CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Första post: Hur stoppar jag alla vattenläckage på rörtillkopplingarna?  (läst 9286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
 Hejsan
Första posten, så detta är stort:-)

Jag sätter upp en pool hemma från Partnerline.no. Nu har jag äntligen kommit till det sista på projektet. Allt av rör blev kopplat till i går och vattnet fyllt på. Som jag egentligen räknade med så läker det vatten. Förs det första från flera av plasthylsorna som man skruvar in i reningsverket. Mellan hylsa och slang sitter det slangklämma, så det går ju bra, men mellan hylsa och godset läker det. Vad bör jag göra här? Dra hårdare med verktyg eller skruva upp det och ta gängtape?

Andra platsen det läker på är rund elpatronen. Det verkar vara en idiotisk lösning idag. Patronen är ett metallrör där man skruvar inn hylsor till slangarna i bägge ender. I mellan här ligger en rund (!!) gummipackning. Vilken 3 åring som helst förstår att denna sprätter bort så fort man börjar skruva i hop. Bör jag ta gängtape här oxå?

I förbindelse med allt detta, så räknar jag med att det blir extra mycke läckage när pumpen startar. Nu funderar jag också på hur i all friden jag får öppnat dom 3 kopplingarna som läker när jag har så mycke vatten i poolen att det rinner ut ur skimmeren? Våtdräkt och snabba fingrar?

På förhand tack för svar ;)
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad matsa

Massor av gängtejp funkade bra hos mig  ;)
Jag satte dit avstängningsventiler innan pump o efter sandfilter för att kunna stoppa vattnet  ;)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
OK:-)
Avstängningsventil hade varit kanon! Lätt att vara efterklok?:-)

Men går det inte att vecka slanganrna så att man begränsar vattenströmmen? Så mycke kan det väl inte komma? Det är ju vatten från toppen av poolen så det kan inte vara det högsta trycket tycker jag.. Behöver en del extra händer bara:-)
Mvh
Hosse

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
Tett til innløp og utløp med en fille så får du minimalt med vann inn i røra mens du legger på gjengetape. Trodde du hadde kran ::)

Utloggad aromata

Jag använder silikon på alla anslutningar. Funkar perfekt - har aldrig haft läckage.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Hejsan
Jag skruva åt alla skruvar lite extra med en pollygrip i går och då slutade det rinna. Nu vet jag inte hur det går med trycket på, men jag tror jag kör som nu och kör på lite silicon innan jag sparkar igång pumpen. Som jag räknar med går det inte att lägga på silicon medans det läker det minsta..

Enda platsen som det läker nu är i inloppsfiltret till pumpen! Det sitter en skål där med ett genomskinligt lock. Locket som sitter där idag läker faktiskt.. Kanske detta slutar när pumpen går?
Mvh
Hosse

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
Skruva åt locket ordentligt, se till att det sitter rakt!
Det ska inte läCKa.  ;)

Utloggad Hogge57

Använder du silikon OCH gängtape?

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Gustavson;
Hmm.. Det går tyvärr inte. Man kan bara vrida den på plats tills den går i botten. Det är inte gjängor utan klackar som ska i varandra.. Med andra ord kan jag inte ha gängtape eller silicon här eftersom jag måste kunna öppna den..
Mvh
Hosse

Utloggad Johan från Linköping

Jag har nyligen installerat mitt system och har konstaterat följande:

-använd MYCKET lim på "båda delar" och låt det torka minst 12timmar innan du trycksätter
-se till att slangen går ända i botten där du har rörkopplingar
-använd polygrip för att dra åt det sista, men var försiktig...
-kolla packningen till pumplocket, dra sedan locket stenhårt..

//Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag