CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Algbildning i poolen  (läst 7556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bestway

Algbildning i poolen
« skrivet: juni 26, 2011, 17:15:42:42 »
Som ny poolägare av en mindre variant (3000 l) har jag troligtvis missat några elementära saker och behöver nu goda råd. Botten och väggar har belagts med "slem" (alger) och anar ett grönskimmer. Jag har testat pH-värdet med teststicka och det ligger inom normalvärdet, dock har jag varit dålig med pumpen, så vattnet har nu stått stilla under en veckas tid då poolen inte har använts. Hur ska jag göra? Kan jag reparera vattenkvalitén och få bort algbeläggningen med chockklorering? Eller behöver jag tömma poolen och rengöra för hand? Känns väldigt bökigt att tvätta rent för hand då poolen sjunker ihop när inte vatten är i... Tacksam för kloka råd!



Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Algbildning i poolen
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2011, 18:52:36:36 »
Hej o välkommen.  :)

Byta vatten behöver du inte.
Häll i en rejäl dos chockklor o starta pumpen o låt den gå dygnet runt. Kolla så du har en hög nivå på kloret under tiden.
Borsta väggarna o botten med jämna mellanrum så det lossnar. Du bör också byta/tvätta filtret några gånger under tiden så det inte sätts igen av alger totalt.
Det kommer att ta några dagar så ha lite tålamod!

Lycka till.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bestway

SV: Algbildning i poolen
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2011, 02:05:18:18 »
Tack så mycket för svar!! Det var gott att veta att vattnet går att bruka trots att jag "misskött" mig. Nu blir det att skaffa chockklor, borsta poolen och låta pumpen gå...  O0 Men hur kan jag kontrollera klornivån och vilket värde ska det ligga på för att vara tillräckligt högt? Vilken mängd chockklor rekommenderar du att jag tillsätter till 3000 l vatten...??  <hmm>

Utloggad Elmer Fudd

SV: Algbildning i poolen
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2011, 07:32:41:41 »
det brukar stå doseringsanvisningar på burken. Det enklaste sättet att mäta klorhalt och andra värden är med stickor, men jag tycker de känns en aning osäkra. Du kan även mäta vattnets klorhalt med speciella tabletter och mätglas.

Lycka till
Daniel

Utloggad Bestway

SV: Algbildning i poolen
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2011, 11:01:59:59 »
Tack för svar Daniel!!  :) Jag har kollat runt här lite och förstått att stickorna är lite olika i kvalitet. En av de som verkar säkrast och bäst heter Aquacheck, bara ett litet tips för andra som undrar... /Ulrika

Utloggad Bestway

SV: Algbildning i poolen
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2011, 21:48:15:15 »
Nu har jag skaffat klor! Först köpte jag en jätteburk med chockklor (som skulle ha räckt i tid och evighet), men efter att ha läst på bipacksedeln så bytte jag till snabbklor eftersom det skulle ha samma verkan men vara mer anpassat till mindre pooler. Stämmer detta? Enligt doseringen skulle man ha nästan tre gånger så mycket chockklor än snabbklor, vilket låter lite skumt tycker jag... Eftersom jag fick rekommendationen att ha i en rejäl dos, tog jag doseringsmängden för chockklor men använde alltså snabbklor. Enl teststickan ligger nu pH-värdet på ca 7 och klorhalten på minst 5 (skalan visar inte högre värden). Finns det något att invända mot detta, eller är allt i sin ordning...?? Ska tillägga att jag känner att det luktar klor av vattnet och har hört att om det luktar är det för hög halt bundet klor... En hel vetenskap detta...!!  <hmm>

Utloggad Fia

SV: Algbildning i poolen
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2011, 23:04:23:23 »
Höj Ph´t lite, 7,2-7,6 o försök hålla den klornivån du har nu tills du ser att vattnet är bra.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bestway

SV: Algbildning i poolen
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2011, 16:31:57:57 »
Tack så mycket Fia!! Vad skönt att det finns ett sånt här forum... O0 Glad sommar önskar Ulrika! :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag