CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: arbetstryck i pumpen  (läst 3633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Styrbjörn

  • Gäst
Styrbjörn
arbetstryck i pumpen
« skrivet: maj 23, 2015, 15:33:34:34 »
Jag har ett 450 w sandfilter med både 32 och 38 mm anslutningar. När jag kört som vanligt har jag ca 10 meter 38 mm slang. Då ligger trycket i pumpen på ca 0.6 bar, och på det gröna området på tryckmätaren. Idag kopplade jag på en hembyggd solvärmare med ca 15 meter 32 mm slang. Då steg trycket till ca 0.8 och på gränsen till det gula området på tryckmätaren. Det röda området på mätaren börjar vid ca 1.5 bar. Vad tycker ni om mina värden? Är de OK? Med tanke på att det finns 32 mm anslutningar på pumpen borde det ju inte vara några problem.

Jag har kört en backwash, så alla siffror är vid "ren" körning.

Poolgiganten

Styrbjörn

  • Gäst
Styrbjörn
SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2015, 15:38:55:55 »
Kollade en grej... Det röda området på tryckmätaren börjar vid 1.2 bar.

Utloggad Erica

SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2015, 20:27:36:36 »
Du bör inte ha några problem. Du kommer ju inte att komma upp på rött ens när filtret är igensatt till den grad att det verkligen är dags för backspolning. 0.8 + 0.2 eller 0.3 går ju inte upp till 1.2. Sedan är det en annan sak att jag alltid är lite skeptisk till vad man ser på manometrarna. De som säljs till vanliga pooler verkar ha väldigt dålig noggrannhet efter en tid - t.ex. slutar de att gå ned till noll ens när du stoppar pumpen. Jag brukar inte kolla manometern för att bedöma när det är dags för backspolning - lättare att känna vid utloppet när man märker att flödet har börjat avta.

Lennart pH

  • Gäst
Lennart pH
SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2015, 12:31:34:34 »
Min manometer går inte ner till 0 när jag stängt av pumpen - tyckte det verkade lite skumt, fast den går ner lite grann. När pumpen är igång precis efter backspolning visar den ca 2,2-2,3 bar. Verkar inte det lite högt? Efter några dagar utan backspolning (eller bad) ligger den på ca 2,5? Pumpen är på 870W eller 55HK står det. Ska jag bekymra mig för något utifrån detta - manometer, filter, pump?

Utloggad Erica

SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2015, 13:17:47:47 »
Min manometer går inte ner till 0 när jag stängt av pumpen - tyckte det verkade lite skumt, fast den går ner lite grann. När pumpen är igång precis efter backspolning visar den ca 2,2-2,3 bar. Verkar inte det lite högt? Efter några dagar utan backspolning (eller bad) ligger den på ca 2,5? Pumpen är på 870W eller 55HK står det. Ska jag bekymra mig för något utifrån detta - manometer, filter, pump?

Manometern ! Detta fel är hur vanligt som helst. Vi har under årens lopp gjort av med ett antal manometrar. De uppför sig precis som du beskriver - de går inte ned till noll ens vid stoppad pump, när sedan trycket kommer på så visas det tryck de stod på före start plus det tryck som du verkligen har. Det verkar inte vara något speciellt fabrikat som gör så här, de vi har haft har inte varit samma. Felet kommer efter en längre tids drift. Som tur är är manometrar inte särskilt dyra och ganska lätta att byta.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2015, 13:19:02:02 »
Eller fryser. Jag är inne på min tredje för att jag inte plockade in dem i tid på hösten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Lennart pH

  • Gäst
Lennart pH
SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2015, 14:42:05:05 »
Hur mycket bör den ligga på vid normal drift?

Utloggad nyburjare

SV: arbetstryck i pumpen
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2015, 16:02:18:18 »
En sådan här enkel manometer är aldrig kalibrerad , den kan användas som en referens , dvs mer o mindre , man får lära sig vad som är lågt resp högt värde

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag