VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande bottenventil/dräneringsplugg sandfilter  (läst 449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Bodin

  • Gäst
Erik Bodin
Läckande bottenventil/dräneringsplugg sandfilter
« skrivet: maj 24, 2020, 15:53:05:05 »
Hej alla,

Upptäckte i samband med våröppningen att det droppar från sandfiltrets dräneringsplugg/bottenventil. Det är den modellen av sandfilter där dräneringspluggen/bottenventilen är uppdelad i två delar; en för vattendränering och en för att tappa ur sanden. Sannolikt är det någon packning som blivit dålig under vintern. Givetvis droppar det ur gängningen på den del som tappar ur sanden, varför jag inte är så sugen på att skruva ur den helt och byta packningen.

Har testat att dra åt allt så hårt jag kan med händerna (vågar inte ta till polygrip med risk för att jag drar sönder hela ventilen). Har även testat med vulktejp, med tveksamt resultat.

Något tips på vad jag kan göra? Det droppar ju inte så mycket, kanske 1-2 droppar i sekunden men tillräckligt för att man ska vilja åtgärda det.

Stort tack på förhand!
/Erik

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan