CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta klor till annat ??  (läst 44588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #10 skrivet: juni 18, 2006, 23:43:34:34 »
Tänkte själv använda det men blev avrådd av min lokala poolsäljare  >:(
Sålde han Baquacil eller klor?

Citera
Sen sa han att klor är mycket effektivare medel  :-\
Mot vadå?

Citera
Är inte det samma ämne som man har i vissa rengöringsmedel/fläckbortagare ?
Baquacil's grundkem är ungefär samma som man rengör kontaktlinser med!

läs mer på http://www.baquacil.com/default.asp
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Utloggad matsa

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2006, 23:55:55:55 »
1. Han säljer klor (folkpool)
2. klor är ett starkare desinfektionsmedel ( tar bättre död på bakterier alger etc ).
3.Aktivt syre verkar de som.

Jag har ingen egen uppfattning om vad som är bäst eller sämst ( ingen erfarenhet heller ännu ), men det finns väl nån anledning till att man fortfarande använder klor på badhus etc.
Men där har man ju investerat i en dyr klor anläggning som man inte byter så länge de funkar + det är ju större påfrestning i ett badhus jämfört med en liten privat pool.

Ps läste nånstans att om det luktar mycket klor så är mycke klor bundet till föroreningar , lösning chockklorera o det blir mindre bundet klor.
Alltså hälla i mer klor så minskar klorlukten , märkligt  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #12 skrivet: juni 19, 2006, 00:26:49:49 »
Alltså, det är klart det finnas det som är bra med klor, förutom att klättra i träd...det är bara det att ingen har kommit med argument för klor, jag snackar för Baquacil (för jag är nöjd) och försöker lyfta fram saker som är possitiva för mig, objektivt blir det ju inte riktigt, men jag försöker! Men, det var en medlem som framhöll att han ville att skulle lukta klor, det är faktiskt den bästa (enda) fördelen som jag sett!! och det är helt OK för mig!!

Inte alla, men säkert ganska många nya poolägare använder klor för att poolpaketet innehöll det och dom visste inte om nå't annat, inget fel med det, klor fungerar, men det finns alternativ.

det där med bakterier vet jag inget om, alger däremot är oerhört sällsynta i Baquacilpooler!
Nja, det är nog inte aktivt syre, det är väl inte det man använder till linser? jag ska återkomma med den kemiska beteckningen när jag hittar den igen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #13 skrivet: juni 19, 2006, 07:13:35:35 »
Jag gillar klordoften  ;D
Dock, efter alla positiva ord om Baquasil ska jag ta och sätta mig in i ämnet.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #14 skrivet: juni 19, 2006, 08:19:57:57 »
Hej !
Jag har precis beställt bacquasil av en leverantör och vid besök hos honom visade han på den enda svagheten han upptäckt med medlet.
Vattnet skummar lite.
Det ser ut som att man har lite diskmedel i poolen och orsaken är kvaliteten på vattnet man använder.
Det finns ett medel som tar bort/minskar skummandet (som inte var hysteriskt dyrt).
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad solis

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #15 skrivet: juni 19, 2006, 09:29:01:01 »
Har bytt från klor nu till baquacil.Just nu ser jag inte botten på poolen grrrr.Har haft baquacil start först ett dygn och sedan kört i baquasil hmmmm ..Jag har suttit och ringt återförsäljare men en sa att vi säljer inga pooler, jag trodde jag ringde fel nr men icke.Sedan ringde jag någon i sthlm men han kunde inget och hänvisade till huvudkontoret.Klockan var 09.00 och vi skulle iväg huvudkontoret öppnar inte förren 09.30..Gud vad jobbigt när man ska iväg och man bara väntar och dom man ringer inte kan svara på nåt grrrrrrrrr....Personligen så tror jag att det kanske kan finnas klor kvar fast jag neutraliserat och mätt.Men vad tusan gör man??? Kan man bada i vatten som man inte ser botten i ??Baquacil är nog toppen när man får igång alltihop, men än så länge då så suger supporten ..Det går nog snabbare att få svar här på forumet.Hade jag bara börjat med detta istället för kloret så vore det mycket bättre nu suck..

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #16 skrivet: juni 19, 2006, 11:03:31:31 »
Tror nog inte du behöver oroa dig, för när jag skulle köra igång med Baquasil så sa dom att det kunde bli grumligt första dygnet

Utloggad Tyrre

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #17 skrivet: juni 19, 2006, 12:21:13:13 »
Hej alla kloravvänjare. Två frågor om undermedlet(?) Baquasil:

1: Vad kostar det (per tidsenhet) jämfört med klor?
2: Finns det några risker med mjuk pool (ej kakel)? Någon som har sån pool och testat Baquasil?
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #18 skrivet: juni 19, 2006, 12:40:21:21 »
3 liter Baquacil 460kr
1 liter Baquacheck 220kr

min pool är på ca 42 m3 och jag gör av med ca 1000 kr/år och då ingår flockmedel/mätstickor

Jag har linerpool, om det är det du menar med "mjuk pool" så är det inga problem, kan materialet ta klor går det bra (bättre) med Baquacil!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad turbouffe

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #19 skrivet: juni 19, 2006, 15:37:35:35 »
Hejsan!

Vi kör med salt vattensklorerare, mycket nöjda och barnen tittar hur mycket som helst under vattnet utan att få röda ögon samt att vattnet är mycket mjukare och behagligare än med klor, man blir inte heller torr om huden.

Det kostar inget att använda den förutom investeringen i den, vi importerade våran ifrån Australien och det blev under priset vad de vill ha i Sverige.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag