Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med värde - fel på alla :-(  (läst 2262 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stregnil

Hjälp med värde - fel på alla :-(
« skrivet: maj 25, 2014, 09:08:45:45 »
Hej,

Jag har en fundering...
Vid min mättning nu efter uppstart så visade Klor max (9,9 är max på min mätare) PH 6,4 samt Alkalinitet 190.
Jag skulle alltså behöva höja PH, men samtidigt sänka det för att får ner Alkaliniteten?
Hur kan jag både höja och sänka, samtidigt få ner klorhalten.

Jag chockklorerade enligt anvisning för ca 24 timmar sedan (resultaten ovan är tagna precis)

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp med värde - fel på alla :-(
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2014, 19:09:49:49 »
Att klorvärdet är skyhögt är ju inte konstigt om du just chockklorerat. Det kommer snart att sjunjka av sig självt. pH är en mycket viktigare parameter än alkalinitet. men om alkaliniteten är väldigt hög kan pH bli svårt att justera (trögt system). Men testa att försöka få pH korrekt, strunta tills vidare i alkaliniteten. Lyckas då få pH korrekt utan extrema åtgärder så glöm alkaliniteten t.v.. Så länge som du lyckas hålla klor och pH korrekt är allt lugnt. Alkaliniteten kan ge problem om den är helt galen, är den alltför låg så blir pH instabilt, svänger lätt. Men har du stabilt pH är det inga problem.

Utloggad matez

SV: Hjälp med värde - fel på alla :-(
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2014, 08:55:40:40 »
Jag har ett pH-värde på 7,4 och alkaliniteten ligger på ca 170. Spelar ingen roll eftersom pH-värdet ligger stabilt hela tiden. Hade också närmare 9 i fritt klor, tog ca två dygn sen var det nere på strax under 3.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Hjälp med värde - fel på alla :-(
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2014, 12:54:16:16 »
Jag har liknande problem, fast tvärtom. Ph 7,2, klor över 10 och alkalinitet ca 40. Ph är stabilt, så det gör jag inget åt, klorhalten har legat skyhögt i flera veckor, men vattnet luktar inte klor och man blir inte röd i ögonen. Jag har mätt med två sorters stickor, tabletter och ett mätinstrument från Harald Nyborg (http://www.harald-nyborg.se/pool-testare-for-ph-klor.html). Alla utom Harald Nyborgs instrument visar max-värden på klor, men detta visar på stort sett noll klor. Klorhalten har varit så hög tre veckor. Jag har haft en 200 gr klorpuck i  vattnet större delen av tiden. Jag tog bort den i tre dagar, men det märktes inget på klorhalten. Så länge vattnet känns OK att bada i, så gör jag det.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag