Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunt vatten!?  (läst 26366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Soffiepropp

SV: Brunt vatten!?
« Svar #30 skrivet: juli 30, 2014, 08:35:25:25 »
Nu är det kristallklart!!! Nä vårt vatten är lite gult även i kranen. Man ser det i en petflaska.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten!?
« Svar #31 skrivet: juli 31, 2014, 02:01:59:59 »
Järn är vanligt i brunnsvatten och är ofarligt även till dricksvatten. Det kan dock brunfärga tvätt om man har för höga halter. Humus är inte ofarligt, det skall inte finnas i dricksvattnet, det kan föra med sig bakterier. Men i ert fall är det nog järn och inte humus. Säkert vet man bara efter ett lab.prov, men det faktum att det blir brunare efter klorering indikerar järn. Humus blir inte så, snarare tvärtom (bleks efter klorering).

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten!?
« Svar #32 skrivet: juli 31, 2014, 02:04:15:15 »
Inkapslingen sker redan innan metallerna sätter sig med syret, det blir inte någon oxidbildning alls. De ämnen man kan använda ärofta organiska som t.ex. Citronsyra eller myrsyra.

Oxidbildning eller inte, men du har ju ändå bara kapslat in järnet, inte blivit av med det. Det finns ju kvar i systemet. Jag tycker det känns lite grann som att sopa smutsen under mattan...

Utloggad Holton

SV: Brunt vatten!?
« Svar #33 skrivet: juli 31, 2014, 08:37:39:39 »
Ja, järn är kanske inte riktigt samma sak som smuts...
Men det går givetvis att skippa inkapslingen och låta det bli en rostutfällning och så avlägsna det när det sedimenterat på botten. Men kelateringen är mest tänkt för att slippa rostutfällningen från början. Vid vissa tillfällen så är det nog en bättre lösning att när man fyllt upp vattnet från den egne poolen, tillsätta kelateringsämnet och när det verkat, klorera. Till alla de med privat brunn och pappfilterpooler måste ju detta vara den enda lösningen. De där slangdamsugarna som följer med till de poolerna saknar ju all förmåga att ta hand om rosten.
Kan tänka mig att med högre järnhalter och tvättmaskin så kan kelatering vara en lösning.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten!?
« Svar #34 skrivet: juli 31, 2014, 08:59:35:35 »
Ja, järn är kanske inte riktigt samma sak som smuts...
Men det går givetvis att skippa inkapslingen och låta det bli en rostutfällning och så avlägsna det när det sedimenterat på botten. Men kelateringen är mest tänkt för att slippa rostutfällningen från början. Vid vissa tillfällen så är det nog en bättre lösning att när man fyllt upp vattnet från den egne poolen, tillsätta kelateringsämnet och när det verkat, klorera. Till alla de med privat brunn och pappfilterpooler måste ju detta vara den enda lösningen. De där slangdamsugarna som följer med till de poolerna saknar ju all förmåga att ta hand om rosten.
Kan tänka mig att med högre järnhalter och tvättmaskin så kan kelatering vara en lösning.

Om du har så höga järnhalter att du får problem med tvätten så är det nog bäst att köpa ett avjärningsfilter. Sådana finns ju, kostar 10-20.000:- beroende på kapacitet och ev. automatik. Man får tillsätta kemikalier (oftast kaliumpermanganat) alternativt intensivt genomlufta vattnet, sedan filtrera bort järnet.

Nej har man kombinationen hög järnhalt + patronfilter så har man nog problem. Med tanke på att det finns lågprissandfilter så förvånar det mig att det fortfarande säljs pooler med patronfilter.

Utloggad Holton

SV: Brunt vatten!?
« Svar #35 skrivet: juli 31, 2014, 11:29:49:49 »
Med tanke på att det finns lågprissandfilter så förvånar det mig att det fortfarande säljs pooler med patronfilter.
Håller med dig helt där.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Brunt vatten!?
« Svar #36 skrivet: augusti 02, 2014, 18:41:56:56 »
Jag har djupborrad brunn med ganska hög järnhalt. För dricks- och hushållsvatten har vi installerat ett järnfilter, men poolvattnet tar vi ofiltrerat. Det finns en del bruna fläckar i poolen som inte går bort, men annars har vi inte haft problem med brunfärgat vatten. Vår brunn lär ha en teoretisk kapacitet på 10 000 liter i timmen, så den tar inte slut. Kan tänka mig att om man tar vatten från en brunn så ligger det mycket järn i botten och med en dränkbar pump kommer det lätt med. Om man luftar vattnet lär järnet försvinna (har ingen aning om varför!) så du kan ju sätta den dränkbara pumpen i poolen och blåsa upp vattnet i en fin stråle. Men bada inte då den är igång, el och vatten är som bekant ingen bra kombination!
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad Erica

SV: Brunt vatten!?
« Svar #37 skrivet: augusti 02, 2014, 23:33:47:47 »
Om du gar en djupborrad brunn och en dränkbar pump i den så ligger aldrig pumpen på botten av hålet. Man gör alltid en s.k. slamficka genom att borra en bra bit längre än det låget där pumpen sätts. Annars skulle slam och lera snart gjuta fast pumpen i botten så att den blev omöjlig att ta upp för service. Så teorin om att pumpen virvlar upp järn håller inte. Järnet finns i själva vattnet. Att det blir bättre om man luftar och sedan låter vattnet stå beror på att järnet oxiderar och fälls ut och lägger sig på botten av det kärl som följer efter luftningen alternativt fastnar i d:o filter.

Poolvatten som cirkulerar i en pool luftas normalt tillräckligt bara av cirkulationen för att järnet, vars oxidation påskyndas starkt av kloret, skall oxidera och falla ut. Det lägger sig då på botten och sugs lämpligen upp med bottensugaren och med filtret i waste-läge.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan