CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: spabad brummar i "normalläge"  (läst 1324 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weiron

spabad brummar i "normalläge"
« skrivet: december 03, 2021, 08:08:13:13 »
Jag har ett 10+ år gammalt Freeflow, modell föregångare till Aptos (gissning)
För ca 3 veckor sedan fick jag felmeddelandet "FL", efter lite pillande på kontakterna till tryckgivaren så slocknade felkoden och det funkade igen.
Nu har jag ingen felkod, men normalläget som ska cirkulera och värma vattnet fungerar inte, hörs bara ett dovt brummande från motorn. Läge 2 (jet) fungerar.
Igår kväll tog jag bort filtret, då funkade normalläget igen, men imorse så brummade det igen (utan filter i)
Är det dags att byta ut tryckgivaren? eller är det kondensatorn i första hand jag ska testa byta?
Är så trött på detta spabad... Det är ju bra tajmat med -10C nu också, så nu är de en kamp mot klockan. Nere på 22C i baljan nu ;D
Jag bor i Skara så vet ni om man kan få tag på tryckgivare och/eller kondensator snabbt här i krokarna?

Är ganska säker på att det är en sån här tryckgivare
https://www.spapartsnordic.se/produkt_detalj.php?ID=379&Cat_ID=50

Bifogar lite bilder för sköj skull
« Senast ändrad: december 03, 2021, 08:34:04:04 av weiron »

Poolgiganten

Utloggad oscar

SV: spabad brummar i "normalläge"
« Svar #1 skrivet: december 03, 2021, 11:09:42:42 »
Jag skulle börja med lågfartskondensatorn då det är ett vanligt fel. Har varit med om flera gånger där pumpen hoppar igång men man har fått meddelande om flödesfel och efter byte av kondensator har problemet försvunnit.
Det går att sumra tryckvakten. Ta bort stiften slå igång pump piper det när pumpen är på och är tyst när den är avstängd så är den hel.

Utloggad weiron

SV: spabad brummar i "normalläge"
« Svar #2 skrivet: december 03, 2021, 11:19:59:59 »
Okej, ska försöka komma åt kondensatorn utan att tömma baljan. Den sitter jäkligt dumt bakom boxen uppe på pumpen.
Tror jag införskaffar mig en tryckgivare också, den verkar ju ha suttit sen 2010 så..

Utloggad oscar

SV: spabad brummar i "normalläge"
« Svar #3 skrivet: december 03, 2021, 13:10:01:01 »
Okej, ska försöka komma åt kondensatorn utan att tömma baljan. Den sitter jäkligt dumt bakom boxen uppe på pumpen.
Tror jag införskaffar mig en tryckgivare också, den verkar ju ha suttit sen 2010 så..

Ett litet spärrskaft med bits och några svordomar senare brukar man komma åt kondensatorn.
Ja den var ju inte så farligt dyr men tror ändå att det räcker med bara kondensatorn.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag