VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering  (läst 2546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Moster

  • Gäst
Moster
Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering
« skrivet: mars 09, 2020, 15:54:49:49 »
Vi har en inomhuspool där jag bytt liner inkl. inlopp, utlopp, kopplingar mm. Vid uppstart bubblar det i utloppet närmast pumpen ett tag för att sedan sluta bubbla (pumpen ligger ca 1 meter ovan vattenytan). Trycket är dock väldigt dåligt (både på manometern och om man känner på flödet). I och med att det inte kommer luftbubblor så är det ju inte luftläckage. Jag har ett undre inlopp + ett bräddavlopp med ventiler. Lika dåligt tryck oavsett om jag bara kör den ena, båda eller det andra. Pumpen är en Pahlen brons 0,37 kw 3-fas (dock bytt motor för några år sedan). Pumphjulet ser OK ut, locket är tätt, inget skit i pumphuset, pumpen/motorn snurrar åt rätt håll.

Har läst alla inlägg ang luftbubblor och dåligt tryck men fattar inte vad som är problemet med min anläggning? Är det någon som har nått tips, nånting mer jag kan göra för att utesluta saker och hitta problemet?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2020, 16:03:56:56 »
Hej,
Gissar på att pumpen inte går just nu?
Stäng ventilen före pumpen och efter filtret.
Fyll filtret med vatten. Dra åt locket på filtret.

Öppna de stängda ventilerna och starta pumpen.

Hoppas det funkar?

Roger

Utloggad Moster

SV: Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2020, 16:13:27:27 »
Tack för svar! Har gjort detta utan resultat. Om det skulle ligga luft i systemet (på sugsidan) så borde det väl komma ut på trycksidan (vilket det gör en stund för att sedan sluta bubbla). Tänkte att det är typiskt felrotation på pumpen men det var det som sagt inte. Börjar fundera på om pumpen/motorn inte klarar av att lyfta vattnet ordentligt pga nån slags slitage. Det funkade dock OK innan renoveringen och pumpen ser OK ut...?

Utloggad Moster

SV: Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2020, 11:17:14:14 »
Nu är det tryck i pumpen (Pahlen P78, 0,37 kW) igen!!! Lösningen var en aning långsökt...

För ett antal år sedan lämnade jag in den för motorbyte då den gamla lät illa och var rostig. Därefter har trycket varit lite sämre men ändå känts OK. Efter att nyligen ha totalrenoverat systemet inkl byte av kopplingar mm så gav pumpen vid uppstart knappt nåt tryck eller flöde alls, då har jag även tagit bort ca 8 st 90 gradersböjar på trycksidan.

Det visade sig att pumhjulet av någon anledning hamnat längre "bak" (närmare motorn) dvs det hade bildats ett utrymme mellan hålet där vattnet kommer och pumphjulet. Jag flyttade ut pumphjulet med ca 3 mm med två brickor och då bygger den upp tryck igen.

Utloggad Erica

SV: Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2020, 17:09:05:05 »
Det förklarar självklart det hela - sitter hjulet med större spalt mot gaveln så får du ett bakläckage och klart sämre förmåga att bygga upp tryck. Jag tror misstaget var att byta motor - den du har fått måste ha varit lite annorlunda än originalet, eller monterats fel. Om det lät illa så hade ett säkrare och med all sannolikhet billigare alternativ varit att byta lager på den gamla motorn - missljud tyder bara på lagerfel, inga fel i lindningar eller liknande, och då blir den som ny med ett par nya lager.

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Blir galen! pga dåligt tryck i pumpen efter renovering
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2022, 11:13:57:57 »
Intressant.
Jag har samma problem efter ett lagerbyte. Kanske en tredjedel av det tryck som jag upplevde tidigare med handen framför inloppsmunstyckena.
Det är t.o.m. så att jag inte upplever någon större skillnad när jag byter rotationsriktning. Är en Sta-Rite-pump.
Får riva ner och kolla senare under säsongen. Klarar mig hjälpligt med nuvarande flöde, men returspolningen är ju inte så effektiv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag