VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: iSaver+  (läst 15777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
iSaver+
« skrivet: oktober 15, 2021, 11:05:26:26 »
Hej!
Med anledning av rusande elpriser och hög förbrukning på poolpumpen utforskar jag möjligheten att frekvensstyra pumpen.
Har sökt och hittat och läst en hel del. I dagsläget hittar jag 4 trådar här på forumet om just iSaver+ men inte jätte mycket i övrigt vilket gör att mina varningsklockor ringer lite. Men har förstått att det är en del som har köpt denna styrning så snälla berätta om era erfarenheter och funkar den så bra som de försöker ge sken av?
 
Snacket om att frekvensstyra enfas pumpar och att det kan lösa jordfelsbrytaren behöver vi inte ta här annat än att de som har iSaver+ kan säga om de haft det problemet eller ej.
Intressant är oxå att veta ni som har iSaver+ vad har ni för poolpump?
Har ni styrningen kopplad till någon annan styrning säg tex control station?

Vad finns det för för och nackdelar?

Som sagt när man läser om den verkar den ju kanon men som man brukar säga verkar det för bra för att vara sant.....

Skulle dessutom uppskatta om återförsäljare av produkten ej yttrar sig utan vill att denna tråden ska förklara ur användarsynpunkt så det blir transparent.

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2021, 14:04:49:49 »
Jag köpte en Atec hastighetsvariator från Rubinpool i våras när de hade erbjudande på dessa. Tror att det är samma produkt som iSaver, men säljs under ett annat varumärke. De är i alla fall väldigt lika. Har haft pumpen kopplad till denna hela sommaren utan några större problem. Enda problemet som jag upptäckt är att jag inte kan köra på de förvalda varvtalen för natt och dag. Vattnet fick lite sämre kvalitet tyckte jag och det kan bero på långa slangar mellan pump och pool. Detta löstes enkelt genom att välja lite högre varvtal när man gör sitt schema för när man vill växla mellan de olika varvtalen. Dock så drar den därför något mer ström än vad som var tänkt från början. Har inga siffror på hur mycket energi som sparas. Men den totala strömförbrukningen har gått ner denna sommar jämfört med tidigare somrar trots att jag köpte och använde en portabel AC i år. Har en Sena pump från Astral på 1 HP.

Edit: Ett stort plus är att pumpen blir betydligt tystare och framför allt ner den går ner på nattläget.
« Senast ändrad: oktober 18, 2021, 07:27:45:45 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2021, 15:08:28:28 »
Hur ställer ni in bypass för värmepumpen? Man ska ju ha inställt 1-2 grader skillnad på in/ut, och ändrar man varvtalet så blir det ju fel.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2021, 15:10:56:56 »
Ja, nackdelen med frekvensstyrning ett jäkla rattande på by passen  :'(

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2021, 16:05:27:27 »
Hur ställer ni in bypass för värmepumpen? Man ska ju ha inställt 1-2 grader skillnad på in/ut, och ändrar man varvtalet så blir det ju fel.

Tänker mig väl att kommer man till läget att man investerar så får man ställa flödet til VP efter den inställningen som oftast är på frekvensstyrningen vilket bör vara något lägre kvällar nätter. med lägre hastighet genom pumpen borde oxå kunna värma bättre tänker jag och sen dagstid så har iaf jag taket som tillför värme så om effekten av vp då är lägre bör inte påverka lika mycket heller.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2021, 16:13:53:53 »
Hur ställer ni in bypass för värmepumpen? Man ska ju ha inställt 1-2 grader skillnad på in/ut, och ändrar man varvtalet så blir det ju fel.
Har inte det problemet eftersom jag värmer med fjärrvärme.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2021, 18:39:03:03 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V





Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #7 skrivet: oktober 16, 2021, 11:19:56:56 »
Installerade en Aquaforte Vario+ 1100 i våras,  köpt på Amazon.de för 202€.
Styr hastigheten genom relä och esp32 webbserver, detta ger möjligheten att köra olika hastigheter under dagen men även styra momentant från hemsidan, se fil.

Kör på 1900 rpm nästan ljudlöst jämfört ett högt brummande utan. Installerade denna främst pga sänkt ljudnivå, har inte utvärderat eventuell besparing.
« Senast ändrad: oktober 16, 2021, 11:23:48:48 av ontop »

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2021, 08:40:33:33 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V

Hej!
Ursäkta mina dumma frågor nu men jag kan vatten mer än el.
Jag tolkar din text som att iSavern då funkar mer som typ en dimmer?
Samtliga som har denna eller liknande men annat tryck på framsidan verkar nyttja den för att få ned ljudnivån. Men frågan är om förbrukningen går hand i hand med varvtalet vilket måste vara det som går ned och då sänker ljudet på pumpen?

om det nu funkar likt en dimmer undrar jag om typ av pump då sprlar stor roll då jag vet att beroende av dimmer så kan ju den styra olika saker. hade en gång en lampa med järntrafo och den surrade fan när man dimmrade den med en dimmer för glödljus.
Har sett en del på nätet som fått ett litet tjutande när dom använt iSaver där av min fråga.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #9 skrivet: oktober 18, 2021, 08:44:02:02 »
Installerade en Aquaforte Vario+ 1100 i våras,  köpt på Amazon.de för 202€.
Styr hastigheten genom relä och esp32 webbserver, detta ger möjligheten att köra olika hastigheter under dagen men även styra momentant från hemsidan, se fil.

Kör på 1900 rpm nästan ljudlöst jämfört ett högt brummande utan. Installerade denna främst pga sänkt ljudnivå, har inte utvärderat eventuell besparing.

Spännande.
iSaver, Aquaforte Vario+ och Atec hastighetsvariator ser till synes ut att vara exakt samma produkt bara olika målade märken på produkten.

När den då är kopplad till ett relä är det via den tredje utgången på den som du kopplar då?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #10 skrivet: oktober 18, 2021, 11:43:51:51 »
Hej!
Ursäkta mina dumma frågor nu men jag kan vatten mer än el.
Jag tolkar din text som att iSavern då funkar mer som typ en dimmer?
Samtliga som har denna eller liknande men annat tryck på framsidan verkar nyttja den för att få ned ljudnivån. Men frågan är om förbrukningen går hand i hand med varvtalet vilket måste vara det som går ned och då sänker ljudet på pumpen?

om det nu funkar likt en dimmer undrar jag om typ av pump då sprlar stor roll då jag vet att beroende av dimmer så kan ju den styra olika saker. hade en gång en lampa med järntrafo och den surrade fan när man dimmrade den med en dimmer för glödljus.
Har sett en del på nätet som fått ett litet tjutande när dom använt iSaver där av min fråga.
Exakt , ni betalar för design, en snygg låda med en display och tryckknappar,,, för flera 1000 kr  <antman> nä rman kan använda en sån här , redan för 12 år sen hade jag en sådan till en Astral 1-fas pump , ok jag fick inga värden i display men det spela ingen roll , jag körd det varvtal som fungerade bäst tll min pool
https://ventilation.se/varvtalsstyrning-tyristor-vrs-1-0a.htm?fbclid=IwAR0dFrOwePH1zlip4P-M1W0cWS3u9zHPyHUkZpg_YVeU4UG7ppH-xpgf5Mw



Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #11 skrivet: oktober 18, 2021, 19:15:25:25 »
Jepp är säkert en glorifierad dimmer, dock drar min pump 4,7A vilket begränsar utbudet.

Avseende reläinkopplingen så görs det på plintar inne i enheten så den måste skruvas isär. Innandömet verkar vara samma som för 3-fas baserat på lediga anslutningar, varningstecken om att inte koppla in på 1-fas kändes dock märkligt att läsa... Rejäla kondensatorer och kylflänsar gav ett solitt intryck.

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2021, 13:51:52:52 »
Exakt , ni betalar för design, en snygg låda med en display och tryckknappar,,, för flera 1000 kr  <antman> nä rman kan använda en sån här , redan för 12 år sen hade jag en sådan till en Astral 1-fas pump , ok jag fick inga värden i display men det spela ingen roll , jag körd det varvtal som fungerade bäst tll min pool
https://ventilation.se/varvtalsstyrning-tyristor-vrs-1-0a.htm?fbclid=IwAR0dFrOwePH1zlip4P-M1W0cWS3u9zHPyHUkZpg_YVeU4UG7ppH-xpgf5Mw
Syftet med iSaver är väl ändå att kunna köra olika varvtal på olika tider på dygnet. Av olika anledningar vill jag inte stänga av pumpen helt på natten. Ser heller inte behovet att köra pumpen lika mycket på natten som på dagen när det badas och taket är av.

Jag köper trådlösa strömbrytare till mina lampor som kostar 10 gånger mer än en manuell strömbrytare på Biltema. Anledningen är för att slippa bry mig om att släcka och tända lampor. Jag vill inte heller bry mig om att gå och höja eller sänka varvtalet på pumpen.
« Senast ändrad: oktober 19, 2021, 13:56:18:18 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2021, 15:03:38:38 »
Syftet med iSaver är väl ändå att kunna köra olika varvtal på olika tider på dygnet. Av olika anledningar vill jag inte stänga av pumpen helt på natten. Ser heller inte behovet att köra pumpen lika mycket på natten som på dagen när det badas och taket är av.

Jag köper trådlösa strömbrytare till mina lampor som kostar 10 gånger mer än en manuell strömbrytare på Biltema. Anledningen är för att slippa bry mig om att släcka och tända lampor. Jag vill inte heller bry mig om att gå och höja eller sänka varvtalet på pumpen.
det har du rätt i ! jag körde dock i princip samma varvtal hela tiden , fast mindre än vad pumpen gav utan styrning , i stället för att köpa mindre pump fast jag kunde öka när jag backspola eller dammsög, skulle jag variera under dagen ... orkade inte med att justare bypassen , för skillnaden mellan temp ut o temp in kommer att variera med varvtalet och då är värmepumpen mindre effektiv, så det man vinner på karusellen med varvtal förlorar man i värmarens verkningsgrad

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #14 skrivet: oktober 19, 2021, 17:57:20:20 »
Hej,
Detta tycker jag ändå låter spännande. Tänk följande scenario:
Jag ställer min bypass efter fullt varvtal. Jag kan ta en signal från värmaren som drar ett relä. Jag kan också låta samma relä dras när solen skiner på poolen.
Detta relä triggar då Max varvtal, när relät inte är draget låter denna mackapär, iSaver, pumpen att köras på ett lägre varvtal.
Vinningen på detta är då främst en lägre elförbrukning med en viss besparing på räkningen som följd. Jag behöver då inte heller trixa med bypassen.
Förstår att ”biljetten till karusellen” kanske kostar mer än vad jag sparar i pengar men så tillvida inte elpriset ökar ännu mer. Men jag gör en energibesparing iallafall.
Synpunkter på det?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #15 skrivet: oktober 19, 2021, 23:02:24:24 »
Tror inte det fungerar. OBS, tror. När jag har min bypass så att det blir 1-2 grader skillnad så stannar den om det blir mer skit i filtret så att flödet sjunker. T.ex. om jag stoppar i en flockarstick (vilket iofs händer väldigt sällan) så samlar det skit i filtret så att flödet sjunker och då stannar min värmepump pga lågt flöde.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #16 skrivet: oktober 20, 2021, 08:11:32:32 »
Hej,
Detta tycker jag ändå låter spännande. Tänk följande scenario:
Jag ställer min bypass efter fullt varvtal. Jag kan ta en signal från värmaren som drar ett relä. Jag kan också låta samma relä dras när solen skiner på poolen.
Detta relä triggar då Max varvtal, när relät inte är draget låter denna mackapär, iSaver, pumpen att köras på ett lägre varvtal.
Vinningen på detta är då främst en lägre elförbrukning med en viss besparing på räkningen som följd. Jag behöver då inte heller trixa med bypassen.
Förstår att ”biljetten till karusellen” kanske kostar mer än vad jag sparar i pengar men så tillvida inte elpriset ökar ännu mer. Men jag gör en energibesparing iallafall.
Synpunkter på det?

Nu kommer vi in mer på reglertkenik och börjar komma ifrån kärnfrågan lite men för att ändå spinna vidare på det du sa så tror jag väl mer på att koppla regleringen av pumpen till ett relä som styr en magnetventil som du har på  bypassen istället så att du öppnar och stänger ventilen beroende på varvtalet på pumpen.

Ser jag dock från egen synvinkel så har jag en 0,75hk pump som ska kunna betjäna en 63m3 pool medan poolen bara rymmer ca 42m3.
med detta sagt är det att eldra för kråkorna att köra pumpen 100% hela tiden. tänker om jag kan köra på en hastighet, säg 70% konstant så minskar ju förbrukningen ganska drastiskt men jag kan fortfarande dra upp pumpen till 100% när jag ska backspola. i det läget skulle ju jag ställa in bypassen efter "normal" flödet på pumpen och således är ju inte det ett bekymmer.

Dock i alternativet som nyburjare skriver om så är det ju svårt att veta vilket varvtal pumpen går på som jag tolkar det och man vill ju ändå säkerställa att man har tillräcklig rening under dygnet.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #17 skrivet: oktober 20, 2021, 12:47:17:17 »
Min pump är ju 0,6 kW, borde vara typ samma som du har på 0,75 hp. Jag kör i dagsläget med intervall. Att dra ner och köra som du säger 70% är kanske modellen, men jag undrar om man får tillräckligt snurr på vattnet i poolen då eller om man behöver fler inlopp? Jag menar hastigheten på vattnet som trycks in i poolen från inloppen lär ju bli olika med olika flöden, och frågan är om det rör om vattnet tillräckligt med ett lägre flöde.

Kan ju inte direkt säga att det är OT, men nästan  ;D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #18 skrivet: oktober 20, 2021, 14:05:10:10 »
Alright, med risk för att spä ut ämnet ytterligare då ;)

I mitt fall kör jag igenom en VVX mha bypass reglerad manuellt för bästa deltaT. Den är inställd en gång och orörd därefter. Min BVP reglerar sedan uppvärmningen och jag plockar idag ut signal när den kör och inte. Regleringen tittar inte på om flödet är högt eller lågt, men jag har koll på om det finns flöde eller inte. Uppvärmningen är även endast aktiv under ett fåtal tillfällenunder säsong bortsätt från uppstart och avslut på säsongen. Därav kan jag tycka det vore lämpligt att låta solen och BVP styra pumpens hastighet efter X antal timmar på 100% per dag är uppnått. Detta för att garantera vattnets omsättning.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Thermojito

SV: iSaver+
« Svar #19 skrivet: mars 19, 2022, 21:14:52:52 »
Har en ATEC märkt styrning till min Astral en-faspump som fungerat bra under förra säsongen. Har kört på den lägsta hastigheten där minimastern fortfarande tycker att flödet är tillräckligt för att doseringen inte ska stanna med felmeddelande vilket i mitt fall är ca 200W av de 1000W pumpen drar utan regleringen. Flödesmätningen i minimastern hamnar dock utanför det rekommenderade området men den stänger som sagt inte av vid detta flöde.

Ekonomiskt sparar jag in kostnaden för styrningen på två säsonger mha minskad elkostnad och pumpen går oerhört tyst.

Dock blir det overshoot på både klor och syra-doseringen pga det lägre flödet men overshoot’en är dock acceptabel och det tar inte allt för lång tid innan värdena hamnar inom ”rätt” område.

Jag har testat att variera körtiden för pumpen och har kommit fram till att om pumpen går så länge solen är uppe så håller sig vattnet kristallklart och med bra vattenvärden även vid detta lägre flöde. Om pumpen dock inte startar förrän ngn timme efter soluppgången så hinner kloret sjunka så pass att man märker det på vattenkvaliteten. Den behöver alltså inte gå under natten överhuvudtaget även om pumpen blir mycket mycket tystare mha varvtalsregleringen.

Ett större problem som dök upp under hösten var dock att pumpen inte alltid ville starta, den stod stilla och surrade bara tills dess att min flödesvakt slog av alltihopa precis som om pumpen fastnat. Om jag dock kopplade in pumpen direkt på 230V så kickstartade den alltid på en gång även om jag inte roterat på pumpen=fläkten.

När poolsäsongen snart startar igen så ska jag kolla om det blir bättre om jag byter ut kondensatorn i pumpen, den kanske tar stryk av regleringen eller så är marginalen för startmomentet så liten att bara en liten ökning av friktionen i pumphuset är tillräcklig för att den inte ska kunna rulla igång vid ”priming-rampup’en”.

En riktig trefaspump med frekvensreglering med trefasutgång hade känts säkrare då jag har svårt att tro att den kombinationen skulle få svårt att starta…

Utloggad Thermojito

SV: iSaver+
« Svar #20 skrivet: mars 26, 2022, 16:50:51:51 »
Kan tillägga att jag nu bytt ut driftskondensatorn i min Astral Viktoria Plus (38773) 1kW poolpump med förhoppning att den mer konsekvent kommer att starta mha Atec frekvensregleringen när jag drar igång för sommaren om några veckor.

Det sitter 16uF, 450Vac, MKP 40x73mm som original i pumpen som jag inte ännu har haft möjlighet att mäta upp för att se hur mkt den tappat. Köpte dock en 25uF, 475Vac, MKP, 40x93mm med 6,3x0,8mm med flatstiftsanslutning som enligt mina beräkningar bör ge samma driftsförhållanden vid 1800rpm som originalet ger vid de 2810rpm som pumpen är specad för. Jag kör ju alltid på lägre varvtal (runt 1600rpm om jag kommer ihåg rätt) förutom de fåtal minuter varje år som jag backspolar. Motorn borde därmed få högre startmoment utan att behöva lida vibrations- och värmedöden genom för stor driftskonding.

En intressant notering är dock att den nya kondingen är specad till 10`000 timmars drifttid till någon viss lägre kapacitansgräns. Jag räknade ut att min pump gått ca 15`000h sedan jag köpte den för 6-7år sedan…

Man kanske bör schemalägga byte av kondingen vart 5-6 år eller så för att slippa att pumpen står och brummar tills förhoppningsvis ett externt motorskydd alt. Flödesvakt skyddar från motorhaveri/brand?

Såg också att motorn har 4+1 kablar som kommer upp till kopplingsdosan, inte uppenbart möjligt att konvertera till trefas som om det varit 6 kablar. Om det varit en traditionell 3-fas motor med 3000rpm utan last så borde det också ha suttit runt 70uF driftskonding. Men en kabel i dosan är inte ansluten och plinten är igenlimmad. Vid en snabb mätning ser det också ut som att det finns tre lindningar….men nu får jag testa och köra vidare på enfas tills något lägger av och behöver bytas.

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #21 skrivet: maj 03, 2022, 13:24:17:17 »
Så nu har jag köpt mig en för att utvärdera.
Det blev dock inte en isaver utav två anledningar. Kontaktade en säljare av isaver och ställde frågor om garanti och blev mycket otrevligt bemött med dryga svar, dessutom ville det företaget har 300kr bara i frakt vilket var på tok för mycket.
Så istället beställde jag en Aquaforte vario+ via amazon och frakten ingick så det blev strax över 3000kr.

Det var en ganska stor klump till låda kan jag konstatera, väger nåt kilo och typ som en bigpack glasslåda i storlek.

Installerade denna igår och det var inte det lättaste. välja varvtal var inga problem men den har förinställda gränsvärden för vad som är natt dag och backspolning.

Förutsättnignarna är som sådana att jag har idag en kripsol koral 0,75kw pump 1 fas. Den drar ca 640w när jag mätt den.
Började med att sätta in lådan och mäta när den gick på max och då visade den 644w. ska tilläggas att det var på min externa mätare den visade det värdet så det stämmer bra med max talet på pumpen (när pumpen inte var inkopplad stod det att bara lådan drog 4w).

när jag sänkte det påstådda vartalet (max 2900) till 2150rpm så gick förbrukningen ned till ca 300w vilket är över en halvering på en sänkning av 26%.
Detta kommer att få var min normala hastighet till att börja med så får vi se hur kemen klarar sig. på nätterna kommer den gå ned till 1850rpm. detta gör att jag borde klara omsättningstalen på vattnet i poolen till en betydligt lägre el förbrukning.

Pumpen låter absolut lägre när varvtalet minskar dock var det aldrig ett problem för mig då jag ändå inte hörde min pump.
Dock blir det som flera andra sagt ett litet vinande/tjutande ljud från pumpen men inget som stör.

Klockan var däremot väldigt knasig att ställa in. klockan är ju såklart en förutsättning för att kunna ställa timers. efter massa trixande fick jag ställa in klockan på 06:02 (tror jag det var) vilket resulterade i att klockan sen ändrade om sig så den blev 18:18 och jag förstår inte logiken i det alls. ställde jag tiden på 18:18 i uret så blev något konstigt och klockan blev inställd på 00:00. detta förstår jag verkligen inte. klockan går nu 2 min fel mot verkligheten men det kan jag leva med.

4 timers kan man ställa och du kan bara fylla ut dygnets 24 timmar och det får inte bli något överlapp för då blir det fel. märkte att det var lättast att ställa alarm 1 från 00:00-06:00 sen min dagstimer på 06:00:22:30 där efter 22:30-24:00.

enklare hade ju varit en timer 06:00:22:30 och en 22:30-06:00 men så går det alltså inte att göra.

En del har undrat vad som händer om strömmen går, inställningarna ligger kvar. om inställningarna ligger kvar när man stänger för vintern vet jag inte men det ligger iaf kvar ett par timmar så ett elavbrott borde inte utgöra ett problem.

kommer fortsätta att testa och utvärdera den och om någon dag-vecka så kommer värmare komma igång så får vi se hur det funkar.

Vid frågor eller funderingar är det bara att säga till så ska jag testa och försöka ge svar.
 
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #22 skrivet: maj 03, 2022, 17:57:19:19 »
Detta är ju otroligt spännande!
Jag är mycket nyfiken på vad du kommer fram till.

Stödjer denna extern styrning med ex ett potentialfritt relä? Så jag skulle kunna hålla ett visst varvtal om en krets är sluten och en annan om den är bruten?

Jag vill nämligen låta min hemautomation bestämma varvtalet.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #23 skrivet: maj 03, 2022, 20:27:24:24 »
Jepp, har en likadan med möjlighet för off/låg/mellan/hög via externt relä. För att justera hastigheten på standardlägena håll in båda pilarna när enheten är av, 6 val ges:
1: Minuter för självtest
2: Ingen aning
3: Varvtal D2
4: Varvtal D3
5: Varvtal D4
6: Varvtal för självtest
Scrolla genom menyerna genom att trycka på båda pilarna.

Läsvärd tråd där denna info återfinns: https://www.poolpowershop-forum.de/forum/thread/1145763-wie-steuert-man-eine-aqua-forte-1100-drehzahlregelung-extern-an/?pageNo=2


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #24 skrivet: maj 03, 2022, 20:40:10:10 »
Bra länk där.

Om inte min skoltyska är helt fel verkar 2: vara lägsta möjliga hastighet.

Denna produkt verkar helt klart lovande, ser fram emot testrapporter här   ::)
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #25 skrivet: maj 03, 2022, 21:22:21:21 »
Har kört en säsong, inga problem alls ännu. Lätt vinande ljud men mycket lägre energiåtgång samt väldigt mycket lägre ljudnivå.

Utloggad Stenbumling

SV: iSaver+
« Svar #26 skrivet: maj 10, 2022, 19:52:25:25 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V

Sorry nyburjare,
men där har du helt fel. Det går alldeles utmärkt att göra en enfas (fas/nolla) frekvensstyrning. I Europa har vi 50 Hz i USA har de 60 Hz, utan att behöva lägga till faser eller vad det var du menade.
EMC har inte med saken att göra, det är något man ändå måste lösa för (nästan) alla elektriska produkter.

Utloggad Stenbumling

SV: iSaver+
« Svar #27 skrivet: maj 10, 2022, 19:56:33:33 »
Jag glömde nämna att tillverkaren mycket riktigt anger 1200-2900 RPM (20-48 Hz).

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #28 skrivet: juni 27, 2022, 13:14:40:40 »
Har den här säsongen anpassat min elanvändning och därför ändrat styrningen av varvtalet på poolpumpen. När man som jag har ett elbolag där man betalar timpris på elen så gäller det att få ner elanvändningen när spotpriserna toppar under dygnet. Detta sker oftast under morgontimmarna och på tidig kväll. Har därför ändrat från att tidigare kört låga varvtal på natten till att istället köra låga varvtal under de timmar elen är som dyrast och köra högre varvtal på eftermiddag och under natten. Det blir väldigt svårt att räkna ut vad ändringen sparar i kronor då spotpriserna varierar så kraftigt från 0,68kr/kWh i natt till 5kr/kWh under morgontimmarna. Under exempelvis söndagsdygnet toppade spotpriset istället på kvällen med 2kr/kWh. Går nog att spara ganska mycket pengar genom att tänka rätt. Begränsningen på iSaver/Atec är som tidigare skrivits att schemat enbart tillåter fyra tidsintervaller och det första intervallet måste börja 00:00. Det optimala hade givetvis varit att göra ett schema specifikt anpassat efter spotpriset för varje dygn. Men det går ju bort då schemat idag läggs in manuellt. Även om man skulle kunna få en externt styrning att funka så ska det sedan anpassas till spotpriset.
« Senast ändrad: juni 27, 2022, 13:27:03:03 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #29 skrivet: juni 27, 2022, 14:27:57:57 »
Sorry nyburjare,
men där har du helt fel. Det går alldeles utmärkt att göra en enfas (fas/nolla) frekvensstyrning. I Europa har vi 50 Hz i USA har de 60 Hz, utan att behöva lägga till faser eller vad det var du menade.
EMC har inte med saken att göra, det är något man ändå måste lösa för (nästan) alla elektriska produkter.
det är du som har fel ! en fläkt eller en motor görs och lindas för den marknad där den skall kopplas in , det betyder att en motor ger samma varvtal, tryck , flöde etc som den är specad för oavsett om du använder den i 50 eller usa 60 hz , däremot om du tar en usa fläkt speca för 220 v 60 hz o kopplar in den i sverige på 50 hz , det första som sker är att spänningen minskar över matningen till fläkten därmed orkar inte fläkten med vad den skall klara enligt tillverkningen , däremot om du frekvensstyr trefas fasväxlingen o balansen mellan faserna som gör att frekvensstyrning funkar på 3 fas men inte på 1 fas, eller ja "funkar " gör det ju med allt blir fel

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #30 skrivet: juni 27, 2022, 17:03:45:45 »
När blå fas är i botten så är grön på väg mot sin topp å röd på väg in neråt. Egentligen bör grejen larma för fasbortfall på blå fas men konstruerad tröghet i systemet gör att reaktionen hämnas å bortfallet kompenseras av grön å röds högre potentialer

En enfasmotor jobbar med släckt fas 50 ggr per sek utan att någon annan fas hjälper till att kompensera förlusten. Detta speglas i verkningsgrad och utgående moment. Starthjälp mha kondensator är inte heller ovanligt

Utloggad Toompaloompa

SV: iSaver+
« Svar #31 skrivet: juli 10, 2022, 13:03:52:52 »
Ni kommer inte att få problem med jordfelsbrytare om ni reglerarmotorn med Isaver . ! punkt

Anledningen till detta är att man kallar den frekvensstyrning , det är INTE en frekvensstyrning .
 Om ni inte tror mig börja med att fråga tillverkaren om en teknisk spec som talar om data som reglerområde (frekvensspann), maxfrekvens, strömmar osv. Fråga gärna hur de löser EMC. Inbyggt lr separat EMC-filter. Därefter kan vi börja bena ut vad de egentligen säljer.

De pratar bara om att sänka varvtalet vilket inte tyder på en frek eftersom den jobbar både uppåt och neråt. Ingen teknisk data tyvärr. Jag skulle gissa på en tyristorstyrning eller en strömtrafo.

PÅ en riktigt frekvensstyrning gäller : Enfas in/trefas ut eller trefas in/trefas ut .

Rent tekniskt har du tre arbetande delar i en frek;
1. En likriktare som omvandlar AC till DC.
2. I likströmssteget sker alla ändringar som man önskar få.
3. Växelriktare, dvs uppbyggnad av konstgjort sinuskurva så att du kan få ut en trefas växelspänning.

Det som normalt går under namnet enfasomriktare är alltså en frek som matas med 1x230 V (normal nätspänning hemma) och där växelriktaren ger ut 3 x 230 V till motorn. Pga det måste man se till att motorn är deltakopplad, alltså att den ska köras med just 3 x 230 V

Tyckte ditt påstående lät lite märkligt att frekvensomriktning ALLTID skapar en 3-fas så jag googlade och bekräftade min misstanke. https://sv.m.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Frekvensomriktning

Kolla främst på mellanledsomriktare, nämner ingenting om kravet på 3-fas vare sig på ena eller andra sidan av omriktaren.

Mvh/F.d elektrikern/numera signalteknikern 😉

Utloggad TommyC

SV: iSaver+
« Svar #32 skrivet: juli 10, 2022, 14:41:56:56 »
nyburjare har lämnat poolforum i protest mot mig och Roger som var elaka och opponerade oss mot hans användning av anekdotisk bevisföring och härskartaktik. Det finns andra forum där sånt är mer gångbart  ;D

Du har naturligtvis rätt om frekvensomriktare. Det finns massor av varianter 1-fas, 3-fas och kombinationer. Jag har flera gånger gått bet på att hitta någon användbar frekvensomriktare för att kunna varvtalsstyra motorn i vårt FTX-aggregat. Det är svårt att hitta användbara datablad eller annan dokumentation som tillräckligt noga beskriver funktion och egenskaper utan att priset blir för högt för min budget.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Blas6

SV: iSaver+
« Svar #33 skrivet: maj 27, 2023, 20:08:25:25 »
Fick nyligen tipset om varvstalsstyrning. Hur har det gått för er?  :)

Har en ganska billig och enkel pump själv,
https://www.jf-fritid.se/rening/pump-750w-1-hk.html
Drar ca 650w, 290l/minut och har ca 35 kubik vatten. Hur länge håller en pump egentligen? Min är ca 10 år gammal. Funderar på om det är lönt att köpa denna mojängen eller om pumpen ändå pajjar snart så köper jag en inverterstyrd istället.

T ex https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulationssystemet/poolpumpar/poolpump-vs-steglosa/poolpump-inverwarrior-steglos-11hk-1-fas-wi-fi.html

Den verkar ju bara ha en påklistrad isaver  :D
« Senast ändrad: maj 27, 2023, 20:57:41:41 av Blas6 »

Utloggad Thermojito

SV: iSaver+
« Svar #34 skrivet: juni 04, 2023, 12:20:05:05 »
Har en iSaver+ sedan ngt år och kan bekräfta både att frekvensstyrning funkar klockrent även för enfaspumpar OCH att det ger rejäl kostnadssänkning utan synliga nackdelar, MEN stanna inte där: tidsstyrning mot sol och temperatur kan ytterligare mer än halvera elförbrukningen.

Har 35m3 vatten under tak och kör på ca 260W/1650rpm med min 1kW pump.
Efter lång tids experimentering kan jag konstatera att vattenkvaliteten fortfarande är bra även om man slår av pumpen på natten. (Ingen fotosyntes som driver alger…) Startar 30min efter soluppgång och stänger av 30min innan solnedgång. Har i vår även testat att låta pumpen stå stilla även under dagtid när strömmen är som dyrast vid frukost och middag där jag justerat stopptiden efter temperaturen i poolen. Kallare = kortare körtid.

Som ni ser på bifogad energiloggning så drar pumpen i snitt strax under 3kWh/dygn med kristallklart vatten istället för 6kWh/dygn enbart med frekvensstyrning och 24kWh/dygn om den skulle gå på max hela tiden. Då min cirkulation går runt 180dgr/år motsvarar det en besparing på nästan 3800kWh/år!

Utloggad jool08

SV: iSaver+
« Svar #35 skrivet: juni 09, 2023, 22:46:57:57 »
Kanske dum fråga men hur vet ni vilket varvtal som behövs för att ge en tillräcklig cirkulation? Jag sparar gärna på elen men vill inte få en för låg cirkulation.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #36 skrivet: juni 10, 2023, 09:03:17:17 »
Kanske dum fråga men hur vet ni vilket varvtal som behövs för att ge en tillräcklig cirkulation? Jag sparar gärna på elen men vill inte få en för låg cirkulation.
går inte att svara på den frågan utan att veta 1. Vilket tryck och flöde pumpen ger vid olika hz dvs varvtal. 2 vilket tryck du behöver . 3 vilket flöde du behöver som då styrs av storleken på din pool så du omsätter vattnet rek antal gånger per dygn

Utloggad Blas6

SV: iSaver+
« Svar #37 skrivet: juni 13, 2023, 20:23:39:39 »
går inte att svara på den frågan utan att veta 1. Vilket tryck och flöde pumpen ger vid olika hz dvs varvtal. 2 vilket tryck du behöver . 3 vilket flöde du behöver som då styrs av storleken på din pool så du omsätter vattnet rek antal gånger per dygn

Finns flödesmätare man kan montera. Kostar några tusen.

Utloggad jool08

SV: iSaver+
« Svar #38 skrivet: juni 15, 2023, 11:30:20:20 »
Finns flödesmätare man kan montera. Kostar några tusen.

Betyder det att man måste ha en flödesmätare för att kunna använda en iSaver på ett rimligt sätt? Eller hur gör ni som har denna produkt? Går ni på känsla eller mäter ni så att flödet blir rätt? Jag vet vilket flöde jag behöver men har ingen aning om tryck.

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #39 skrivet: juni 16, 2023, 07:10:29:29 »
Jag har gått på känsla och den ovetenskapliga mattematiken av %.

Dvs när den går på 2900rpm räknade jag det som 100% och vad det då motsvarar som 100% av pumpens rpm sen bara räkna baklänges.

stämmer inte helt men ger en indikation sen får man ha lite känsla för hur poolen mår.
det struliga för mig var att få till en bra och jämn dosering av kemikalier med automatiken då flödet förändras men nu har jag hittat en bra inställning för mig.

Fördelen med isaver jämfört med att bara tidsstyra pumpen är just att du har flöde hela tiden vilket är en fördel om man har ett system med kem automatik
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Moana

SV: iSaver+
« Svar #40 skrivet: juni 16, 2023, 13:53:08:08 »
Har samma hastighet hela tiden, 1800. Inget i systemet som klagar.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad jool08

SV: iSaver+
« Svar #41 skrivet: juni 16, 2023, 17:16:29:29 »
Tack för era svar. Vad händer egentligen om man råkar undercirkulera vattnet? Är risken främst att det blir synligt skitigt eller kan det bli hälsofarligt? Är det rimligt att man går på känsla och är nöjd så länge vattnet ser rent ut?

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #42 skrivet: juni 19, 2023, 07:36:59:59 »
Jag skulle svar ja på den frågan.

Är vattnet dåligt märker du det ganska snart, hala vägga/golv, grumlingt inte kristallklart m.m
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan