Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stänga ner inomhuspool under en period  (läst 1752 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik_Runsten

Stänga ner inomhuspool under en period
« skrivet: december 06, 2022, 14:47:58:58 »
Hej,

vi har en inomhuspool i källaren som vi funderar på att stänga ner under 1-3 månader, dels eftersom vi inte badar så mkt just nu och dels eftersom energipriserna är vad de är. Poolen är täckt med ett finurligt lock, så vi har har inga problem med fukt etc eller att den skulle exponeras för solljus.

Jag har läst lite i trådarna här kring hur ofta en pump behöver gå på daglig basis, men inte hittat något om periodvis nedstängning.

Så min fråga är, kan jag stänga av pump, värme, etc under 1-3 månader för att sedan starta upp igen, eller behöver jag då skifta vatten? Eller finns det andra risker förutom vattenkvalitet som jag inte tänker på?

Vid uppstart tänker jag att man först låter vattnet filtrera något dygn för att sedan värma, klorera och justera Ph, hur låter det?

Med vänlig hälsning,

Erik

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stänga ner inomhuspool under en period
« Svar #1 skrivet: december 07, 2022, 07:25:40:40 »
Jag skulle nog köra cirkulationen 2-4 timmar/dygn och se till att klorhalten håller sig på 1-2 ppm. (Mät i slutet av en period med cirkulationen igång.)
Du kan klorera med vanligt klorin om du inte vill köra eventuellt automatik under tiden.
Vattnet borde inte behöva bytas.

Jag är ingen expert, men så skulle jag nog göra i alla fall.
Temperaturen i vattnet lär inte gå under 10 grader, så det finns alltid en risk att det skall hända saker med vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Stänga ner inomhuspool under en period
« Svar #2 skrivet: december 08, 2022, 08:03:18:18 »
Temperaturen i en inomhuspool följer ganska mycket efter rumstemperaturen i rummet, om man bara har ett vanligt pooltäcke som övertäckning. Nu vet jag inte hur ert speciella lock är byggt, är det isolerat på något sätt ?  Annars så kommer ju till en börja med rummet att värmas av poolen om poolvattnet är varmare än rumstemperaturen. Så småningom blir det någon jämvikt men om rummet hålls uppvärmt utan att poolen hålls varm så kommer poolen att självvärma sig av rumsluften. I så fall kommer vattnet aldrig ned till några 10 grader och då måste man ha lite cirkulation och ha klorering om vattnet inte skall börja få alger. Poolen kanske aldrig kommer ens i närheten av 10 grader om omgivande rum är uppvärmt. Om ni har ett välisolerat lock minskar givetvis värmeöverföringen, men vart skall värmen ta vägen ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan