VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cyanursyra alldeles för hög  (läst 2901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad espo999

Cyanursyra alldeles för hög
« skrivet: oktober 29, 2021, 16:21:28:28 »
Bytte mitt vatten inkl pipeclean i början av Augusti. Fick ganska omgående känslan av att vattnet inte var topp fräscht. Började ganska snart bildas bubblor/skum och detta gjorde att ytvattnet inte kändes fräscht. Körde några chock kloreringar för att försöka lösa problemet men blev ingen lösning.

Nu köpte jag nya stickor för att kunna mäta Cyanursyra och den visar typ 150-200 :-\ Har då inte badat mer än max 10gånger. Hur kan värdet redan blivit så högt?

Kloret förbrukades i rask takt under en period, men efter sista rejäla chock kloreringen, så förbrukar inte spa:t mycket klor.

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2021, 16:57:13:13 »
Vilken sorts klor använder du och hur mycket har du använt sedan vattenbytet?
Utifrån detta och hur mycket vatten du har så kan man räkna ut Cya halten.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erica

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2021, 19:30:39:39 »
Att ni inte badat så mycket gör ingen skillnad vad det gäller cyanursyra. Avgörande är vilken sorts klor ni använder och hur ofta ni byter vatten. Det finns i praktiken ingen chans att få ned cyanursyravärdet än att byta vatten, helt eller delvis. Delvis byte blir väl mest aktuellt vid pooler, ett spa innehåller så pass lite vatten att kostnaden för ett fullt vattenbyte inte blir så hög. Dessutom har man på ett spa ingen risk för att några väggar skall rasa in, något som kan vara ett problem för vissa typer av pooler.

Utloggad Mffrulez

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2021, 08:57:37:37 »
Cyanursyra är ett stående problem för spaägare. I synnerhet om man använder spaklor eller spa klor tabs. Du är inte ensam med det problemet. Jag upplever att spabadsåterförsäljarna stoppar huvudet i sanden gällande denna fråga.

Utloggad espo999

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2021, 09:19:48:48 »
Använder normalt sett Sunwac 12. En tablett innan bad och två efter. 5 st vid chock klorering och 1 st som underhåll när kloret är borta och vi inte badar.

Köpte för någon månad sedan SPA Oxi Booster att istället använda vid chock klorering. Detta eftersom spa badet slukade enormt mycket klor och det kändes som att chocken med tabletter inte fungerade effektivt. Blev dock ingen skillnad med det nya kloret, men efter att höjt dosen ordentligt verkade det återställt sig och spa badet förbrukade åter en mer normal låg förbrukning av klor.

Antar att effekten av dessa chock kloreringar lett till att cyanursyran skjutit i höjden. Har dock aldrig mätt detta tidigare. Är det farligt med hög cyanursyra?

Utloggad Mffrulez

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #5 skrivet: oktober 30, 2021, 10:51:03:03 »
Sunwac har jag hört är en rätt kass produkt. Har dock ej testat dem själv.

Jag är ingen expert men vad jag läst mig till är att det inte är farligt i sig. Men är cyanursyran hög krävs mer klor för att hålla det effektivt. Och är inte kloret effektivt ges det möjlighet för bakterier att gro. Det är väl den faran som finns. Samt att man måste byta vatten oftare och hälla i mer klor (ökad kostnad samt mer kemikalier i vattnet).

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #6 skrivet: oktober 30, 2021, 18:31:27:27 »
Hej,
Ingen erfarenhet av detta märke. Det är spaklor/diklor.

Lek med tanken att en tablett väger 20g.

Då genererar vanligt diklor 10g CYA.
I ett bad på 1000 liter ger det då 10 ppm CYA.

Alltså 200ppm motsvarar då 20 tabletter.
Går mycket fort att komma upp i höga CYA-halter med detta klor.

Tänk!
1:a tabletten fungerar utmärkt
2:a tabletten fungerar bra.
3:a tabletten fungerar osv.

Desinfektionen fungerar sämre för varje tablett.

Ofta är dessa klor inget problem.
Får man problem blir detta klor ett problem. Anledningen är att tiden för desinfektion ökar markant då CYA ökar i vattnet.

Tror inte detta spaklor är sämre än något annat spaklor?

Det finns jättemånga tidigare trådar om detta. När bör man byta vatten i ett spabad är den stora frågan? Detta pga. CYA.

Enligt mig och många tidigare är det mycket, mycket oftare med dessa klor.
Vore kvaliteten ett snäpp högre borde man kunna ha andra typer av klor?

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #7 skrivet: oktober 31, 2021, 08:35:29:29 »
Minns att rekommendationen för vattenbyte var ca var tredje månad när vi köpte vårt spa.
Vi bytte vatten för några veckor sedan, och jag har kört med "Klorifix" i några veckor (med CYA) men nu övergått till CYA-fritt klor: https://www.makewaves.se/product/saniklar-super-boost-granulat-5kg/

Det rekommenderas ingenstans för SPA-bad, men jag tänker i alla fall köra med detta i vinter för att se hur det fungerar.
Kommer väl uppdateringar så småningom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad espo999

SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #8 skrivet: oktober 31, 2021, 19:44:09:09 »
Tycker faktiskt vattnet verkar ganska fräscht nu efter jag gjorde stora chock kloreringen för några veckor sedan. Badade igår 1 tablett innan och 2!st efter och idag var klorhalten fortsatt hög, så klorförbrukningen är fortsatt låg. Blir väl ändå vattenbyte nästa helg pga cyanursyran samt att vintern kan dyka upp.

Jag funderar på detta med vattenbyte. Det som gör att det är ett heldagsprojekt är ju att man rengör rörsystemet som då innebär 2-3 tömningar. Kan det funka att byta vatten var tredje månad, men bara köra rörsystemet var 6e månad?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Cyanursyra alldeles för hög
« Svar #9 skrivet: oktober 31, 2021, 22:01:05:05 »
Hej,
Om din desinfektion fungerar behöver man inte köra en pipeclean. Då byggs inte biofilm av bakterier upp.

Pipeclean är som diskmedel, en tensid. Löser upp fett. Den är mycket dålig på att döda mikrobiologiskt liv. Funderar på hur bra den är?

Klordioxid är mycket bra på att lösa upp och döda bakterier i biofilm.
Finns tabletter att köpa som klorat. Verkar inte finnas i Sverige? Detta skulle jag använda som en pipeclean.

Det bästa är om denna biofilm inte växer i rören. Vilket betyder att om desinfektionen är bra så blir detta aldrig ett problem.

Ditt och många spaägares problem är att kloret blir sämre som desinfektionsmedel för varje tillsats.

CYA är anledningen.

Följer man riktlinjer och råd angående klor så får man fort ett problem med dessa spaklor.

Rickard har äntligen förstått problematiken med CYA. Vilket jag tycker är bra.

Tyvärr är spabad nästan alltid byggda för spaklor. Vilket betyder att Rickard kanske får problem med kalciumhypoklorit. Kanske korrosion eller konstiga beläggningar på värmaren som släpper som korvar i spabadet. Det är kalk.

Klart att du har hög halt klor enligt mätning då du har hög CYA. När ditt klor sitter på CYA är det inget desinfektionsmedel. Vidare sitter det ganska bra där. Därför har du hög klorhalt och förbrukningen är låg av klor.

Klor som sitter på CYA förbrukas i mycket låg takt.

Klor som sitter på CYA är inget desinfektionsmedel. Vidare inget verkligt fritt klor. Tyvärr mäter din klormätning (DPD1) detta som fritt klor. Lätt att bli lurad av denna mätning. Lite lustigt att detta har varit känt sedans 70-talet. Nu är det 2021. Man kan fundera varför inte information kommer fram och råd och riktlinjer anpassas?

Jag har en idol på forumet. Det är falmarkspeter. Han lyfte frågan om Cya och klor. Vidare hur ofta bör vattnet bytas. Har för mig han var på 2014-15.

Vidare kanske tre tabletter ökar CYA i ditt bad om det är på 1500liter med;
20ppm/bad.

Sånt här har SingingSailor koll på. Han kan gärna göra ett inlägg.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan