VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt vatten pga PH höj??  (läst 14594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolguy

Grumligt vatten pga PH höj??
« skrivet: maj 22, 2006, 11:07:20:20 »
Hej

Jag har ett evighets problem (känns det som...) Jag har för lågt PH i poolvattnet ( ca 6.8 ) så jag häller i PH höjande, so far so good... När jag hällt i detta så blir vattnet grumligt och förblir så, har låtit det vara ca 1 vecka utan skillnad. Vattnet är mkt grumligt, sikt ca 50cm :(
Blir tvungen att flocka poolen och damsuga upp PH höjande medlet, och därefter så är både jag o poolen sur igen... vad göra?

Jag använder baquacil's produkter helt igenom, kan det vara en orsak? Har någon några erfarenheter av detta problem?

/poolguy
« Senast ändrad: maj 22, 2006, 11:14:04:04 av poolguy »

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2006, 15:05:48:48 »
Jag använder Baquacil, har aldrig stött på problem, det hjälper ju i.o.f.s inte dig, men jag har en massa frågor!!

- Hur många år har du kört din pool?
- Hur är det grumligt, vitt? grönt?
- Hur ligger Baquacilvärdet? / Alkaliniteten?
- Försvinner grumligheten efter flockningen? (även om du är sur!)
- Vad menar du med att damsuga upp PH-Höjande medel? blir det partiklar när du flockar?
- Flockar du med tabletter eller Klar-i-max?
- Har du gjort nåt du inte brukar, ändrat i maskiner/rör/slangar/filter/osv?

Vi får börja här så ska vi nog få fason på det, hoppas jag!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad poolguy

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2006, 19:28:20:20 »
Hej

-Jag är inne på andra året med poolen och det har funkat mkt bra med baquacil, är mkt nöjd.
-Det grumliga är mkt ljust, grå-vitt
-baquacil värdet ligger inom gränserna och även alkaliniteten när jag slagit i PH höj.
-grumligheten försvinner helt inom 3-4 dagar efter användning av klar-i-max  o det flockas som ett vitt 'damm' på botten. Efter dammsugning av detta så ligger PH på 6.8 igen.

Jag kan inte komma på vad jag gjort annorlunda från förra året, har använt samma kemikalier etc.

Kan PH höj medlet ha ett 'bäst före datum' eller `råkat ut för något olämpligt som kan orsaka detta? Jag använder PH-Max (99.3% natriumkarbonat) o förvarar det i rumstemperatur och torrt (känns inte som det spelar någon roll men men)


Tack för engagemanget.


//PG

Utloggad p1sson

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2006, 19:41:15:15 »
prova att lösa ph höj i varmt vatten innan du slår det i poolen
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2006, 19:57:20:20 »
hmm...

Har du provat flocktabletterna?, dom är som bäst om du har sandfilter!
Jag tog ett prov nu i poolen, allt är bra förutom PH (6,8)
Mitt vatten är kristallklart, badbart, och allt verkar OK! (?) och nu törs man ju inte justera.... ;)

Mätstickorna! har du kollat "bäst före datum"? mina är gamla, om det har betydelse vet jag inte men mitt bästföredatum i burkens botten har passerats med 3 månader!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad poolguy

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2006, 12:52:05:05 »
problemet är inte flockningen i sig utan anledningen till det... Jag löser upp PH höj i varmt vatten och problemet är att redan där så är det grumligt. Antar att jag får skaffa nytt/annat PH kontrollerande medel o prova med.

Tack för alla tips mm.

//poolguy

Utloggad p1sson

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2006, 14:40:10:10 »
PH höj är grumligt i sin natur men i 25 m3 vatten ska det inte märkas med 2 dl PH höj
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad blinformation

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2006, 13:34:19:19 »
Använder du teststickor - de kan visa fel PH !!

Själv höjde jag PH så vattnet blev mjölkigt därför att jag litade på stickorna. Skaffa ett testset från Miamipool istället.

(Det är ju bara en gissning men jag tror att du litat på stickorna och istället fått PH runt 8 eller mer)

När vattnet blir grumligt efter PH-höj så kan det alltså vara för att stickorna visar fel och man istället får för högt PH.

//BL
« Senast ändrad: augusti 12, 2006, 12:58:14:14 av blinformation »
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad aromata

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #8 skrivet: juli 08, 2006, 15:29:09:09 »
Använde också pH-höj direkt i breddavloppet och fick grumligt vatten (vitaktigt). Kunde tydligt se hur det strömmade ut genom tilloppen. Dagen efter var det borta och poolen klar igen.

Det står på förpackningen att det ska lösas upp i varmt vatten, vilket jag rationaliserade bort.

Sjunkande pH är ett återkommande problem beroende på surt regn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2006, 18:16:04:04 »
Tillsätt bikarbonat (höj alkalinitet) så får du en pH-stabil pool som inte blir lika känslig för störningar. Det gäller i alla fall med klor, jag gissar på att det har samma effekt på en "Back"-renad pool. i alla fall när det gäller pH:t.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Björn

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #10 skrivet: juli 08, 2006, 18:36:40:40 »
Jag har haft samma problem då jag har höjt pH och chockklorerat när vattnet har varit kallt på hösten. Vattnet har då blivit vit-grummligt. På våren har det legat ett grå-vitt pulver på botten. Detta har jag sugit upp genom sandfiltret. Då har vattnet åter blivit lite vit-grumlig, men inte alls lika mycket. Efter ett dygn med cirkulation så har det blivit klart igen.

Kollade med en sticka... Den visade så noga man nu kan se 7,4-7,8. Jag tog med ett vattenprov till ett lab där jag känner en kille. Deras pH- mätare som är kalibrerad visade 8,43pH. Jag har altså kört lite för högt. :o

Är det Natriumkarbonat man skall ha? Har någon försökt med Natriumhydroxid?
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2006, 22:44:02:02 »
Tillsätt bikarbonat (höj alkalinitet) så får du en pH-stabil pool som inte blir lika känslig för störningar. Det gäller i alla fall med klor, jag gissar på att det har samma effekt på en "Back"-renad pool. i alla fall när det gäller pH:t.

Hur mycket bikarbonat ska man ha i till en pool på 27 kubik? Jag har samma problem som dom andra lågt PH och när jag har i PH-höj så lägger det sig bara på botten! Ända gången PH är bra är efter chokklorering!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #12 skrivet: juli 20, 2006, 23:23:26:26 »
Tillsätt bikarbonat (höj alkalinitet) så får du en pH-stabil pool som inte blir lika känslig för störningar. Det gäller i alla fall med klor, jag gissar på att det har samma effekt på en "Back"-renad pool. i alla fall när det gäller pH:t.

Hur mycket bikarbonat ska man ha i till en pool på 27 kubik? Jag har samma problem som dom andra lågt PH och när jag har i PH-höj så lägger det sig bara på botten! Ända gången PH är bra är efter chokklorering!

Mvh Niklas

Svårt att säga, vi har en pool på ca 43 m3, och jag har väl haft i ca 3-4 kilo bikarbonat, så vitt jag förstått kan man inte sätta i för mycket då bikarbonatmättat vatten skall hålla en pH på ca 7.2. I alla fall enligt vad jag fått förklarat för mig.

Har tillsatt ca 1.5 kilo i år p.g.a. backspolningar och smältvatten (omsättning av vatten) , nu har jag bra pH och klart vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne Franzen

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #13 skrivet: augusti 03, 2006, 15:20:08:08 »
Kan det vara "PH Höj" strular till det med grumligheten?

Jag har samma problem med grumlig pool (53 kubik). Tilsatte produkten "PH Höj" som man skall utblandad i varmt vatten - och över en natt grumlade den sig. Jag har kört flockmedel samt dammsugit ut till avloppet 1 gång - så nu kan man nästan se botten igen.

Jag misstänker att produkten "PH Höj" är en boven i dramat. Har tidigare använt vanlig Kaustiksoda utblandad i varmt vatten för PH-höjning - utan problem med grumlighet.

Men vatten är vatten - och jag har läst att vatten kan bli grumligt när man justerar PH-värdet.
Nu har jag inte en rent "mjölkig" pool längre, utan liknar en - vad barnen kallar för "spök-dricka" (50% mjölk 50% vatten).

Bikarbonat har diskuterats - (eller natriumvätekarbonat, NaHCO3) - finns på ICA.

Jag har även läst att man kan sänka PH-värdet också för att se om det ger resultat.

Någon med råd ?

MVH/Janne

Utloggad Janne Franzen

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2006, 01:29:24:24 »
Hej igen
Körde 2 190 g påsar Bikarbonat utblandat i ljummet vatten - hällde i - damsög - och kristallklart !!! Fantastiskt bra råd!!!
MVH/Janne

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2006, 10:59:36:36 »
Hej igen
Körde 2 190 g påsar Bikarbonat utblandat i ljummet vatten - hällde i - damsög - och kristallklart !!! Fantastiskt bra råd!!!
MVH/Janne

Var köpte du bikarbonaten? Låter ju som man ska göra likadant!

//Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Janne Franzen

SV: Grumligt vatten pga PH höj??
« Svar #16 skrivet: augusti 22, 2006, 23:56:48:48 »
På ICA, hittade bikarbonaten under kryddor och inte bak-hyllan  ;) !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan