VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Första post: Hur stoppar jag alla vattenläckage på rörtillkopplingarna?  (läst 9257 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Jag har nyligen installerat mitt system och har konstaterat följande:

-använd MYCKET lim på "båda delar" och låt det torka minst 12timmar innan du trycksätter
-se till att slangen går ända i botten där du har rörkopplingar
-använd polygrip för att dra åt det sista, men var försiktig...
-kolla packningen till pumplocket, dra sedan locket stenhårt..

//Johan
-Antar att du menar mycket lim till PVC-kopplingar.
-Slangen skall gå i botten på PEM-kopplingar. Gäller säkert alla kopplingar men speciellt PEM kopplingar.
-Skippa polygripen om ni har plastkopplingar. Använd gängtejp ca 8 varv så blir det tätt från början. Och kom ihåg! Det går inte att backa gängan när man använder gängtejp. Då är det bara att börja om med 8 nya varv gängtejp.
-Dra lagom hårt. De här grejjerna är oftast av plast och om en stark man drar stenhårt så blir det att köpa en ny pump.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad aromata

Min poollmontör använde inte gängtape utan bara silikon på gängerna INNAN montering. Har inte haft läckage någonstans och med silikon är delarna lätta att sära på vid behov. Använd bara handkraft när det gäller plastdetaljer!

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Hmm kan man skönja något som har med kvalitet att göra igen?

Samtliga mina kopplingar är handdragna plus gängtejp hade inte ett läckage när jag startade allt!

12 varv gängtejp varav det mesta mot slutet av gängan funkade kanon! :) För övrigt så glömde jag också att montera stopventiler, men testade Bidde's råd med en trasa i breedavloppet och en i utlopet fungerade kanon!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Johan från Linköping

Hmmm....

Jag menar polygrip på vanliga rörkopplingar. Det är inte fel när det är dim 2".
Massor av gängtejp är heller inte fel som sagt..
Och lim gäller förstås pvc limskarvar..

//Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan