VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Utvändig gänga JF fritid sandfilter  (läst 1554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrejster

Utvändig gänga JF fritid sandfilter
« skrivet: april 20, 2022, 07:50:18:18 »
Hej poolforum,
Efter mycket letande, och kontakt med JF har jag fortfarande inte lyckats få svar på:
Vad passar på den utvändiga gängan på JF-fritids sandfilter?
Den är 66mm mätt med skjutmått.

Den invändiga är R40 (1.5"), men den utvändiga är varken R50 (2") eller R65 (2,5") vad jag kan mäta mig till. Det är inte heller samma som pumpens unionskoppling som har grövre stigning.
Kan det vara någon annan sorts unionskoppling-gänga?

Tanken är att använda filtret till 50mm slangar, och vill gärna undvika en extra strypning via R40-gängan. En PEM50 till "mystiska gängan" vore optimalt.

Tack!

Poolgiganten

Utloggad Bjorn_82

SV: Utvändig gänga JF fritid sandfilter
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2022, 21:05:24:24 »
Jag köpte min pool med sandfilter förra året. Bytte till 50mm utan problem, det var ingen märklig gänga utan köpte standardgrejer från poolklubben. Bifogar kort från i somras.

Utloggad henrik79

SV: Utvändig gänga JF fritid sandfilter
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2022, 12:20:07:07 »
Jag köpte min pool med sandfilter förra året. Bytte till 50mm utan problem, det var ingen märklig gänga utan köpte standardgrejer från poolklubben. Bifogar kort från i somras.

Har samma setup. Det ser ut som att du på bilden nyttjar utvändig gänga, du råkar inte ha kvar ordern från vad du beställde för grejor från poolklubben? Om varken 1.5" eller 2" gänga passar är det jättemärkligt. Jag har själv tänkt byta ut slangklämmorna och den svarta eländiga slangen mot pvc så småningom. Snackade med han på www.poolklor.com och han trodde att det var den invändiga gängan man skulle använda. Jf-fritid själva säljer ju limadaptrar till detta filtret som använder den invändiga gängan

https://www.jf-fritid.se/reservdelar/sandfilter/konverterings-sats-till-ror.html

vilken är 1.5" invändig vill jag minnas.

Hur mycket sand fyllde du på i ditt filter? Jag fyllde 45 kg sand (nästan två st 25 kg säckar) och har haft problem med sand i poolen. Alla dysor är hela.

/H

Utloggad Bjorn_82

SV: Utvändig gänga JF fritid sandfilter
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2022, 22:42:11:11 »
Poolen står på lantstället och jag ska dit över kristihimmelsfärd men det måste vara den invändiga gängan jag använder. Bifogar inköpta delar. Men det måste vara två sånna här i sandfiltret https://www.poolklubben.se/product/pvc-union-50mm-lim-till-1-3-delar-med-o-rings-tatning

Jag minns inte exakt hur mycket sand jag hivade i men följde instruktionen. Har inte haft några problem sand i poolen.

Om du inte har panik att köpa grejer så kan jag dubbelkolla den 27:e när jag är på plats.

Utloggad henrik79

SV: Utvändig gänga JF fritid sandfilter
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2022, 08:12:13:13 »
Poolen står på lantstället och jag ska dit över kristihimmelsfärd men det måste vara den invändiga gängan jag använder. Bifogar inköpta delar. Men det måste vara två sånna här i sandfiltret https://www.poolklubben.se/product/pvc-union-50mm-lim-till-1-3-delar-med-o-rings-tatning

Jag minns inte exakt hur mycket sand jag hivade i men följde instruktionen. Har inte haft några problem sand i poolen.

Om du inte har panik att köpa grejer så kan jag dubbelkolla den 27:e när jag är på plats.

Tack för svaret. Ja det är den inre gängan som används ser jag, precis vad jag gissade. Det var unionen på bilden som lurade ögat att tro att det var den utvändiga gängan som användes.

Det är absolut ingen brådska, jag har den info jag behöver. Gällande instruktionen är den lite luddig, de skriver 40-45 kg sand eller 1,5-2 säckar. Jag tog typ allt från en säck och sen typ 70% av den andra säcken. Gissar att det blev för mycket. I andra sandfilter jag använt finns det ett max-streck på filtret så att man kan se hur mycket sand man får hälla i. Har heller aldrig haft några problem med sand i poolen förrän nu.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag