VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp, vi ska bygga pool!  (läst 22177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Decoy

Hjälp, vi ska bygga pool!
« skrivet: september 10, 2013, 22:11:19:19 »

Hej
vi projekterar pool inför 2014!
Måste säga att det är ganska intressant att sätta sig in i något helt nytt!
Har fiskat lite tidigare efter idéer och svar här på forumet, men har fortfarande en del funderingar!
Vi har bestämt oss för rektangulär 4x8x1,5 för att kunna ha ett pool tak till rimlig kostnad.
Placering spikades för endast några dagar sedan... inte helt uppenbart faktiskt! den kommer hamna på östsidan om vår altan, inte på södersidan som vi alltid tänkt!
Värmepump ska användas, trots att vi har IVT jordvärmepump (200m slang), men är rädd för att kyla ut marken
Poolen byggs av Skalblock (fylles med betong). Kompletterar med kontrefor eller använda Rostfria bistål för att kunna igenfyllningen snarast
Tänkte köpa liner + pool kit från någon leverantör som erbjuder färdig liners till 4x8x1,5 pool
Dessa färdiga kit finns på bla nettopool, ecopool, vet inte ännu om det är prisvärt!
Det finns en dräneringsbrunn inte så långt(ca 15m) från den ena tänkta poolgavlen på ett sådant djup att poolens överkant kommer ca 20cm över gräsmattan, på vissa ställen ca 40cm, där får jag väl jämna ut mha fyllnadsmassor!
-Det kommer bli trall runt om!


Frågor:
Poolsarg har jag tänkt i trä, finns det nackdelar? -den ska passa till pooltak! -finns något annat alternativ? (förutom stensarg)
Liner brukar monteras med någon sorts list. Hur skall den monteras? måste man veta det innan man murar upp poolen?
Var skall inloppen monteras?
Placerings höjd på breddavlopp?

Om man gjuter en platta, vad händer om linern börjar läcka? då blir vattnet stående på betong plattan? behövs ingen drenering? kanske kan man ha dreneringshål i övergång platta och mur?

vad avser man för avstånd när man pratar om avstånd till reningsverk och värmare till pool? vår ena gavel kommer ca 10m till där vi kan ha pump+filter+värmare, men ca 20m från breddavloppet!?
-för jag antar att vattnet går från breddavloppet genom pump,filter,värmare ut till inloppen som är mittemot breddavlopet!?
vad ska man ha för typ av rör från pool till värmare, rör eller slang 50mm? (finns det något annat än 50mm)
En sak till jag inte hunnit skaffa mig kunskap om ännu är hur  man kopplar in en värmepump, sätter man en värmeväxlare i närheten av pumpen? och att sedan värmeväxlaren och värmepumpen monteras utanför huset?
brukar värmeväxlare ingå vid köp av värmepump?

Bottenavlopp verkar inte var så många som har? varför inte, är inte det bra om mycket skräp samlas på botten, tex grus! risk för läckage?
 <help>

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #1 skrivet: september 10, 2013, 22:47:21:21 »
Linerlist: Min list la man i betongen vid gjutning. Finns andra typer som skruvar fast.

Inlopp: Här kan du får lite tips: http://www.pahlen.se/Sweden/download/manual/manual-inloppsmunstycke.pdf Man placerar normalt inloppen på ena gaveln (2st på en 4x8 pool) och breddavloppet på den andra.

Breddavlopp: Vattenlinjen ska ju ligga på drygt mitten, placera därefter....

Gjuten platta: Det är klokt att borra hål i hörnorna, genom plattan, så att vatten bakom linern kan rinna ner i drängruset och till poolens dräneringsrör.

Avstånd: 10-20m är ok. Försök att isolera rören. Man brukar använda 50mm pemslang, finns både klenare och MYCKET grövre.

Värmepump: är det en poolvärmepump (luft/Vatten) du pratar om? Den har allt inbyggt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2013, 18:12:45:45 »
Fördel med träsarg är väl troligen pris, och att den är snabb att montera, nackdel är väl troligen att den vill, som allt annat i trä, krympa och slå sig efter några år med sol och vatten.
Svetsade liner i min pool, så ingen erfarenhet med liner list tyvärr.
Inlopp monteras i motsatt gavel av bräddavloppen. Jag satte bräddavloppen så högt som möjligt, da jag inte tycker det är snyggt med en hög kant över vattenytan. För att skräp på vattenytan skal hamna ditt du önskar, nämligen i bräddavloppet, ska avloppen monteras på den gaveln som ligger i mot den mest vanliga vindriktningen. Vinden kommer da att hjälpa till med att transportera skräpet in mot avloppen.
Själv borrade jag 20mm hål rakt igenom betongplattan i hörnen av poolen för att kondens, eller vatten från en eventuell läcka, skal kunna dräneras.
Jag har själv lite mindre avstånd än dom du beskriver, men jag har svårt för att se att 10-20 meter skal ställa till bekymmer. Till en pool med din storlek kommer troligen alla rekommendera dig att använda 50mm rör. I stort sett allt du köper i form av pumpar, sandfilter, VP, och liknande vill också bli levererade med kopplingar avsett för denna dimensionen.
Installationen av VP beräknad för pool är hur enkelt som helst. Kommer som en komplett enhet, vatten in och ut, samt el. Sen er det bara att starta. Om du tittar på sidan 6 i min byggtråd ser du min pump på plats i sitt lila "hus", med kopplingarna för vatten på ena kortsidan av pumpen.
Bottenavlopp används så vitt ta jag vet inte ofta i kombination med breddavlopp. Detta är mer aktuellt om du har någon form för overflow pool. En annan sak er väl också risken för frostproblem i våran del av världen, om du inte planerar tömma poolen hällt varje vinter.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2013, 19:42:15:15 »
Tack för svar!
Nu har jag läst på, och saker och ting börjar klarna för mig!
Vi ska snart slå till på ett paket som vi har fått offert på!
Kanske kommer jag börja med dränering redan i höst!, måste nämligen börja med dränering för att se hur djupt jag kan sätta poolen! -det ska bli intressant! ;)

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #4 skrivet: november 10, 2013, 15:45:31:31 »
Jag har sökt som en tok här på forument ang hur man återfyller mot hörntrappa (komposit)? någon som vet?
Man skall mura/gjuta upp stöd under stegen. ska man helt enkelt mura upp hela vägen så att det går att motfylla mot stödmuren?
Även infästning är jag osäker på, men antar man borrar i muren, och sedan fäster trappen med skruv/plugg?

En annan sak, det har väl tvistats om det här på forumet, poolen 4x8x1.5 hamnar på gränsen mellan storlekar på värmepumpar, jag velar om jag ska köpa ca 9kw eller ca 13 kw som verkar vara storlekarna att välja mellan! Vi ska ha G&J pooltak classic!
Tacksam för funderingar!

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #5 skrivet: november 10, 2013, 17:07:05:05 »
Be säljaren skicka monteringsanvisningen för trappan du tänker köpa. Jag har sett olika varianter här t ex gjuta pelare som stöd för några trappsteg.

Större värmepump är bättre. Vi har 9,2 kW G&J till 31 kubikmeter pool. Den räcker men det hade inte varit fel med ännu större trots pooltak. Kör man kort säsong så räcker nog en mindre värmepump men det blir ju dyrt att ångra sig senare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #6 skrivet: november 10, 2013, 19:48:55:55 »
Angående värmepump.... har en 9kw från GJ till mina 7x4x1,5 kubik vatten. Vi har denna säsong hållt 31-32 grader och förbrukningen från 5 maj till när det nu var i oktober (mitten?) var 2500kWh. Tveksam till att man skulle få en bättre driftsejonomi med en större pump? Bor man längre norr ut är nog behovet större men stockholm och nedåt... 9 verkar rätt lagom.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #7 skrivet: november 10, 2013, 21:18:23:23 »
Hej! Jag hade tidigare en vp på 9 kwh har nu 13kwh den
har i alla fall bättre än den gamle orkat hålla temp. Nu har jag
inget pooltak så det försämrar ju lite, så det är väl så
om du satsar på pooltak räcker nog 9kwh.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #8 skrivet: november 10, 2013, 22:13:48:48 »
Jag räknade lite till. Tillgänglig drifttid i mitt fall var 3384h. Baserat på elförbrukningen har VP gått cirka 1500h. Mao har jag denna sommar haft en rejäl kapacitetsbuffert. Pumpen skulle kunna gå dubbelt så länge, avge dubbelt så mycket energi jämfört med vad den gjort.

Men, en grinigare sommar med lägre dygnsmedel är pumpen förstås mindre överdimensionerad......det har ju varit ett fantastiskt väder denna sommar och varmt långt in i september.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #9 skrivet: november 13, 2013, 10:24:28:28 »
Vi värmer vår pool i Piteå 4 X 8 X 1.5 meter, med vanlig pooltäckning (Roll-over) med en 7 kW jordvärmepump som går i snitt över säsongen ca 10 timmar/dygn.
Dessutom kör jag med poolsolfångare som en bra dag ger kanske 20-30 kWh brutto, men rent generellt så bortser jag från vad solgångarna ger, det är minimalt i det stora hela, kanske 10% av årsbehovet.

Att bottenavlopp är ovanligt tror jag beror på att man är rädd för läckage, skulle kunna vara förödande.
Ser inte heller någon större anledning, vill man tömma poolen går det på några timmar med en dränkbar pump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #10 skrivet: november 13, 2013, 15:30:55:55 »
vill man tömma poolen går det på några timmar med en dränkbar pump.

Det påminner mig om att jag till nästa år ska fixa en snabel att skruva fast i breddavloppets invändiga gänga. Då kan man tömma poolen även under nivån för breddavloppet väldigt snabbt och effektivt. samtidigt får sig sandfiltret en rejäl backspolning i slutet på säsongen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #11 skrivet: november 19, 2013, 21:43:53:53 »
Jag kommer tex mha hävert kunna tömma poolen då dagvatten brunnens utlopp ligger under bottennivå.

Har i princip beställt poolpaketet nu, väntar bara på en bekräftelse. Det  blir en snik lösning då jag väljer en icke namnkunnig vp  ;), nämligen hydro pro. Dock 13 kW.

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #12 skrivet: november 20, 2013, 18:41:45:45 »
Vilken färg på Hörntrappa är bäst?
Jag hade tänkt blå,  men leverantören säger att de brukar blekna, och rekommendationer vit.!?
« Senast ändrad: november 20, 2013, 19:30:51:51 av Decoy »

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #13 skrivet: november 23, 2013, 09:04:00:00 »
Jag skulle välja vit idag. Av skäl som kanske inte blir aktuella för dig. Blå kan krita, det blir lite vitt på ytan, inget stort problem, det går lätt att polera bort. Om man behöver reparera plasten någon gång i en förhoppningsvis avlägsen framtid så är det lite enklare med vit. Vit plast är lagervara hos många leverantörer. Blå måste beställas. Färgpassningen blir nog inte perfekt i någon nyans men troligen mindre problem med vit än blå. Vit pool blir svagt blå när vattnet kommer i, snyggt tycker jag men det kanske beror på att vi har blå pool idag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #14 skrivet: november 23, 2013, 21:58:25:25 »
jag hade inte funderat så mycket på färgen på trappan, men nu så när vi funderade lite så valde vi vit! (-eller rättare sagt, min fru valde...  O0)

-lite säkrare helt enkelt, och ingen missmatchning i färger osv!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #15 skrivet: januari 04, 2014, 22:35:20:20 »
Har ägnat julledigheten åt att skissa lite på  hur poolområdet ska se ut!

Samt bild över hur ska skalblocken placeras! 
I ena hörnet sitter en hörntrappa, med på bilden finns också inlopp och breddavlopp.
Även botten avlopp inritat, jag är osäker på vart det skall placeras. Faktum är att jag är jag vet inte ens om det skall vara med överhuvudtaget! <dontkn>
« Senast ändrad: januari 10, 2014, 07:55:43:43 av Rickard »

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #16 skrivet: januari 04, 2014, 23:01:57:57 »
Ytterligare några ritningar om någon är intresserad!

(Anledningen till att jag publicerar bilder är för att ni skall komma med kommentarer tex om något är direkt felaktiget eller tipps på förbättringar  ;D)

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #17 skrivet: januari 06, 2014, 09:53:22:22 »
Snygga bilder  O0

Några gamla tips i repris:

Placera breddavloppet i den huvudsakliga vindriktningen som je skrev.

Placera om möjligt den största taksektionen mot vinden. Det minskar problemet med att småskräp blåser in i skarven mellan sektionerna nere vid rälsen.

Det är en fördel att kunna byta om under taket vid dåligt väder.

Jag hade gärna dockat pooltaket mot uterummet om jag kunde hitta en lösning som ser vettig ur. Jag har tyvärr ingen bra idé hur det skulle gå till.

Bottenavlopp är ovanligt och för med sig extra kostnader och risker för läckage men det kan ge lite bättre rening om det kopplas till cirkulationen samt göra tömning lite smidigare. Jag har bottenavlopp idag men skulle troligen skippa det vid nybygge.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #18 skrivet: januari 08, 2014, 19:50:49:49 »
Tack TommyC
Breddavloppet är mot öster, och det blåser nästa alltid från väster, så det har jag tänkt på  ;)

Det där med största taksektionen mot vinden har har jag inte tänkt på! -som tur är så blir det så eftersom gaveldörren sitter på den högsta sektionen! Vi ska ha Classic B hög modell,

Jag hade gärna haft poolen mera bakom altanen/huset (dvs poolen mer åt vänster på bilderna), men det gick inte pga avloppsledning ivägen! altanen är 50cm högre än poolområdet på baksidan så det är svårt att bygga ihop dem tror jag! men en tankvärd ide!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #19 skrivet: maj 06, 2014, 21:55:58:58 »
En del har hänt sedan jag uppdaterade tråden... O0
Det senaste som hänt är att jag har monterat trappan! Jag hade tänkte lägga trall eller komposit trall som poolsarg, men har ångrat mig lite, och tittar på att lägga granit sten eller liknande. Men hur lägger man det mot hörntrappan? ska det ligga direkt mot komposit trappen?
Någon som gjort något liknande?


Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #20 skrivet: maj 07, 2014, 12:05:04:04 »
Tjena Decoy!,

Ser ju lovande ut det där. Du har verkligen kommit långt. Hade sett fram emot mer bilder från ditt bygge. Tänker själv bygga i skalblock så all input från andras byggen är värdefullt. Sitter som bäst o meckar i SketchUp på olika lösningar. Har du någon mer dokumentation på gång in i tråden?

/Martin
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #21 skrivet: juni 02, 2014, 22:53:08:08 »
Oj ursäkta jag inte har svarat!
Jag ska lägga ut lite bilder...

Mina block hade ingen styrkack som jag trortex  finjas block har. Tyckte Det var svårt att få jämn och fin y
insida med blocken. Men annars funka det bra!
Jag gjöt ca tre varv åt gången..

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #22 skrivet: juli 16, 2014, 21:24:24:24 »
Hallå Decoy, hur går det för dig?

Sitter o filar o vänder o vrider på mina ritningar och håller som bäst på att ta in offerter på material. Hoppas att jag fått ihop allt underlag och kan gräva samt gjuta plattan efter sommaren. Hur utformade du din platta och uppstick mot blocken? Hur armerade du blocken? Har sett flera olika lösningar på detta av de som byggt med skalblock på forumet.

Kör hårt!

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #23 skrivet: juli 22, 2014, 21:28:34:34 »
Hej
Vi gjöt en vot där vi sedan skulle placera skalblocken, eftersom vi blandade betong skälva så ville jag dela upp momenten. 15cm s80 isolering + 8 cm betong på stora ytan. ca 30cm tjock betong i voten. (dock mindre isolering ).
Uppsticken skall helst vara 2st parallella så de tar upp momentet, gärna med krok (det har inte jag).
Observera att jag använder 19cm skalblock! jag har motfyllt ca 1.2-1.3 meter med 8-16 stenkross, sedan jordschakt.

Jag tycker man skall överväga frigolit block, tex Jackon Thermomur, det finns på byggfirmorna, de är ju lättare att bära omkring på om inte annat! men det går åt mer betong, då jag tror de bara finns i 25cm bredd.

Edit:
Armering dubbla horisontella 10mm mellan varje lager, Dubbla vertikala 12mm.
Kontrefor i änden där trappen skall anslutas.


« Senast ändrad: juli 22, 2014, 21:48:49:49 av Decoy »

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #24 skrivet: juli 22, 2014, 21:52:44:44 »
Svärfar hjälper till att handhava tombolan...
Vi hade turen att kunna låna en traktorburen tombola som tar 800liter färdig betong! dock klarade inte traktorn av att lyfta det så vi fick ta mindre! Hällde i gjutgrus med grävmaskin direkt i blandaren!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #25 skrivet: juli 22, 2014, 21:58:09:09 »
Färdig mur. varje block bygger 20cm. Har satt form mha tvingar för att kunna gjuta till 1450mm fördig höjd. Sedan lade jag tjärpapp + 45x95 tryckt regel att spika liner mot, samt fästa komposit trall mot!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #26 skrivet: juli 22, 2014, 22:04:25:25 »
Trappan fästes med expander bult i skalblocksmuren. Bakom isoleringen har gjutits en klack ca 40x40cm. Varje trappsteg har fått stöd iform av lekablock  + in-pressad isolering. Syns inte på bilden men var ganska noga med isolering runt hela trappen. riktigt skitgöra...
Till sist fyllde jag med 8-16 grus ända upp.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #27 skrivet: juli 22, 2014, 22:12:37:37 »
Tjena,

Tack för ditt svar och jag fick låna din tråd för några frågor Decoy. Intressant med det där med voten. Just det svaret jag hade hoppas på. Av de byggen jag sett på forumet så är det få som verkar ha gjort en vot. Har letat kontruktionsritningar på nätet och bara hittat Finjas, som föreskriver en vot på 40 cm! Visserligen smalnar den av till en tjocklek på 150mm efter 1,5meter, men en rejäl vot är det i vart fall. Blocken är 25 cm och muren är gjort för att bli två meter hög helt fristående. Jag hade tänkt utgå från denna lösning som innehåller tre armeringsjärn i varje hål och kanske minskal antalet på några ställen med behålla i mitten på långsidorna (pool 4*10m, 1,8 djup) Krok för draghållfasthet hade jag tänkt mig. Ev minska på votens tjocklek oxå. Poolväggen kommer att vara helt fristående på en lång och en kortsida.

Termoblock blir det inte, men förstår att de är lite mer lätthanterliga. Det enda alternativet jag ser nu är hela block från Tjällden. Mina skalblock jag tänkt använda är 400mm långa istället för 500mm och 150mm höga. Lite mer lätthanterliga trots 25cm djup. Med Finnjas armeringsmängd blir det kanske onödigt mycket armering. Hade tänkt att återfylla med samma massor och ändå få det att hålla.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/skalblock-ritning-2m.pdf#view=fit

Det verkar från din beskrivning av er utformning att ovan lösning bör funka eller vad tror du?

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #28 skrivet: juli 22, 2014, 22:20:29:29 »
Jag är lekman i ämnet så ta inga tips från mig ;D
Men om du ska ha så pass djup pool så tycker jag du skall utgå ifrån Finjas beskrivning och inte göra alltför stora avvikelser. Förvisso så är Finjas beskrivningar avsedd för gödselbrunnar ovan mark utan marktryck som kompenserar vatten trycket...
Det beror oxå på hur du tänker dig kring poolområdet, skall du komprimera marken för att lägga plattor eller bara lägga trall?

Edit:
Jag skulle inte använda Tjällden's block, ser väldigt klent ut tycker jag! (Jag fundera lite på dessa i våras men verkade för klent) men som sagt, jag är bara lekman...!
« Senast ändrad: juli 22, 2014, 22:24:57:57 av Decoy »

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #29 skrivet: juli 22, 2014, 22:21:45:45 »
Bilden ska beskriva hur regelverket ser ut för trallen runt poolen.
Om någon undrar varför jag har lagt en regel mellan poolväggarna så kan nämna att jag vakande en natt, kallsvettig, av en mardröm om att väggarna hade rasat in av marktrycket.  ::) Men senare kontroll med murarsnöre visade ingen tendens till att muren givit vika  O0
Schaktmassor runt poolen har inte paddats eller komprimerats på något vis!

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #30 skrivet: juli 22, 2014, 22:36:22:22 »
Jag är lekman i ämnet så ta inga tips från mig ;D
Men om du ska ha så pass djup pool så tycker jag du skall utgå ifrån Finjas beskrivning och inte göra alltför stora avvikelser. Förvisso så är Finjas beskrivningar avsedd för gödselbrunnar ovan mark utan marktryck som kompenserar vatten trycket...
Det beror oxå på hur du tänker dig kring poolområdet, skall du komprimera marken för att lägga plattor eller bara lägga trall?

Edit:
Jag skulle inte använda Tjällden's block, ser väldigt klent ut tycker jag! (Jag fundera lite på dessa i våras men verkade för klent) men som sagt, jag är bara lekman...!

Jo lekmän är vi båda, men ritningar är ju inte så svårt att läsa. Det som är svårt är som du är inne på, är hur mycket man kan ta bort med tanke på att delar av polen är under mark och att den inte är fullt  två meter hög i kombination med att mina skalblock ger en tätare armering.

Kommer att bara återfylla med befintliga massor och lägga trall som yta.

Tjällden ser mycket riktigt lite annorlunda ut, men de verkar ha tänkt igenom konstruktionen utan tvekan, så det skall säkert hålla. Väljer jag detta alternativ så blir poolen grundare i så fall. Tjällden har semesterstängt ju nu så jag får göra en sista koll med dem när de är på plats igen om jag inte har bestämmt mig innan dess.

Skall överväga att använda Finnjas block och se om de kan bistå med lite detaljer om förenklingar dessutom. Annars blir det till att sätta sig o räkna :)

Tack igen för dina svar och att du fick in lite bilder på ditt bygge. Supergrymmt för mig som är i planeringsfasen.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #31 skrivet: juli 31, 2014, 21:07:28:28 »
Lite fler bilder.
Det tog längre tid än vad jag kunde tro att få linern så vi hann montera både trall och tak innan det var dags för liner. Slutändan så underlättade det montering samt att man slipper få med sig skräp ned i poolen både under linermontering samt efter vid bad!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #32 skrivet: juli 31, 2014, 21:09:56:56 »
Med sarg!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #33 skrivet: juli 31, 2014, 21:25:20:20 »
Klart!

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #34 skrivet: juli 31, 2014, 21:26:55:55 »
Baksidan, med plats med sådant som man inte vill ska synas!

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #35 skrivet: juli 31, 2014, 22:03:36:36 »
Härligt! Ser mycket bra ut O0 Måste vara skönt nu när allt är klart och man kan bara bada och njuta 8)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Decoy

SV: Hjälp, vi ska bygga pool!
« Svar #36 skrivet: augusti 16, 2014, 20:19:43:43 »
Jo, blev färdigt första veckan av min semester så jag kunde njuta av sommaren!  O0
Har en fråga, utedusch fungerar väldigt bra, vi använder den en hel del! Nu börjar det bli svalare, särskilt på kvällen, funderar på att sätta upp en vattenutkastare som är kopplad till varmvattnet... Någon som provat? Blir lite tokigt med vattenblandaren dock, men jag tror det fungerar ändå! 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan