CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hjälp  (läst 3020 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nima

hjälp
« skrivet: augusti 23, 2006, 11:34:56:56 »
Hej jag är en Kemi B elev som fått en liten uppgift att ta reda på hur man uppmäter klorhalten i en pool. alla hemsidor jag varit inne på tar tyvärr för givet att man vet hur man gör och nämner därmed inget om detta.

jag vill gärna veta vad en normal klorhalt i en pool är,  hur man uppmäter det, hur PDP sticksen används (vad de olika färgerna betyder) och vad som händer ifall man inte har en klorhalt innom rimliga gränser?

tacksam för ett snabbt svar

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: hjälp
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2006, 11:59:24:24 »
Hej och välkommen, Nima.
Kör ner teststickan i poolen, snurra runt den några gånger, ta upp den och håll den så att vattnet stannar kvar på "kuddarna" och läs av. Kolla färgfälten på stickan, CL står för klor (den lila skalan) Om testet visar mellan 1,0 och 3,0 så är det OK.
Har du för lite så börjar ex. algerna bildas och poolen får en grönaktig nyans och sidorna käns "halkiga". För mycket, då kan det irritera ögonen.

Den gröna skalan är ett mått på kalkhalten i poolen (tror jag)
Den rödrosa är Ph värdet ett mått på surt eller basiskt vatten, det ska ligga mellam 7,2-7,6.

Här är en länk till en bra sida om skötsel av pool. Den finns under "Topp länkar" uppe i forumets menyrad.
http://www.pahlen.se/images/poolguiden/Poolguiden.pdf

Hoppas det hjälpte dig att förstå.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad p1sson

SV: hjälp
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2006, 12:16:52:52 »
jag gillar inte sticksen!!!

tycker dom ger miss visande resultat KÖP ett testkit från nitor för 250kr  så tror jag du kommer närmare sanningen
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad nima

SV: hjälp
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2006, 16:08:44:44 »
tack för svaret!
hade dock en till fråga  vet någon vad det är på sticksen som reagerar med kloret?  alltså kemin bakom det

Utloggad Fia

SV: hjälp
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2006, 18:58:05:05 »
Ingen aning <dontkn>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: hjälp
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2006, 22:39:50:50 »
Hej,

Här finns lite kemi:
http://www.truetex.com/poolcontrol.htm

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag