VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Plåtpool och leca trappa  (läst 13532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikesz

Plåtpool och leca trappa
« skrivet: mars 31, 2009, 21:08:57:57 »
Hej,

Har en gammal plåtpool som har sett sina bästa dagar. Nu funderar jag på att byta den. Först tänkte jag att mura på gjuten platta med lecablock, men idag upptäckte att själva stålramen är i bra skick och det borde gå att punktsvetsa stålplåt på den.
Min fråga är:
Går det att ha en plåtväggar och en trappa med lecablock? Tänkte att ha en svetsat 1,5 liner.
Har ni några tips var kan man köpa galvaniserat stålplåt? Hur mycket kostar det (behöver ca 36m2 med tjocklek på 2mm). Har googlat på det utan att lyckats... <help>

Tacksamt för varje svar,

/Mikesz

Poolgiganten

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #1 skrivet: april 01, 2009, 16:12:39:39 »
Hej,
Vad består din botten av idag? du vet om att den galvaniserade effekten försvinner där du punktsvetsar? dvs det rostar.
Det finns Zinkspray (kallgalv) på sprayburk som du kan spraya på, men det blir ju inte riktigt samma skydd.
Var bor du? kanske jag har en som kan hjälpa till med plåten isf.
Mvh
Stefan

Utloggad Mikesz

SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #2 skrivet: april 01, 2009, 16:31:35:35 »
Hej Stefan,

Bor nära Lund.
Allt hjälp tas emot :)

Jag har precis pratat med en poolfirma i Malmö, som säger att det går att sätta byggplaywood på dem  befintliga plåtar (rostiga). Detta skulle hålla i ca 15-20 år säger dem. Det känns lite kort tid, tycker jag.
Jag har sand runt poolen.

Sen fick jag veta att det går att popnitta plåtar istället för att svetsa. Det är kanske lösningen?


/Mikesz

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #3 skrivet: april 01, 2009, 17:44:13:13 »
Hej,

Vet inte hur grov din stomme är, man jag har en ganska nybyggd plåtpool. Här skruvades plåten samman med rostfri självborrande skruv, typ farmarskruv men i som sagt i rostfritt. Kanske det är ett alternativ för dig.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Mikesz

SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #4 skrivet: april 01, 2009, 18:00:47:47 »
Hej Housedad,

Tack för tipset. Stommen är en järnbalk ca 5mm tjock. Går det att skruva i sådant? Plåttskiva är ca 3mm.

Poolfirman i Malmö (otrolig hjälpsamma) säger att plåten skyddar ytterligare playwood om vi kör med deras lösning (playwood på plåt). Någon som har ngt erfarenhet av denna lösning? Det som bekymrar mig är det korta tiden (10-15 år) som konstruktinen skulle hålla...

Tacksamt för alla kommentarer.

/Mikesz

Utloggad Pea

SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #5 skrivet: april 01, 2009, 19:26:04:04 »
gör som du tänkte från början, en stomme i lecasten på murad platta håller iaf din livstid. avsluta med en snapinlist på toppen så går linerbytet smidigt om 10-15 år.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Mikesz

SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #6 skrivet: april 01, 2009, 20:01:10:10 »
Tack Pea,

Det var meningen att ha det så tills jag igår upptäckte att ramen är otroligt robust. Det finns betong runt den med, som gör att halva trädgården måste rivas för att ta den bort. Ramen är dessutom frisk och kan återanvändas.

Det blir nog plåt ev playwood på plåt konstruktion. 'På köpet' slipper jag kostnader för grävningen/rivning  som jag totalt missbedömt tidigare vid min budget.

/Mikesz

Utloggad Pea

SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #7 skrivet: april 05, 2009, 10:40:14:14 »
ja då hade jag också byggt vidare på det gamla. lägg gärna upp lite bilder  :)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #8 skrivet: april 05, 2009, 11:20:33:33 »
Håller med, bygg på det gamla.

Min tanke med skruv pallar nog inte de dimensioner du har i den stomme.
Kanske lite TV-shop inspirerat men ja tror inte nya plåtar behöver så mycket fastsättning.
Det kan kanske funka med PL-400 eller liknande limlösningar, det finns även dubbehäftande tejp/fästkuddeliknande
saker t.ex som används för att bygga indredning till bil och buss.
Å andra sidan så tror jag en liten svets med "spray" galv kommer att stå dig tillräckligt länge.

Lycka till

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Mikesz

SV: Plåtpool och leca trappa
« Svar #9 skrivet: april 06, 2009, 13:28:21:21 »
Hej,


Har aldrig funderat på att limma. Vad är PL-400?
Fick tips att popnita istället. Det blir ca 300 nitar ;D

Min nästa fråga är om man måste ha en väggmatta (det blir en 1,5 mm svetsat liner). Mjukare känsla samt dölja popnitshuvud.
Har läst på forumet att det går att limma väggmatta men kan vara problem med 'korvar'...Några tips hur man går tillväga?

Kommer att lägga lite bilder på poolkonstruktionen under kvällen.

/Mikesz

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan