VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom och dess hälsorisk  (läst 7591 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mffrulez

Brom och dess hälsorisk
« skrivet: oktober 11, 2021, 21:17:35:35 »
Hej!

Jag bara undrar hur gemene man tänker angående brom i spabad. Verkar råda delade meningar om detta. Då bland annat pga att Kanada förbjöd brom i saltvattenbrominatorer. Då börjar man undra.

Klor är ju vida känt och använt i många år men då uppstår ofta högt cya i spabad.

Hur tänker ni angående brom? Exempelvis bromtabletter och aktivt syre efter bad?


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2021, 08:42:27:27 »
Jag förstår inte varför man har CYA i klor för spapbad, locket är ju på 99% av tiden så solen lär ju inte käka upp kloret nämnvärt.
Nästa säsong skall jag köpa CYA-fritt klorgranulat och klorera spabadet med också.
Det skall jag förresten göra redan nu, vi bytte vatten i helgen som gick, så nu är ju en perfekt tid att testa köra helt CYA-fritt i vinter.
Blir att beställa en hink redan idag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2021, 11:21:37:37 »
Jag förstår inte varför man har CYA i klor för spapbad, locket är ju på 99% av tiden så solen lär ju inte käka upp kloret nämnvärt.
Nästa säsong skall jag köpa CYA-fritt klorgranulat och klorera spabadet med också.
Det skall jag förresten göra redan nu, vi bytte vatten i helgen som gick, så nu är ju en perfekt tid att testa köra helt CYA-fritt i vinter.
Blir att beställa en hink redan idag.

Vart kan man köpa det?

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2021, 12:25:56:56 »
Vet inte om jag skall svara, förhandlar med dem om att annonsera så det kan upplevas som partiskt, men sök på Saniklar – Super Boost Granulat 5kg och sök lägsta pris så borde du hitta.
Marknadsförs inte för SPA, men det borde väl fungera lika bra som nåt annat klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2021, 21:17:26:26 »
Hej!

Jag bara undrar hur gemene man tänker angående brom i spabad. Verkar råda delade meningar om detta. Då bland annat pga att Kanada förbjöd brom i saltvattenbrominatorer. Då börjar man undra.

Klor är ju vida känt och använt i många år men då uppstår ofta högt cya i spabad.

Hur tänker ni angående brom? Exempelvis bromtabletter och aktivt syre efter bad?
Hej,

Det finns många studier om vad som är farligast osv.
Tänk om allt vore lätt?

Våra desinfektionsmedel kan tyvärr skapa biprodukter som är ohälsosamma.

Det man verkar veta är att brom bildar sämre biprodukter än klor. Vidare kan aktivt syre bildar sämre produkter än klor. Men båda alternativen är klorfria.

Klor är beprövat. Tyvärr finns det många namn på klor som inte riktigt fungerar helt lika.

Det bästa är att duscha innan bad, undvika olika krämer och att göra det man inte får i vattnet.

Sen finns det två olika brom. Aktivt brom och bromsalt som aktiveras av klor.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2021, 21:23:13:13 »
Vet inte om jag skall svara, förhandlar med dem om att annonsera så det kan upplevas som partiskt, men sök på Saniklar – Super Boost Granulat 5kg och sök lägsta pris så borde du hitta.
Marknadsförs inte för SPA, men det borde väl fungera lika bra som nåt annat klor.
Hej,

Spabadstillverkare ratar kalciumhypoklorit som du undviker att skriva.
Verkar finnas tillverkare som inte för garantin godkänner annat än spaklor (CYA-baserat)?

Huvudanledningen är att kalciumhypoklorit innehåller kalcium. Vid värmaren är temperaturen högre och kalk kommer att bildas där.

Detta går att hantera om branschen verkligen vill? Finns knep för detta också. Vidare kommer vattnet att bli mycket klarare.

MVH
Roger


Utloggad SingingSailor

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2021, 07:27:48:48 »
Jag börjar med spaklor / diklor efter vattenbyte för att få en liten halt cya i vattnet, ca 20ppm. Därefter kör jag mestadels kalciumhypoklorit, och lite klorin / natriumhypoklorit för underhållsklorering ibland för att det är så enkelt, samt lite tillskott av cya ibland. Lite cya är bra även i spabad då det skapar en buffert för kloret. Helt utan cya är klor betydligt mer aggressivt oxiderande än det behöver vara. Det finns också teori om att det bildas mindre av det otrevliga trikloraminet med lite cya i vattnet. (Detta är omdiskuterat, men vad jag tror på  O0 ).

Finns fördelar & nackdelar med alla klorsorter.
Spaklor / diklorisocyansura ger för mycket cya i längden, men har också fördelar:
- Lättlösligt, mindre risk för blekning av liner som korn av kalciumhypo på botten kan göra
- Stabilare vid transport och förvaring än kalciumhypo
- Underlättar i vissa fall att hålla bra pH
- Höjer inte kalkhalten / hårdheten som kalcium hypoklorit gör
- Relativt billigt och lätt att få tag på

Ett köptips för kalciumhypoklorit är ByggMax. Jag köper 1kg burkar där ganska billigt.

Om ni köper det i hinkar så var noga både med hållbarhet och förvaring. Kalciumhypoklorit åldras och avger då klorgas. Det gör att det dels tappar effekt med tiden, och dels kan klorgasen påverka omgivningen. För några år sedan köpte jag en utgången 10kg hink jättebilligt, och ställde den i garaget => ALLT bonnjärn i garaget fick rostangrepp...
Det är också mycket reaktivt, om man blandar det med något som det kan oxidera (t.ex diklor!) så får man lätt en bokstavligen explosiv reaktion.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2021, 14:45:58:58 »
Hej,

Spabadstillverkare ratar kalciumhypoklorit som du undviker att skriva.
Verkar finnas tillverkare som inte för garantin godkänner annat än spaklor (CYA-baserat)?

Huvudanledningen är att kalciumhypoklorit innehåller kalcium. Vid värmaren är temperaturen högre och kalk kommer att bildas där.

Detta går att hantera om branschen verkligen vill? Finns knep för detta också. Vidare kommer vattnet att bli mycket klarare.

MVH
Roger
Kan det vara en lösning av göra som singingsailor skriver, att man börjar med klor som innehåller CYA tills man har en OK nivå, och sedan går man över till kalciuhypoklorit?
Jag tillsätter "höj kalciumhårdhet" när jag bytt vatten, om jag struntar i det, kan det ändå hinna bli för mycket kalcium på några månader innan man byter vatten igen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2021, 17:14:54:54 »
Jag tillsätter "höj kalciumhårdhet" när jag bytt vatten, om jag struntar i det, kan det ändå hinna bli för mycket kalcium på några månader innan man byter vatten igen?
Du verkar ha mjukt vatten, och då är det inga problem.

Kalciumhypoklorit tillför ca 7ppm kalk för varje 10ppm fritt klor. Jag brukar tillsätta ca 1msk kalciumhypoklorit efter varje bad (2-3 pers), vilket ger ca 8ppm kalk för mig. Räknar man bad 2ggr/vecka så blir det <200ppm kalk på 3 månader.

Ofta rekommenderas kalk på minst 100-150 ppm för att undvika skumbildning (och enl. vissa även för att minska risk för korrosion, men det är nog inte så relevant i ett plastspa med elvärmare).
Att höja kalkhalten upp till 400-500ppm bör inte ge problem. Håller man alkaliniteten låg och pH under kontroll så kan man gå högre.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Mffrulez

SV: Brom och dess hälsorisk
« Svar #9 skrivet: oktober 15, 2021, 07:32:31:31 »
Vart kan man köpa det?

/Urban.

Urban. Kör du fortfarande på brom och aktivt syre?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag