VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostfria skruvar  (läst 6809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

Rostfria skruvar
« skrivet: juli 17, 2015, 18:17:05:05 »
Vad säger panelen om vilken kvalitet på rostfria skruvar som gäller
vid poolmiljö. Är det syrafast skruv (A4) som gälller eller är det OK
med rostfri skruv av kvalitet A2 för att fästa sarglist etc?

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Rostfria skruvar
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2015, 19:23:00:00 »
Antar att A4 är det som gäller men det är svårt att hitta i affären

Utloggad TommyC

SV: Rostfria skruvar
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2015, 19:43:25:25 »
Ja, A4 är det som gäller.

http://www.sifvert-skruv.se/ har men en lokal välsorterad järnhandel borde också ha.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad knauer

SV: Rostfria skruvar
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2015, 21:46:09:09 »
Tack för input. Som sagt klent utbud av syrafast skruv i den vanliga byggvaruhandeln.  Hittade detta på nätet med hyfsade priser: http://rostfribult.se/
 

Utloggad Willson

SV: Rostfria skruvar
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2015, 10:05:28:28 »
Biltema har gott om A4 skruv som fungerar perfekt....

Utloggad knauer

SV: Rostfria skruvar
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2015, 14:59:15:15 »
Stämmer bra det! O0 Köpte faktiskt 200st av dessa idag.
Dock har jag gått bet på att hitta syrafast självskruvande plåtskruv (20-30mm långa), men får lösa det nästa vecka.

Utloggad nyburjare

SV: Rostfria skruvar
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2015, 16:56:12:12 »
När vi hade båt, testa jag att köpa biltemas "rostfria" skruvar  >:D ;D ;D ;D ;D lika roligt som ett norgeskämt.
Kanske saltvatten går hårdare åt skruvar men haft kollega som haft sin båt i insjö, där hände samma sak.
Lägg på några kronor och köp hos en riktig järnhandel i stället !!!

Utloggad knauer

SV: Rostfria skruvar
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2015, 17:21:58:58 »
Läste detta på ett båtforum (http://forum.hamnen.se/forum/b%C3%A5tlivet/projekt-p%C3%A5-b%C3%A5ten/17070-vilka-sorts-skruvar):
"Jag köper i stort sett all A4 bult och skruv till båten på Biltema, både till under och över vattenlinjen. Jag har då aldrig sett att dessa rostat. Läste för övrigt ett inlägg på detta forum för en tid sedan från någon långseglare som varit ute i 5 år. Långseglaren meddelade att just bultarna från Biltema klarat sig bäst från rostangrepp."

Jag skulle inte bli förvånad om "fina järnhandeln" säljer syrafasta skruvar importerade från Kina. ;) Hursomhelst, dessa skruvar ska fästa en plåtlist på betongkrönbalken. De kommer
att utsättas för den fukt som finns i betongen, och på den exponeraade skruvskallen duttar jag dit lite silikon. Framtiden får utvisa om jag varit dumsnål.

Utloggad nyburjare

SV: Rostfria skruvar
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2015, 18:49:56:56 »
Jag behöver inte läsa på forum , då det räcker med den egna erfarenheten jag har av deras skruv, kanske är det så att det låga priset anger kvalitetsskillnader, att det kan skilja mellan inköpen och mellan förpackningar då man hela tiden letar nya leverantörer och byter så snart man hittar någon som är promille billigare.
Letar man på forum kan man även hitta t ex detta inlägg

"Knapen på bilden köpte jag på Biltema - den skulle ju bara hålla ankaret på plats. Jag seglade till Medelhavet och tillbaks och efter 3 år såg den ut såhär. Förutom gravrosten gick den tvärt av när jag råkade kliva på den.

Jag köper gärna oljor, vätskor, fendrar och mycket annat på Biltema. Men inte sådant som båtens eller min säkerhet hänger på."

Sen är det ju så att handlar man i en rejäl butik och du kommer tillbaka med ett klagomål på en rostfri skruv, då får du support och man tar dig seriöst.... prova det på Biltema  :'(

Utloggad knauer

SV: Rostfria skruvar
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2015, 11:47:59:59 »
Syrafast stål A4 (tysk beteckning) motsvarar rostfritt 316 i ASTM-beteckning vilket motsvarar SIS (Sverige) 2343. Legeringen består av 62% stål, 24 % krom, 12 % nickel och 2 % molybden. Denna typ av rostfritt stål är den vanligaste typen som framställs i världens stålbruk. Huruvida SIS 2343 kan motstå havsmiljö låter jag vara osagt, dock kommer inte mina skruvar att utsättas för västerhavets miljö. Pris är inte alltid korrelerat till kvalitet. Jag misstänker att Biltema kan pressa priset med stora inköpsvolymer. Jag har inga som helst problem att betala ett högre pris för en produkt som har en högre kvalietet  (i detta fallet bättre korrosionsbeständighet). Men faktum kvarstår, hur kan jag som konsument veta att skruv från en järnhandel med samma kvalitetsbeteckning (SIS2343) har en bättre korrosionsbeständighet jämfört med Biltemas skruv med identisk beteckning? Är det priset (som för övrigt är 3ggr högre för samma skruv hos järnhandeln) som garanterar detta? Jag tor inte det. Till sist skulle det vara intressant att få reda på vilken typ av rostfri skruv du köpte på Biltema (jag förutsätter att det är skruv med beteckningen syrafast A4 kvalitet) samt hur många år sedan detta var.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan