VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter, låter som det är luft i  (läst 1624 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crille81

Sandfilter, låter som det är luft i
« skrivet: september 05, 2022, 15:45:44:44 »
Har precis kopplat ihop och kört igång min pool. Från sandfiltret så låter det som det är luft i toppen, det bubblar och har sig. Det kommer ingen luft ut genom inloppen i poolen så då lär man ju inte ha något läckage som suger i luft? Har avluftas filtret med ventilen men det sprutar bara vatten ur den, ingen luft. Ska det vara såhär eller kan det vara något fel? När jag stänger av pumpen så sjunker vattnet i pumpen, har ingen backventil monterad och allt står ovan mark. Blev rekommenderad att inte installera backventil då det inte ska tömmas om allt är tätt. Men som sagt, har inte hittat någon läcka.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #1 skrivet: september 05, 2022, 16:18:28:28 »
Det brukar ta en stund innan luftljudet från toppen av filtret slutar , under denna tid är det bubblor i inloppet , sen försvinner luften .

MEN ! om vattnet sjunker undan när du stänger pumpen har du ett fel , ett läckage ! systemet måste hålla trycket när du stänger pumpen , samt om den inte gör det får den inget vatten o tryck när du slår på den , då går den torr och axeltätningen åt helvete

Börja med att kolla tätningen på locket, samt dra åt locket hårt samt dra åt alla slangkopplingar , funkar det inte reklamerar till installatören och passa på så du inte kör pumpen torr.

Min står med ovan vattenytan och vid vår start , måste jag plugga skimmern , fylla på vatten från pumpen , skruva på locket så det blir tätt , sen tar bort pluggen då skall vattnet stå kvar i slangen , ett år gjorde det inte det, de var den våren jag fick gräva upp halva tomten för att hitta läckan :(
« Senast ändrad: september 05, 2022, 16:29:07:07 av nyburjare »

Utloggad Crille81

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #2 skrivet: september 05, 2022, 16:57:18:18 »
Jag ska fixa en ordentlig nyckel och kolla alla kopplingar. Men som jag nämnde så kommer det ingen luft ur inloppen, men det låter som det skulle vara det i filtertoppen.

Utloggad nyburjare

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #3 skrivet: september 05, 2022, 17:23:42:42 »
Det kan mkt väl vara så att det står kvar luft och låter i toppen , så brukar det vara ,  men om man har ett riktigt undertryck och flöde så skall det bli bor-tryck på mindre än 10 min .
Verkar då som om din pump inte trycker tillräckligt , luften står kvar med den orkar inte trycka ut det .

Alternativt så har du en sån liten läcka att luften åker med ut , är det väldigt lite kommer du inte att se det i poolen , samt att denna luft i filtret fylls på efterhand genom ett litet läckage

Jag kan säga att det räcker med ett extrem litet hål i en slang , så litet som efter ett nålstick , då tappar du tryck , missförstå inte att vattnet läcker ut där ! utan trycket försvinner o vattnet glider ner o ut i skimmern när du stänger pumpen

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #4 skrivet: september 05, 2022, 17:37:33:33 »
Innan pumpen är det sugsida. Och där måste det vara rätt nog så luft inte kommer in. Vatten har högre densitet och kanske inte rinner ut men luft kan som sagt komma in. Verktyg att dra åt med ska inte behövas, du riskerar då att dra sönder kopplingar istället.
Det är inte helt ovanligt att vissa inte får in slangen rätt i klämkopplingar snarare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Crille81

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #5 skrivet: september 05, 2022, 21:55:26:26 »
Har dragit åt klämkopplingarna en extra gång för hand nu, det gick att dra dem lite till. Ska ta en titt imorgon och se om det blev nån skillnad. Är det svårare att få tätt med klämkoppling runt en flexslang än pem? Flexslangen är ju inte slät då den har spiralen i sig? Tänkte om det kan vara där felet är?

Utloggad TommyC

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #6 skrivet: september 05, 2022, 22:47:29:29 »
Jag tror inte att det är någon skillnad mellan PVC- och PEM-slang. Som leonard säger så är det vanligaste problemet att slangen inte är bottnad i kopplingen. O-ringen gör då inte sitt jobb. Man kan mäta hur djupt slangen ska in till stop med t ex skjutmått. Det kan vara bra att smörja med såpa, diskmedel eller valfritt smörjmedel som inte angriper gummi. Vissa kopplingar kan behöva dras lite hårdare än vad man orkar för hand. Jag har ett par sådana. Är lika nervös varje gång jag drar dessa. Dina prylar är nya. När O-ringar blir gamla så blir dom hårda och tappar spänst som alla gummipackningar. Då läcker det av den anledningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #7 skrivet: september 06, 2022, 12:18:26:26 »
har du kollat pumplocket ? minsta sandkorn på packningen så tar den in luft , kolla även skruven bak o dess packning, skruven som öppnas för att tömma pumphuset

Utloggad Crille81

SV: Sandfilter, låter som det är luft i
« Svar #8 skrivet: september 13, 2022, 09:58:47:47 »
Nu hittade jag felet, det var anslutningen till pumpen som läckte. När jag monterade ihop allt så hade jag inte en tillräckligt stor polygrip och för hand var det tydligen inte ordentligt åtdraget. Så nu suger det inte in någon luft mer och allt verkar fungera som det ska. Tack för alla tips och idéer!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan