VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köra pump?  (läst 6317 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooleraren

Köra pump?
« skrivet: maj 01, 2008, 11:05:49:49 »
Hej!
Hur många timmar kör Ni Era pumpar per dygn?
Startade min pool igår för första gången och är inte så insatt i hur länge man behöver/skall köra pump per dygn. Poolen är 8x4 med en pump på 1hk.

Har även en fråga om klor: Fick med mig ett par kg klor till mitt pool paket som jag har tänkt använda till det tar slut, men min tanke är att köra klor från ett annat "märke" kan man blanda klor från olika fabrikat utan problem? Det står nämligen på det kloret jag använder nu att man skall ej använda klor från annat fabrikat kan det vara skadligt??

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Köra pump?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2008, 11:42:32:32 »
Vattnet i poolen i bör passera filtret 4-5ggr/dygn. Hur lång tid är beroende på poolstorlek o pumpflöde. Men skulle gissa runt 12h/dygn för din pool.

Min pool är på 36m3 (4.5x7.6x1.32)o pumpflödet är 15m3/h->12h. Just nu kör jag 12h i sträck, men kommer sedan att köra den även något på natten för att få cirkulation då med (2ggr á 30min)

Sedan finns det de som kör tex 1h åt gången, men detta medför många start o stopp/dygn och med den utrustning jag har så vill jag inte orsaka så många tryckstötar/dygn. Det finns även de som låter pumpen gå dygnet runt också, inget fel med det bara en kostnadsfråga.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Janne

SV: Köra pump?
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2008, 11:50:23:23 »
Hej,

Kör min mellan 07:00-22:00
Har 24 kbm vatten.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Köra pump?
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2008, 17:53:35:35 »
Hej
Har kört vår pump dygnet runt nu under uppvärmningen VP:n har ju också gått dygnet runt ställde den på 26 grader
Vad är bästa temp för att få bra verkningsgrad på systemet:
jag har solfångare styrning inställt på 32 grader och poolpumpen på 26
har ni några ideer hur ni kör?
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolnicke

SV: Köra pump?
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2008, 07:44:14:14 »
Hej
Har kört vår pump dygnet runt nu under uppvärmningen VP:n har ju också gått dygnet runt ställde den på 26 grader
Vad är bästa temp för att få bra verkningsgrad på systemet:
jag har solfångare styrning inställt på 32 grader och poolpumpen på 26
har ni några ideer hur ni kör?
//carlos <sol>

Ju varmare vattnet i poolen är och desto kallare det är i luften ute desto sämre verkningsgrad på värmepumpen. Bäst verkningsgrad får du tex med 30 grader i luften ute och 12 grader i poolen.

Eftersom du har bestämt dig för 26 grader i vattnet så bör du få bäst effekt genom att låta värmepumpen vara igång sina timmar då det är varmast ute.

Att du har bestämt dig för att hålla 26 grader i vattnet som bas och allt över detta är bonusvärme så får du säkert en mycket ekonomisk lösning.

http://www.gullbergjansson.se/pdf/Verkningsgrad.pdf

Jag kör cirkulationspumpen dygnet runt. Inbillar mig att pumpen tar mer stryk av en massa stopp och starter än att få snurra hela tiden. Besparingen att stänga av nattetid är marginell, en ny pump kostar några tusen. Bäst verkningsgrad når du genom att leta värmetjuvar, alltså isolera överallt där värme kan slippa ut. Tex så tror jag att en av de större värmetjuvarna är sandfiltret. Det är en ganska stor radiator som lämnar mycket värme till pumprummet.

När det gäller badtemp så vill jag alltid ha minst 30 grader i poolen om det är kallt och molnigt. Om det är soligt och varmt ute så är det helt ok att bada i 25 grader. Mao så skulle jag aldrig ha köpt solfångare då den inte behövs för att nå rätt temp under en varm dag. Värmepumpen däremot är guld värd.

Nu när jag ändå har både värmepump och solfångare så gör jag såhär:
Jag har alltid prio på solfångaren och har den inställd på 35 grader som maxtemp. Nu i uppstarten får solfångare och värmepump rulla parallellt. När jag är uppe i temp (30 grader) så stängs värmepumpen av när solfångaren går igång. Dessutom så begränsar jag tiden som värmepumpen får vara igång varje dygn. Här blir det lite manuellt pill med tiduret om jag märker att jag har ställt in för få timmar som värmepumpen får vara igång. Jag vill inte att värmepumpen ska gå igång om tempen i poolen droppar under 30 grader en natt. Solfångaren får ta hand om detta under dagen efter. Om det blir värmebölja så stänger jag av värmepumpen helt under en period. Ganska ovanlig åtgärd:-(

Om det däremot är en kall och molnig period så får värmepumpen rulla även på natten. Tyvärr ganska vanligt:-(

Mao ord så är mitt system halvautomatiskt. Man får jobba lite med inställningar under vägen för att få en optimal värmning av poolen. viktigast för mig har varit att få automatik på solfångaren så att alla soltimmar utnyttjas. Att jag stoppar värmepumpen ibland beror på att jag vill få ut max effekt av solfångaren. Annars så har ju värmepumpen termostat som gör att man alltid har rätt temp på poolen.

Det vore rätt coolt att kunna styra timmarna som värmepumpen får vara igång i förhållande till väderprognosen det kommande dygnet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Köra pump?
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2008, 08:48:35:35 »
hej poolnicke
tack för en fin redogörelse/vägledning skall ta samma värden, jag har 3-vägsventilen från primastar som styr solfångarna samt gullberg/jansson fast min är köpt från svenska poolfabriken och heter då Spf-68 vertikal
hur har du satt fast givaren på solfångarna och i vilket läge/placering?
verkar svårt att finna rätt läge
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolnicke

SV: Köra pump?
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2008, 09:08:19:19 »
hej poolnicke
tack för en fin redogörelse/vägledning skall ta samma värden, jag har 3-vägsventilen från primastar som styr solfångarna samt gullberg/jansson fast min är köpt från svenska poolfabriken och heter då Spf-68 vertikal
hur har du satt fast givaren på solfångarna och i vilket läge/placering?
verkar svårt att finna rätt läge
mvh carlos <sol>

Hur ska man kunna svara på detta utan att få bidda efter sig ::)
Jag har två sensorer. En som sitter monterad i ett rör och mäter vattentemp i slutet på solfångaren och en som mäter lufttemp mitt på solfångaren. Min styrning kan dock bara hantera den ena. Och efter en del bytande har jag kommit fram till att båda lösningarna funkar rätt lika. Det blir en viss fördröjning innan solfångaren går igång när jag använder sensorn som mäter vattnet. Men det är nog i sammanhanget en rätt marginell skillnad. Just nu mäter jag tempen i vattnet.
/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Köra pump?
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2008, 09:38:23:23 »
Hej igen poolnicke
den som mäter lufttempen sitter den på under eller ovansidan av mattan?
om man t.ex mäter vattnet och placerar sensorn i utgången av returledningen kommer den inte då också att mäta lufttempen eftersom ventilen släpper tillbaka vattnet i mattan när den slår om till förbipassage
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Köra pump?
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2008, 11:10:25:25 »
Jag kör pumpen dygnet runt. Den drar ju inte så mycket ström.

Från det att jag kört igång värmepumpen så går även den dygnet runt. Den är ju termostatstyrd så den "vaktar" ju tempen i poolen. Varma dagar värmer ju soolen vattnet bra och då behöver värmepumpen inte jobba mycket för att hålla 28 grader.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan