VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nystartad pool, grönbrunt vatten  (läst 11260 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2016, 00:23:30:30 »
Citera
Ni som påstår att tabletter mäter noggrannare än stickor, vad grundar ni det på? Jag påstår inte att ni har fel men jag hittar ingenting som styrker det påståendet.

På egen erfarenhet. Vi har haft flera pooler före vår nuvarande och sammanlagt över 25 års poolande sammanlagt. Vi har mestadels använt tabletter och funnit att vi fått ganska konsekventa resultat. Inte så hög noggrannhet kanske, men det hoppar inte fram och tillbaka. Andra som använder stickor tycks ha haft sådana problem, och när vi själva testat stickor så verkar det som om den metoden kan ge så mycket större variationer, med tanke på stickornas ålder och hur de lagrats o.s.v. medan tabletter (eller testlösning som var vanligt tidigare) håller sig mera konstant.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2016, 07:05:50:50 »
Själv tycker jag att färgerna är bra mycket enklare att jämföra med tablett och mätglas än stickorna mot burken. Nackdelen med de tabletter jag har är att de bara tar klor (fritt och totalt) och pH. Stickorna har ju fler värden de mäter.

Scuban jag har tror jag är bättre än jag på att läsa av tabletterna. Jag har provat den några gånger i rad för att se repeterbarheten, och det har varit hyfsat lika. Någon gång jämförde jag hur den läste av "vanliga" tabletter man har till mätglas för att se om det blev skillnad, och det blev en liten skillnad så det är bättre att köra med originaltabletter. Men man ska kolla runt var de finns, för det är otroligt spann på priserna på refill till Scuborna.

En sak dock som den är värdelös på är alkalinitet. +/- 50 ppm, om jag kommer ihåg rätt bör man ha 80-120. Med den dåliga noggrannheten så kan man få allt från för låg nivå till för hög nivå trots att man kanske egentligen ligger rätt. Där kollar jag bara på sticka, och just den är lätt att läsa av på min burk, där är färgerna jämförbara i alla fall med mina ögon.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2016, 15:31:18:18 »
Erica: Jodå, nu har jag dubbelkollat. Märkstiftet på handtaget står på "Filter". Fortfarande mycket grönt vatten! Vet inte om jag vågar lägga ut bild på när jag backspolade filtret??? OK, kör i vind. Ni behöver kanske något att skratta åt. ;D

Först en bild på hur filterhandtaget står när jag betraktar det som filterläge, därefter en bild på när jag backlspolar. Har inte hunnit koppla in någon slang till detta ännu så det sprutar rakt ut.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad TommyC

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2016, 18:08:52:52 »
Konsekventa resultat säger tyvärr ingenting om noggrannhet. Jag har väldigt stabila och konsekventa resultat från mina stickor. Det gör att man får ett intryck av att de mäter hyfsat rätt men så behöver det inte alls vara. Att man inte har något problem med vattnet ger också intryck av att mätmetoden är tillräckligt noggrann men det kan ju också vara så att de badande är toleranta mot avvikelser i t ex pH.

Jag är förvånad över att jag inte hittar någon vederhäftig information om noggrannheten hos tabletter och stickor. Kanske beror det på att det inte är något man vill skylta med?

För Scuba II anges en maximal onoggrannhet i tekniska data. Den informationen känns vederhäftig och är säkert verifierad med både beräkningar och laboratorieinstrument.

För pH-värde är max onoggrannhet för Scuba II +/- 0,2. Till det får man addera upplösningen varvid den maximala onoggrannheten vid mätning av pH blir 0,3.

Vad tror ni motsvarande onoggrannhet för tabletter eller stickor blir?

Åter till TS problem. Uppenbarligen så filtrerar inte det filtret. Plocka isär centralventilen och kontrollera att allt är helt därinne t ex den s k spindelpackningen som tätar mellan de olika vägarna genom ventilen. Nästa steg är att tömma ur sanden och leta efter dysor eller rör som har lossnat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #14 skrivet: augusti 26, 2016, 22:59:25:25 »
Citera
Vad tror ni motsvarande onoggrannhet för tabletter eller stickor blir?

Åter till TS problem. Uppenbarligen så filtrerar inte det filtret. Plocka isär centralventilen och kontrollera att allt är helt därinne t ex den s k spindelpackningen som tätar mellan de olika vägarna genom ventilen. Nästa steg är att tömma ur sanden och leta efter dysor eller rör som har lossnat.

Vad det gäller tabletter och pH skulle jag nog säga cirka +-0.2 pH. För klor blir osäkerheten större eftersom färgförändringarna bara är en skillnad i färgmättnad, inte i kulör. Kanske +-0.3 - +.5 ppm, klart större vid riktigt höga värden.

Jag misstänker också att filtret inte fungerar så bra, men mot detta talar det att backspolningsvatten blir så smutsigt - då måste ju en hel del skräp ha fastnat i filtret - för inte är väl själva poolvattnet så kraftigt färgat ? Inte helt omöjligt i.o.f.s. men då har man ju mera rejäla vattenproblem. När våran järnutfällning var som allra värst var det nog ungefär på den nivån, fast like mera brunt och lite mindre grönt.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #15 skrivet: augusti 29, 2016, 07:10:02:02 »
Uppenbarligen så filtrerar inte det filtret. Plocka isär centralventilen och kontrollera att allt är helt därinne t ex den s k spindelpackningen som tätar mellan de olika vägarna genom ventilen. Nästa steg är att tömma ur sanden och leta efter dysor eller rör som har lossnat.

Spindelpackningen är hel fast ojämn efter att ha stått i filtreringsläge nästan hela sitt liv. Men som jag bedömmer det hela så tätar den korrekt i filtreringsläget. O-ringar som tätar vid både pumpens lock, sandfiltrets lock och genomföringen mellan sexvägsventilens axel och locket hade behövt bytas, men jag bedömer inte något som ens skulle försämra filtreringen med 50%, än mindre med nästan 100%. Samma sak med dysorna. Om de ska slå ut filtreringsförmågan så borde väl filtret vara tomt på sand? Jag hade förväntat mig lite mer sand, men filtret var mer än halvfullt. Om ni tittar på bilden nedan så ser ni en vågrät inpressning runt hela filtret. Sanden var nästan uppe vid denna.
Så här funderar jag som glad amatör. Tänker jag fel? Förklara gärna i så fall detta, eller kom med fler tips och idéer på vad jag bör göra.

Jag misstänker också att filtret inte fungerar så bra, men mot detta talar det att backspolningsvatten blir så smutsigt - då måste ju en hel del skräp ha fastnat i filtret - för inte är väl själva poolvattnet så kraftigt färgat ? Inte helt omöjligt i.o.f.s. men då har man ju mera rejäla vattenproblem. När våran järnutfällning var som allra värst var det nog ungefär på den nivån, fast like mera brunt och lite mindre grönt.
Översta decimetern av poolvattnet är hyfsat rent. Precis när jag börjar backspola så är det rent vatten som kommer för att efter några sekunder bli så vackert grönt som på bilden här ovan (mobilen har lagt på en del färg, jag tycker det är lite mörkare grönt i verkligheten). Efter kanske en minuts backspolande så börjar vattnet klarna för att långsamt bli klart igen.

Idag ska jag förhoppningsvis få gjort en teknisk analys på vattnet. PH samt metaller bör den visa. Inget om klor eller bakterier. På torsdag (förhoppningsvis) ska jag köra ner till Rubinpool. De lär ha bra mätutrustning så jag ska få veta vad som är fel. Ska även köpa en Scuba 2 samt lite kemikalier som kan behövas.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #16 skrivet: augusti 29, 2016, 08:13:53:53 »
Verkligen mystiskt problem som du har. Åt vilket håll pekar dina inloppsventiler? Rör det om vattnet ordentligt?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #17 skrivet: augusti 29, 2016, 08:28:48:48 »
Jag har bara en inloppsventil. Den sitter ganska nära skimmern (är så på JF-poolerna) men är riktad så mycket det går bort från skimmern och snett ner i poolen. Jag har mycket bra tryck ut från pumpen så jag tycker det borde röra om ordentligt. Vi har även varit i och badat lite så även detta borde ha rört om.

Poolens gavlar är halvrunda. Inlopp sitter på första fjärdedelen efter långsida, skimmern sitter på andra fjärdedelen. Syns lite av det här
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #18 skrivet: augusti 29, 2016, 11:58:27:27 »
Nu har jag fått lite svar, även om det inte för mig närmare lösningen. PH är 7,4 så det är OK. Alkaniteten är mycket låg, tror det var 12. Jag har varit inne på att det är järn, men kemisten som kollade sa att det var så små mängder av både järn och koppar att det inte var värt att nämna. Han hade tyvärr ingen möjlighet att mäta mangan.
Vare sig han eller jag tycker att det känns som organiskt material. Vattnet känns inte slemmigt eller konstigt på något annat sätt. Partiklarna är så pass små att de inte fastnar i något filter.
Flera svar, men ingen lösning på vad jag ska göra med poolen.

Om jag förstått saken rätt så gör alkaniteten att pH-värdet hålls stabilt, men kan låg alkanitet på något vis påverka färgen på vattnet?
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nystartad pool, grönbrunt vatten
« Svar #19 skrivet: augusti 29, 2016, 12:00:51:51 »
Om jag förstått saken rätt så gör alkaniteten att pH-värdet hålls stabilt, men kan låg alkanitet på något vis påverka färgen på vattnet?
Inte vad jag känner till. Verkligen skumt problem du har.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag