CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?  (läst 4883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeanetteU

Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« skrivet: augusti 07, 2021, 21:21:00:00 »
Vi har en liten terasspool 2,5 m3 med värme (30 C), glasfilter på dygnet runt, lock.
Jag har haft problem att få upp klorhalten, samt fått sänka pH flera gånger men inga synliga kvalitetsbrister på vattnet.

För chockbehandling använde jag klorgranulat jag hade sedan tidigare år (swim-fun diklor). Köpte nytt klor för att chockbehandla  (tab swim-fun triklor) och fick då upp halten fritt klor till drygt 9 ppm.
Använder PoolLab 1.0 att mäta med.

Vi badade igår och vattnet var jättefint, idag mjölkigt vitt. Gjorde mätningar som visade på alkalinitet på 197 ppm, cya 89 ppm och pH ligger äntligen bra på 7,4. Vi har varit borta så varken badat eller backspolat filtret.
Vad gör vi nu?
Är cya så hög så vi bör byta lite vatten, hur mycket? Kanske kommer cyanursyran ifrån den gamla granulaten som inte gav så mycket kloreffekt (tillsattes i och med det ofta) men cya kanske finns kvar ändå trots att klorinnehållet minskat?

Måste vi sänka alkaliniteten? Men pH vill jag ju inte sänka. Börja laborera med alkaliniteten känns som att starta en jojoeffekt med den och pH. Varför har alkaliniteten ökat (från 146 ppm) på en månad?
Är det troligt att det är Alka som orsakar mjölkigheten?
Eller ska vi börja med att backspola filtret, byta vatten (hur mycket) och chockklorera?

Vi bor i Uppsala med egen brunn och har något högt pH och ganska mycket kalk i vattnet som delvis försvinner i avhärdare.

Hoppas på hjälp hur vi kan tänka kring detta :-)

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2021, 22:45:55:55 »
Hej JeanetteU,

När jag läste ditt inlägg så saknade jag någon information. Det stämde inte överens med kemikalier och din upplevelse av vattnet.

Mycket stort beröm att du skickade med en pdf med mätvärden. Blir mycket tydligare då.

Har själv bott i Uppsala i 8år. Känner mycket väl till dess hårda vatten.

Du har mycket bra slutsatser och bra resonemang i det du skriver.

Jag skulle byta ut allt vatten och börja om från början. Anledningen är att du har för mycket CYA som du skriver. Detta påverkar din desinfektion negativt.

Vidare kloret du använder sänker ditt pH. Vilket borde betyda att du inte borde behöva använda sänk pH.

Du har naturligt hårt vatten som kan bilda kalk (mjölkigt vatten).

Kalk är olösligt i vatten om det inte blir surt (pH sjunker).

Här får du en rundgång med ditt klor som sänker pH och du har kalk i vattnet så kan du få motsatt effekt. Eller om du använder sänk pH. pH stiger fast det inte borde göra det.

Sån kan kemin vara.

Det går att trixa bort denna kalk. Innan du tillsätter sänk pH bör du göra en kort backspolning. Spolar bort kalken i filtret då.

Verkar finnas oklarheter i trådar på forumet om glas kan hantera kalk på samma sätt som sand i ett filter.

Behöver inte vara sant; Verkar som om sand klarar kalk bättre än glas?

Frittklormätningar kan visa fel om CYA eller bundet klor finns närvarande.
Kan mycket väl vara mikroorganismer som orsakar ditt mjölkiga vatten pga. din höga halt CYA?

Vidare var mycket försiktig med natriumtiosulfat (antiklor).
Först tar den bort fritt klor. Sen klor som sitter på CYA och sist bundet klor.

När klor tillsätts så sätter det sig först på CYA, sen bildar den fritt klor som bildar bundet klor.

Tyvärr är dina fritt klormätningar inte hel sann då CYA finns närvarande.

Vilket betyder att med dina 89ppm CYA så har du inte någon desinfektion i din pool med dina frittklormätningar.

Törs inte skriva mer nu?

Byt vatten och börja om från början. Blir lättare då. Leonard brukar kunna förklara detta bättre än mig.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2021, 23:26:33:33 »
Tack Roger för ditt svar.
Några följdfrågor dyker upp men jag ska fundera lite innan jag ställer dem ;-)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2021, 23:41:17:17 »
Hej,

Har du bytt vatten efter det du använde Biocool? Vidare chockat efter detta?
Påverkar utgångsläget för ditt vatten.

MVH
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2021, 19:02:58:58 »
Hej Roger,

Jag har några fler funderingar bla utifrån ditt svar. Risk att det blir för mycket frågor... Tacksam för all hjälp jag kan få

-Vad saknar du för information?

- Kloret ska sänka pH men ändå måste jag sänka det (pH minus), du skriver om rundgång med klor, kalk och "sänk pH". Skulle gärna få närmare förklaring på detta eller länk där jag kan hitta det. (är civ. ingenjör i kemiteknik men inte jobbat med kemi på länge och aldrig hållit på med pool tidigare men borde kunna tyda formler vad som händer)

- Frittklormätningen kan visa fel om CYA eller bundet klor finns närvarande. Men finns det inte alltid CYA närvarande när man använder sådana produkter för desinfektion?

- Har inte bytt vatten sedan Biocool utan bara gått över till klor istället. Kan det påverka?

- Läst om klor och cyanursyra och att triklor genererar mindre cyanursyra. Då är det väl bättre att använda. Granulatet jag använde tidigare var diklor men bytt till ett med triklor. Vi har inte bytt något vatten då vi inte backspolat eftersom vi från början hade filterbollar. Kan det räcka att backspola regelbundet (ex 14e dag) för minska anrikningen av cyanursyra tillräckligt? Eller får man räkna med att behöva byta vatten varje säsong?

- Är det förväntat att få fritt klor uppåt 9 ppm efter chockklorering? Är det bara att vänta på att det går ned innan bad? Hur lång tid ca tar det?

-Varför fälls kalk ut nu, pH har ju gått ned över tid? Vad påverkar utfällningen

Vi har tömt poolen idag och håller på och fyller.
Tog nu och testade kranvattnet vi fyller med:
pH 8,28
alkalinitet 204 ppm
(har sedan tidigare labbanalys halter på pH 8,4 samt alkalinitet 240 ppm, klorid 110 ppm och Na 140 ppm)
Avhärdningsfiltret är nytt så vi håller på och justerar det, vi borde nog skruva upp det lite.
MEN vad gör vi åt detta vatten?? Alkaliniteten (och pH) är ju väldigt hög redan från början är det inte ett måste att använda pH minus i detta läge?



Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2021, 07:38:31:31 »
Det vanliga när vattnet blir mjölkigt är att det är alg eller bakterietillväxt.
Jag håller med om att ni behöver byta vattnet (med ca 3-4 månaders mellanrum) för att börja från början.
I sommar har vi kört med cyafritt klor från Saniklar i vår pool, Temposticks.
Det jag noterade i början av säsongen var att kloret förbrukades snabbt när vi inte hade någon CYA alls, så vi chockade med vanligt klorgranulat med CYA några gånger, efter det har temposticksen hållit klornivån bättre över tid.
Kanske skulle ni prova med Saniklars CYA-fria klorgrnulat https://www.makewaves.se/product/saniklar-super-boost-granulat-5kg/
Du måste självklart räkna om doseringen till er vattenmängd så det blir rätt nivåer, men det borde räcka länge...
Nackdelen är väl att man måste tillsätta granulat 2-3 gånger/vecka för att det skall hålla sig.
Jag överväger att prova med det där i vårt SPA i alla fall, Tempostick i poolen har i alla fall fungerat bra i sommar.

« Senast ändrad: augusti 09, 2021, 07:42:07:07 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2021, 08:27:06:06 »
Jag föreslår att du läser en eller gärna fler av de många bra guider om poolskötsel som finns på nätet. Börja t ex med de från Pahlén och Folkpool.

https://www.pahlen.com/wp-content/uploads/download/users-guide-swimming-pool.pdf
https://www.folkpool.se/support.html

Troligen är de gamla råden om CYA felaktiga. Läs här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16284.10

Kanske fungerar det att bara sänka pH samt TA och därefter bara använda kalciumhypoklorit så att du inte kontinuerligt ökar CYA.

Pahlen: Total alkalinitet (TA) sänks med natriumbisulfat (pH-minus).

Jag skulle inte fokusera på TA utan nöja mig när pH ligger hyfsat rätt. Man behöver nog inte ha optimala värden. Med en liten pool eller spa så kanske vattnet måste bytas 3-4 gånger per år. Det blir både jobbigt och dyrt med onödig användning av kemikalier för att åstadkomma perfekta värden.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5521.msg59556#msg59556

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2021, 18:48:53:53 »
Hej Jeanette,

Kul att du är kemist i grunden. KTH eller Ångström?

Välkommen i klubben som lurad kemist. Nu kanske vi är två?

Gjorde själv allt enligt rekommendationer och vattnet blev fel. Om en kemist gör fel med sitt vatten måste något vara fel i denna bransch? Så tänkte jag.

Har tidigare år gjort studier med testrigg med 30 sensorer i vattnet. Vidare analyserat väldigt många poolkemikalier och metoder.

Har dock slutat med detta. Branschen verkar inte ha intresse.

Så har släppt allt vad det gäller detta. Fokuserar idag på vanlig vattenrening för kommunala vatten.

Det är nog så intressant.

Jag saknar ingen information. Din tabell gav detta. Du fick beröm för detta.

Du har hårt vatten med kalcium och vätekarbonat i Uppsala. Det som bestämmer om det fäller ut är pH och koncentrationer.

Titta på något som heter Langeliers index. (Här påstår jag att branschen kanske bör titta. Aggresivt vatten. Men mot vad?)

Handlar om kalk löses upp eller fälls ut. (Kan vara av intresse om du har kaklad pool eller liner)

Gissar att du inte har det?

Kolsyrad kalk (kalciumkarbonat) används som pH-stabiliserare vi flockning i reningsanläggningar.

Anledningen är att flockningsmedlet sänker pH. Då löses kalken upp och bildar vätekarbonat (samma som höj alkalinitet eller det du ser på dina mätvärden).

Fast kalk påverkar inte pH. Den är olöslig i vatten. Sänks pH så löses kalken upp och bildar vätekarbonat som är en svag bas. Alltså ökar pH. Nu är den en buffert som motverkar pH-sänkning.

Därav att du måste tillsätta sänk pH ( natriumvätesulfat).
Problemet är att det kanske bildar ännu mer vätekarbonat som buffrar pH-sänkning.

Skrev om sandfilter och glas.

Jag låter pH stiga och mitt sandfilter hanterar kalken. Backspolar ut denna innan jag sänker pH.

Då slipper jag denna rundgång som beror av kalk.
Men vet inte hur ett glasfilter hanterar kalk? Borde inte vara någon skillnad?

Men läst många trådar på detta forum med glas och mjölkigt vatten.

Angående klormätningar baseras den på en molekyl som brukar kallas för DPD.

Den kan gå från genomskinlig till djup lila. Det är oxidationsmedlets koncentration som avgör detta.

DPD används för att mäta fritt klor, bundet klor, löst syre, fritt brom och bundet brom mm.

Den mäter alla oxidationsmedel. Alltså lätt att bli lurad av en mätning som är standarden.

Om vi tittar på klormätningar och DPD;

Den är snabb på att mäta fritt klor, sen mäter den direkt kloret som sitter på CYA (som inte är fritt klor). Vidare om mätningen tar för lång tid kommer även bundet klor visa sig som fritt klor.

Du kan ha en mätning som visar 9ppm fritt klor som inte är det i verkligheten. Det är här 7,5%-metoden kommer in.

89%CYA betyder att nollnivån för klor är 6,7ppm. Vilket skulle betyda att verklig nivå på fritt klor är 9-6,7=2,3ppm. Vilket alla skulle bada i.

Detta är teoretiska beräkningar som kommer från 12 sammankopplade jämviktsberäkningar.

Men de vägleder om sanningen om fritt klor och desinfektion i vattnet.

Det har skrivits en hel del om Biocool och ytaktiva desinfektionsmedel.

Tyvärr är de ganska dåliga som desinfektion. Låg koncentration på desinfektionsmedel kan trigga bakterier att bilda en skyddande biofilm mot desinfektion.

Därav att det skulle kunna betyda att bakteriehalten ökat i detta vatten? Kanske ett naturligt skydd mot desinfektion?

Du har helt rätt om diklor och triklor.

Ofta skriver branschen fel om detta. Diklor genererar i 50% CYA och triklor i 55%CYA. Tolkas som att triklor är en bov i detta?

Ingen tar hänsyn till deras klorinnehåll. Då blir jämförelsen att diklor kommer generera i 50% mer klor än triklor.

Angående klor som desinfektion så delas de olyckligtvis i stabiliserande och ostabiliserande.

Vad väljer kunden? Vad är bäst?

Alla stabiliserande klor sitter på CYA. Vidare brukar ostabiliserande vara kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit.

Sen om det heter;
Vecko
Multi
Dags
Snabb
Chock
Har bara på formen och vikten att göra och inget med vilket klor det är.

Vidare har du låg klorhalt i relation till din uppmätta CYA. Blir svårt att avgöra om det beror på bakterier eller utfälld kalk.

Men nu har du bytt vatten.

Eftersom du oftast har locket på kan du köra det som kallas inomhusklor/kalciumhypoklorit.

Folkpool kallar detta för dagsklor. Åk inte till Biltema och köp dagsklor för det är diklor.

Om ditt filter kan hantera kalk så kommer detta klor att hantera din alkalinitet och pH. Vidare ta bort kalken som ger en rundgång för dig.

Med vänlig hälsning
Roger

Ps.
Många frågor och svar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2021, 20:31:52:52 »
Hej,

Skrev fel.
Det ska vara;

Ingen tar hänsyn till deras klorinnehåll. Då blir jämförelsen att diklor kommer generera i 50% mer CYA än triklor.

Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2021, 21:19:12:12 »
Stort tack för utförligt svar.

Hittar klor på Folkpool som heter Aktionchock (Artikelnummer: 5007130) misstänker att det är det som kallas dagsklor.
Doseringen verkar vara för chockklorering, hur doserar man om det ska användas kontinuerligt som underhåll?

Läste en annan tråd om glas och kalk, bör vi byta till sand istället för att kunna filtrera bort kalken?

Hur hanterar man vattnet som backspolas med tanke på klorinnehåll? (egen brunn och eget avlopp)
Bör man låta det mellanlanda i ett annat kärl för att neutralisera kloret?


« Senast ändrad: augusti 09, 2021, 21:41:19:19 av jeanetteU »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2021, 21:31:19:19 »
Hej,

De är samma kalciumhypoklorit. 200g/10000liter ger 14 ppm FC.

Bäst är att låta klorhalten sjunka innan du backspolar ut. Men ofta är det inget bekymmer för din brunn.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2021, 21:47:42:42 »
Hej,

Missade din fråga om sand eller glas.

Funkar det inte med att få bort kalken kan det vara värt att byta ut glas mot sand.

Själv tycker jag att det inte borde vara någon skillnad. Tyvärr visar trådar på forumet på att kanske glas är sämre på att hantera kalk än sand. Finns inga tester på detta. Vidare ingen som verifierat detta.

Så avvakta. Du kanske kan ge oss vägledning?

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2021, 22:01:37:37 »
Hej Jeanette,

Gör så här;

Tillsätt kloret du har hittat som innehåller kalcium. Med din höga alkalinitet kommer vattnet bli mjölkigt (kalk). Du märker om sitt filter kan hantera denna kalk. Ibland kan man behöva hjälpa till med dammsugning.
Om/när vattnet klarnar backspolar du ut denna kalk. Om inte vattnet klarnar inom 1-2 dagar skulle jag överväga att byta glas mot sand.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2021, 22:12:02:02 »
Som jämförelse med 1-2 dagar tar denna procedur 1-2h för mig med sandfilter.

Som jag sa behöver det inte bero på om det är sand eller glas.

Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #14 skrivet: augusti 10, 2021, 00:10:07:07 »
Roger, med metoden att låta vattnet bli grumligt av utfälld kalk och sedan filtrera bort kalken, är det inte risk att få kalkavlagringar på poolväggar eller i rör o värmare?

Själv har jag mjukt vatten, så har vare sig det problemet eller egen erfarenhet. Men ofta ser man i poolguider rådet att hålla vattnet i balans enl CSI / LSI för att undvika kalkavlagringar, och att enda sättet att minska kalkhalten är att byta vatten.

Diskuteras på ganska balanserat sätt tycker jag i denna tråd och dess länkade trådar.
https://www.troublefreepool.com/threads/reducing-calcium-hardness-by-precipitation.210666/
Bl.a en person som framgångsrikt sänker en mycket hög kalkhalt i en specifik process genom att tillsätta mkt vätekarbonat och sedan filtrera bort utfälld kalk. Han pratar dock också om kontinuerlig borstning av poolväggar under processen.

Om man låter CSI vara hög och regelbundet får utfälld kalk / grumligt vatten som man filtrerar bort (vid t.ex. chockklorering med kalciumhypoklorit),  har man då inte risk för kalkavlagringar i värmaren, där ju CSI är ännu högre pga högre temp?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2021, 07:19:21:21 »
De flesta klorprodukterna vi använder i pooler och SPAbad (1800 liter vatten) har väl ungefär samma koncentration, i vårt SPA tillsätter jag 1/2 till 1 matsked klorgranulat två gånger i veckan, och ca 1 tsk efter bad.
Om du går över till ett klor utan CYA så skulle jag börja med att räkna om mina mängder till er vattenmängd och prova mig fram, det tar ju bara några dagar av dagliga mätningar innan du hittat rätt nivå på doseringen.

EN sak jag funderat på är om man skulle testa att köra med klorin eller Natriumhypoklorit som man pumpar in med slangpump i cirkulationen på SPA-badet.
I vårt spa har vi ständig cirkulation via en liten pump som går dygnet runt, så vi skulle inte ens behöva styra doseringen till de tider när de större pumparna går.
Enda utmaningen är egentligen frysrisken på vintern, antingen får man ha liten mängd innanför SPA-badets väggar där det hålls varmt, eller så får man nog lov att dra en uppvärmd ledning mellan hus och SPA-bad.
VI får väl se om man orkar ta tag i detta framöver, ser att en pump med slangar kostar lite drygt 2000 kr, så det skulle inte behöva bli så dyrt, och sedan skulle man knappt behöva bry sig alls.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2021, 09:58:03:03 »
Jag börjar bli tveksam till om det verkligen var kalk som orsakade grumligheten.

Enl. analys från Eurofins så är Totalhårdheten(Ca+Mg) 5,2 dH.
Vi har problem med kalkutfällningar i dusch och diskbänk så installerat avhärdare men den leverantören menade på att vi inte hade så mycket kalk men att vårt höga pH (8,4) gjorde så att kalken lätt faller ut.
Vi har alltså ett medelhårt vatten (5,2 åt det mjuka hållet), hög alkalinitet (idag 224) och högt pH (8,4).

När vi tömde poolen så var den helt glatt och som ny i ytan (polyetenplast) inga tecken alls på kalkavlagringar. När grumligheten uppstod hade vi lägre pH än vad vi någonsin haft innan.

Däremot hade vi för låg klorhalt när vi varit borta sedan badade vi utan att höja klorhalten (glömde) dagen efter var vattnet mjölkigt. Sedan hade vi från början använt Biocool som kanske och så påverkat bakterierna att bilda skydd mot desinfektion (?)

Innan detta problem med grumling var vattnet väldigt fint. Lutar åt att göra ett nytt försök med de klorprodukter jag nyligen skaffat (stabiliserade), men nu utan Biocool och så klart samt backspola filtret i och med att vi har glas nu ist för bollar. Leda backspolade vattnet till en tunna och där neutralisera kloret med antiklor. Få se hur det går med cyanursyran men det är ju inte så lång badsäsong kvar

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2021, 10:09:51:51 »
Rickard det verkar ju inte så besvärligt att tillsätta, skönt om det inte är varje dag man ska göra något.
Det är ju så små mängder som tillsätts, strör du bara ut det i poolen utan att lösa upp det?

På Folkpools produkt (avsedd för chockklorering) står att man ska vänta 1 h med att lägga på locket. Behövs det verkligen om man bara doserar för underhåll?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2021, 10:36:06:06 »
Hej Jeanette,

Tror du löst ditt problem och hittat orsaken. Håller med om att det inte var kalk som var orsaken.

Hög halt CYA och i relation till detta låg halt av fritt klor. Bakterier får en möjlighet att föröka sig då.

Se till att borsta bort den glatta ytan (bakteriernas skyddande biofilm).
Då kan kloret göra sitt jobb.

Men varför behövde du ändå sänka pH;
Vid rent vatten så sänker diklor pH mycket lite. Vidare triklor sänker pH mer.

Har kloret något att reagera med så kommer inte pH att sjunka.

Så det var bakterier.

MVH
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #19 skrivet: augusti 10, 2021, 11:26:04:04 »
Hej Roger,

Det var ingen beläggning alls på poolen, den var som ny. Varken hal eller sträv.

Jag har ju högt pH på råvattnet 8,4 det är väl därför jag behöver sänka pH?
Hänger inte med på din fundering kring pH sänkning.

Skulle vara bra att använda Kalciumhypoklorit för att slippa cyanursyran men då tillförs ju kalk. Tänker att jag ska köpa reagens för att kunna mäta kalk, för med tanke på vår tidigare analys 5,2 dH så borde vi inte ha så mycket kalk och då kan jag använda Kalciumhypoklorit istället, eller tänker jag fel?

Hade inte cyanursyran varit för hög hade jag väl troligen kunnat rädda vattnet mha klor och/eller flockningsmedel (om det varit kalk)??

Mvh
Jeanette

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #20 skrivet: augusti 10, 2021, 12:19:14:14 »
Hej Jeanette,

Misstolkade dig på ordet glatt.

Stabiliserande klor sänker pH om vattnet är rent. Har kloret något att reagera med så minskar inte pH lika mycket. Kan bero på badande eller mikroorganismer.
Alltså sjunker inte pH med dessa klor så finns det något i vattnet som kloret reagerar med.

Ostabiliserande klor ökar först pH. Är vattnet rent återgår pH till det som var innan tillsats av klor.

Samma resonemang här men tvärt om med pH.

Du skrev att det mjölkiga uppstod då pH var som lägst?
Klorets desinfektionsförmåga är starkt pH-beroende. Lägre pH ger bättre desinfektion.

Min tolkning var att kloret kunde göra sitt jobb som desinfektionsmedel.
Alltså inaktiverade mikroorganismer.
Därav det grumliga som troligen hamnade i filtret.

Mjölkigt vatten kan vara kalk eller döda mikroorganismer.

Om CYA hade varit lägre hade du kunnat rädda ditt vatten. Du skulle kunna använda vattnet med hög CYA om du anpassat/ökat din klorhalt rejält.

Tyvärr så går det åt mer kemikalier då. Vidare blir mätningarna av klor enklare (mer sann) om CYA inte är närvarande.

Angående kalciumhypoklorit och startvatten så ligger mitt vatten högre vid uppstart för hårdhet och alkalinitet. Vattnet hittar sin jämvikt angående detta (Langelier). Kalken hamnar i sandfiltret.

Vill du slippa eventuella problem med bildad/upplöst kalk kan du göra som Rickard skrev om med Klorin/natriumhypoklorit.

MVH
Roger






Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #21 skrivet: augusti 10, 2021, 12:34:01:01 »
Ett tillägg,

Hög alkalinitet motverkar ditt klors pH-sänkning. Vilket är bra. Vidare motverkar det ditt sänk pH. Krävs mycket mer sänk pH för att sänka pH med hög alkalinitet.

Roger


Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2021, 21:54:03:03 »
Du kan ha en mätning som visar 9ppm fritt klor som inte är det i verkligheten. Det är här 7,5%-metoden kommer in.

89%CYA betyder att nollnivån för klor är 6,7ppm. Vilket skulle betyda att verklig nivå på fritt klor är 9-6,7=2,3ppm. Vilket alla skulle bada i.

Detta är teoretiska beräkningar som kommer från 12 sammankopplade jämviktsberäkningar.

Men de vägleder om sanningen om fritt klor och desinfektion i vattnet.

Detta är en förenkling som kan vara lite vilseledande tror jag. Det är inte en viss absolut ppm av det fria kloret som kopplar sig till CYA utan snarare en % andel, t.ex vid fritt klor 3,5 och CYA 30 ppm är 97% av kloret kopplat till CYA, och 3% av det fria kloret är ”aktivt”.
Detta gör t.ex. att man vid chockning behöver öka fritt klor mer i ppm räknat för att få samma effekt som utan CYA, jämfört med hur mkt mer fritt klor man behöver vid normal klorering.

Den aktiva, oxiderande mängden klor är också väsentligt mycket högre vid 2ppm fritt klor utan CYA än vid 10ppm fritt klor och 90ppm CYA.

7,5% regeln som jag förstått den: Lägsta nivån av fritt klor för att ha tillräcklig desinfektion är ca 7,5%, rekommenderad målnivå ca 11,5% och chocknivå ca 40% av CYA nivån.
Källan / en av källorna till 7,5% regeln tror jag är diskussionerna i TroubleFreePool runt 2007:
https://www.troublefreepool.com/threads/chlorine-cya-chart.2177/



Stabiliserande klor sänker pH om vattnet är rent. Har kloret något att reagera med så minskar inte pH lika mycket. Kan bero på badande eller mikroorganismer.
Alltså sjunker inte pH med dessa klor så finns det något i vattnet som kloret reagerar med.

Ostabiliserande klor ökar först pH. Är vattnet rent återgår pH till det som var innan tillsats av klor.

Samma resonemang här men tvärt om med pH.

Jag funderade på detta, det skulle innebära att det finns kemiska reaktioner där underklorsyrligheten reagerar med föroreningar och nettoeffekten inte sänker pH värdet?
(Nu låter det nog som att jag kan mer kemi än jag egentligen kan  ;D )
Kan du ge någon hyfsat enkel förklaring på detta?
Jag brukar läsa denna tråd för att få lite förståelse om klor kemin:
https://www.troublefreepool.com/threads/pool-water-chemistry.558/
Enl. dessa (förenklade) reaktioner så är bildandet av underklorsyrlighet vid tillsats av klor till vattnet en basisk reaktion, och förbrukningen av underklorsyrlighet (både pga UV och då den oxiderar andra ämnen) en sur reaktion, med totala nettoeffekt ingen påverkan på pH.

Detta är säkert för mycket kemi för de allra flesta, men tänkte att eftersom TS är kemist så kan det vara intressant O0


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #23 skrivet: augusti 10, 2021, 23:09:44:44 »
Hej Singingsailor,

Tänkte svara på ditt inlägg tidigare men det dök upp fler svar. Tyvärr han du med nya frågor.

Uppskattar att du är påläst och kunnig.

Ska försöka svara på de senaste. Tidigare inlägg var också intressant. Du har i sak helt rätt.

Men de är också teori och inte bara verklighet. Du skriver CSI/LSI och jag Langelier.

Vidare har du helt rätt i 7,5%-metoden. Ursprunget är från 70-talet. Bygger på teoretiska beräkningar. Robert A Falk lyfte denna åter för diskussion.

Handlar om CYA och vad som är verkligt fritt klor. Anledningen är att DPD mäter kloret som är verkligt fritt och det som sitter på CYA som inte är fritt klor (tillgängligt klor).  Så källan är långt mycket tidigare än 2007.

Som du skriver om chock då CYA finns närvarande ställer till det. Kloret som är bundet sitter hårdare än det som sitter på CYA. Vilket betyder att tillsatsen av klor först måste sätta sig på nästan alla CYA på tre ställen innan kloret kan chocka bort det bundna kloret.

Idag tillhör alla de stora från USA ett CYA-sällskap?

Vidare var det ett mycket stort företag som gjorde tester med klor och CYA.

Tyvärr kollade de då bara alger. Vilket är mycket lätt att hantera med en liten mängd desinfektion.

För några år sedans (2019) kom de stora fram till kvoten CYA/(uppmätt FC) bör var mindre än 20. Tyvärr var jämförelsen inte underklorsyrlighet utan monokloramin som är mycket sämre som desinfektion.

Tex;
100/5=20. Vilket betyder att om du har 100ppm CYA och 5ppm uppmätt klor så är vattnet i riskzonen. Alltså finns inte begrepp som klorlås som tidigare använts. Men nog så viktigt då vi har riktlinjer om uppmätt klor.

Här skriker alla över att klorhalten är hög. Ingen vill bada i detta vatten.

Allt handlar om att få CYA att passa olika länders riktlinjer.

Vidare är de flesta kemiska rektionerna och värden inte linjära samband. 

Din fråga;
Jag funderade på detta, det skulle innebära att det finns kemiska reaktioner där underklorsyrligheten reagerar med föroreningar och nettoeffekten inte sänker pH värdet?

Svar;
En ledande fråga med fel antagande enligt mig. Du tar bara hänsyn till underklorsyrlighet och inte hur den bildats.

Underklorsyrlighet/hypokloritsyra kan bildas av klorgas, stabiliserande och ostabiliserande klor.

Stabiliserande klor sitter kloret alltid på CYA. Kan vara diklor eller triklor.

När vattnet krockar med kloret som sitter på CYA så kan underklorsyrlighet bildas. Vidare fastnar ett väte på CYA som gör att det kan fungera som en syra. Alltså sänka pH.

Vidare om den bildade underklorsyrligheten inte reagerar med något så sönderfaller detta i saltsyra och syrgas. Alltså pH sänks ytterligare.

Reagerar däremot underklorsyrligheten med något så kommer den inte bidra till en pH-sänkning.

Alltså kommer bildandet av underklorsyrlighet att sänka pH om vattnet är rent. Dess mer underklorsyrlighet har att reagera med dess mindre minskar pH.

Ostabiliserande klor höjer först pH. Har att göra med att hypokloriten bildar hypokloritsyra. Samtidigt bildas hydroxidjoner som höjer pH.

Är vattnet rent kommer den bildade underklorsyrlighetens sönderfall till saltsyra och syrgas ta ut den tidigare höjningen av pH.

Har kloret något att reagera med så kommer pH att stiga med dessa klor.

Summa sumarum;
Har du stabiliserande klor så sjunker pH vid rent vatten. pH sjunker mindre med orent vatten.
Ostabliserande klor ger oförändrat pH över tid om vattnet är rent. Är det däremot orent kommer pH-ökningen kvarstå.

Angående UV-lampa;
Har de flesta en lågtryck. Den oxiderar inte på samma sätt som en medeltrycks-uv.
En lågtrycks-uv har en specifik våglängd på 254nm. Har att göra med att alla molekyler kan bli instabil och sönderfalla om de utsätts för sin specifika våglängd.

Just 254nm är fritt klor orsaken. Anledningen är att denna våglängd ligger mitt emellan hypokloritsyra och hypoklorit. Annars kan uv-lampan förbruka fritt klor. Sen råkar första steget av bundet klor, monokloramin ligga i detta område.

Hoppas du fick något svar på dina funderingar?

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #24 skrivet: augusti 11, 2021, 01:05:04:04 »
Hej Roger,
Tack för utförligt svar!

Du skriver många bra saker om cya, men jag blir dock inte riktigt klok på om du och jag i grunden har samma åsikt eller inte  :)
Jag tycker att de cya/klor samband och rekommenderade fritt klor vs cya nivåer som Richard A Falk (alias Chemgeek) beskrivit verkar väl underbyggda och rimliga.

Håller du med eller har du en annan åsikt?

(ex: https://www.troublefreepool.com/threads/chlorine-cya-chart.2177/
https://www.troublefreepool.com/threads/pool-water-chemistry.558/)



Om pH och klor:
Tror du missförstod mig - de grundläggande reaktionerna som jag länkade till tar hänsyn till både bildandet och sönderfallet av underklorsyrlighet (HOCl).
Bildandet av HOCl höjer pH (exempel med tillsats av natriumhypoklorit):
NaOCl + H2O --> Na+ + HOCl + OH-

Förbrukning av HOCl sänker pH.
Av UV ljus: 2HOCl --> O2(g) + 2H+ + 2Cl-
Av oxidering, t.ex: 2NH3 + 3HOCl --> N2(g) + 3H+ + 3Cl- + 3H2O

Nettoeffekten på pH är alltså noll enligt detta.
Denna nettonoll effekt på pH hävdas starkt på troublefree pool, och där hävdas också att det kontinuerliga behovet av syra för att hålla nere pH i många pooler enbart beror på att CO2 går ur poolen som gas. Jag vet dock inte om det stämmer helt, låter inte helt rimligt.
(Totala nettoeffekten av tillsats av kalcium/natriumhypoklorit skulle därmed alltid vara mkt svagt basisk pga små innehåll av hydroxid, och nettoeffekten av diklor/triklor alltid sur pga cyanursyran).

Reagerar däremot underklorsyrligheten med något så kommer den inte bidra till en pH-sänkning.
Detta tror jag alltså inte stämmer för många reaktioner, ex enl ovan. Men kanske för vissa reaktioner?
Utveckla gärna om du vill  O0

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #25 skrivet: augusti 11, 2021, 14:20:53:53 »
Hej Singingsalor,

Ska försöka svara på dina funderingar.

Är övertygad att vi har samma syn på, kunskaper och förståelse om CYA.

Håller helt med Richard A Falk.
Vi har tidigare haft långa maildialoger bla. om detta. Så han finns med i min mailbox.

Har slutat med att besöka Troublefreepool. Anledningen är att det finns bara ett rätt och allt annat är fel?

Vidare kan man helt lita på allt som skrivs där eller här? De var fristående och lever på donationer och egna produkter.

Jag brukar säga att alla poolkemikalier har fördelar och nackdelar. Det finns ingen perfekt underkemikalie som löser alla problem.

De tre kemiska jämvikterna som du tar upp är ett exempel på fel.

Den första är helt korrekt. Detta gäller oorganiskt/ostabiliserande klor. Inte organiskt/stabiliserande klor.

Den andra är korrekt. Fritt klor kommer att sönderfalla spontant utan påverkan av UV. Den påskyndar sönderfallet. Hög temperatur och koncentration ökar på sönderfallet.

Beröm till Leonard som förstått detta. Vidare anpassat sin anläggning.

Den tredje är tyvärr fel. Vilket är uppenbart? Om den reaktionen skulle vara verklig så skulle inte bundet klor bildas av våra klorprodukter.

Det skulle/bör stå;
NH3 + HOCl ->NH2Cl + H2O
Ammoniak + hypokloritsyra/underklorsyra bildar monokloramin och vatten.

Monokloramin är stabil och sönderfaller inte på samma sätt som hypokloritsyra.

Tillbaka till HOCl om den sänker pH eller inte?

Denna molekyl som har en oxiderande verkan är i form och storlek mycket lik vattenmolekylen. Den tar sig in med vattnet genom mikroorganismers membran och förstör replikationen och/eller deras energiomsättning.

Då kommer inte HOCl att bidra till en pH-sänkning. Inte heller då den reagerar med ammoniak/ammonium till bundet klor. Sista reaktionen.

Nettoeffekten om du har kalciumhypoklorit eller natriumhypoklorit är noll vi rent vatten (pH).

Har läst många trådar på detta forum som hävdar att man tillsätter natriumhydroxid vid tillverkning av natriumhypoklorit eller kalciumhypoklorit. Tyvärr är det inte heller sant.

Det kan bildas en försumbar del av denna vid tillverkning. Det som gör att pH är högt har att göra med reaktion 1.

Vidare skulle pH alltid stiga vid tillsats och sönderfall. Vilket det inte gör.

Håller heller inte med om att det kontinuerliga behovet av syra beror på om CO2 avges.

Om du använder ostabiliserande klor kommer pH att stiga. Är vattnet rent och man väntar kommer pH återgå till föregående pH som innan tillsats.
Tiden det tar beror på temperaturen.

Hypokloritsyra sönderfaller fortare än hypoklorit.

Inget automatiskt system tar hänsyn till det jag brukar kalla kemikaliernas dynamik.

Klor tillsätts, automatiken tillsätter syra för att motverka pH-höjning. Samtidigt drivs mot att bilda hypokloritsyra.

Så automatiska system förbrukar mer kemikalier än manuell dosering.

Tillbaka till resonemanget om avgiven koldioxid.

En syra reagerar alltid med den starkaste basen först. Vilket är hydroxidjonen (OH-).

För att koldioxid ska kunna avges måste det finnas kalk eller vätekarbonat (alkalinitet).

Ofta kan man läsa om att lösa upp kemikalier i hink innan tillsättning. Anledningen är att minska koncentrationen.

Det som händer när vi tillsätter syra med ett automatiskt system eller manuellt med sänk pH är att pH sjunker mycket fort lokalt i vattnet.

Då kan kalk bilda vätekarbonat, kolsyra och koldioxid. Den senare avges till luften.

Denna del i relation till poolen är mycket liten och påverkar pH lika lite.

Den avgörande faktorn om pH behövs sänkas beror på badgäster och mikroorganismer.

Har att göra med att pH-höjningen enligt reaktion 1 består och hypokloritsyran inte sönderfaller och tar ut denna pH-höjning.

Anledningen till att jag började skriva på forumet handlar om riktlinjer och råd som jag inte alltid håller med om.

Eller som ditt inlägg här om CYA har sitt ursprung 1974. Nu är det 2021.
 
Mycket, mycket svårt att ändra uppfattning och förståelse.

Som dig har jag skrivit mycket om detta. Förra året hände något? Pratade med den lokala poolbutiken. Folk frågade efter inomhusklor. Var nytt för dom.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #27 skrivet: augusti 11, 2021, 16:50:19:19 »
Själv tror jag att fler och fler skaffar tak över poolen, iom det blir det fler som inte får naturligt vattenutbyte i form av regn och därmed blir det fler och fler som drabbas av "klorblockering". Dessutom läser nog fler och fler alla trådar här om klorblockering när de får problem med sitt vatten och börjar googla om problemet. Därför tror jag fler börjar efterfråga inomhusklor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #28 skrivet: augusti 11, 2021, 18:49:58:58 »
https://aquamagazine.com/features/the-great-cyanurate-debate.html

Roger

Måste ge en kommentar om denna artikel. Läs gärna och begrunda.
Richard och Robert är bland de största på området i USA. Kände mig själv liten och obetydlig när jag hade dialoger med Richard.

Dessa två storheter lyfter ett problem och visar detta med teoretiska beräkningar som stämmer.

Handlar om hur CYA påverkar hur mycket som är fritt klor utifrån DPD-mätning.

Hansen kommer in med kommentarer om att det inte går att lita på dessa och det finns inga riktiga studier som bekräftar teorierna.

Som vanligt i dessa diskussioner så har Hansen ett annat intresse än Robert/Richard.

Ändå är året 2019.

Alla som har ORP som mäter desinfektionsförmågan vet hur svårt det kan vara att få upp ORP-värdet när CYA är närvarande.

Vidare alla artiklar, studier och rapporter som visar linjära samband på hur CYA ökar tiden för kloret som desinfektionsmedel.

Nu kanske jag låter negativ om CYA. Inte min mening. CYA behövs i öppna pooler som doseras manuellt. Vidare kan det vara en fördel att ha en viss mängd i spabad.

Problemet är skenande halter av CYA och man ligger fortfarande kvar på låga klornivåer enligt DPD.

Med vänlig hälsning
Roger
/quote]

Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #29 skrivet: augusti 11, 2021, 23:46:44:44 »
Hej Roger,

Håller helt med dig om troublefree pool, de har blivit väldigt enkelriktade, bara deras metod och mätkit som gäller, inte så mycket balanserad diskussion som förr.
Men Richards inlägg så länge han höll på håller mycket hög klass på många sätt.

Har en fundering till runt klorreaktioner vs pH, om du har tid och lust?


Den tredje är tyvärr fel. Vilket är uppenbart? Om den reaktionen skulle vara verklig så skulle inte bundet klor bildas av våra klorprodukter.

Det skulle/bör stå;
NH3 + HOCl ->NH2Cl + H2O

Ammoniak + hypokloritsyra/underklorsyra bildar monokloramin och vatten.

Jag tror inte reaktionen är fel, men förenklad i att Richard hoppade över flera steg och gick direkt på slutprodukten när alla kloraminer oxiderats. I en annan post beskriver han de 4 viktigaste stegen:

”Though the model lists 14 reactions, including both forward and reverse reaction rates, the dominant reactions are the following:

(1) HOCl + NH3 ---> NH2Cl + H2O
Hypochlorous Acid + Ammonia ---> Monochloramine + Water

(2) HOCl + NH2Cl ---> NHCl2 + H2O
Hypochlorous Acid + Monochloramine ---> Dichloramine + Water

(3) HOCl + NHCl2 ---> NCl3 + H2O
Hypochlorous Acid + Dichloramine ---> Nitrogen Trichloride + Water

(4) NHCl2 + NCl3 + 2H2O ---> 2HOCl + N2(g) + 3H+ + 3Cl-
Dichloramine + Nitrogen Trichloride + Water ---> Hypochlorous Acid + Nitrogen Gas + Hydrogen Ion + Chloride Ion”

(Hämtat från: https://www.troublefreepool.com/threads/chloramines-and-fc-cya.9824/ )

I det sista steget, när trikloramin oxideras, bildas vätejoner som sänker pH, och den totala reaktionen från tillsats av klor till fullt oxiderade kloraminer är enligt detta pH neutral.

Jag har flera gånger chockklorerat för att behandla alger, pH stiger rejält med höga klorhalten men när kloret fått verka på algerna så har pH nästan helt sjunkit tillbaka igen. Jag har upplevt processen i stort som pH neutral. Nu är inte reaktionerna för oxidation av alger alls samma som för ammoniak/urea, men ändå.

Sanningen kanske är någonstans mittemellan? Teoretiskt är totala reaktionen av klor med ammoniak pH neutral, men i praktiken går inte reaktionen hela vägen tillbaka till vätejoner för all smuts som oxideras och man får då en basisk effekt? (t.ex. om en del av mono & dikloraminerna i formlerna ovan frigörs ur poolen innan de oxideras vidare?)

Detta skulle kunna förklara varför några hävdar att klorreaktionen är netto pH-neutral men i praktiken ser många ett stigande pH värde?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #30 skrivet: augusti 12, 2021, 07:40:00:00 »
Den där tabellen för reaktioner tycker jag är väldigt bra, har haft typ en sån med i något inlägg jag skrev för många år sedan. Jag håller med dig då mitt vatten är stabilt. Jag har haft högt pH någon gång i samband med chock, men jag har inte använt vare sig pH höj eller sänk på 10 år. Vattnet stabiliserar sig på 7,5 - 7,6 hela tiden av sig självt. Kanske bra vatten som kommer ur kranen, men ändå. I år har jag bara kört med kalciumhypoklorit, trots det har jag inte behövt använda pH sänk.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #31 skrivet: augusti 12, 2021, 16:36:34:34 »
Hej Singingsailor,

Ska försöka förklara varför resonemanget blir fel.

Har alltid försökt att inte använda formler och för mycket kemi på forumet. Tyvärr måste jag det nu.

Som vanligt blir det en halv uppsats. Ber om ursäkt för det. Men man behöver inte läsa.

De flesta kemiska reaktionerna är reversibla. Vilket betyder att den enkelriktade pilen inte alltid är åt höger. Den kan lika gärna peka vänster.

Tyvärr var Falk slarvig i inlägget du hänvisade till. Alla pilar pekar höger och kan tolkas som att det är bara dessa reaktioner som sker. Men i inledningen så informerade han om att reaktionerna kan gå framåt och bakåt. Kallas för jämvikt i kemin.

För enkelhetens skull kan vi ta den tidigare reaktionen med natriumhypoklorit som tillförs vattnet och bildar hypokloritsyra och hydroxidjoner och natriumjoner.

NaOCl +H2O ↔ HOCl +OH- +Na+

Observera dubbelpilen.

Hypokloriten kommer mycket snabbt att bilda hypokloritsyra och hydroxidjoner. pH stiger.

Dock inte så mycket som det borde göra. All hypoklorit bildar inte hypokloritsyra. Reaktionen verkar stanna av.

Det som händer är att jämvikt uppstår vid en viss kvot av det som bildas(höger) och det som var ursprunget(vänster).

Vilket betyder att just då går de kemiska reaktionerna lika fort åt vänster som höger=jämvikt.

Detta är kemins natur. Jag brukar kalla området för kemikaliernas dynamik.

Alla vet att pH är viktigt då klor används som desinfektionsmedel?
Anledningen är att hypokloritsyra är 80-100ggr bättre som desinfektion än hypoklorit.

Förenklar ovanstående jämvikt;
HOCl↔OCl- + H+

Dubbelpilen visar att reaktionen kan gå åt båda hållen.

Startläge; Inget av något

HOCl tillförs till vattnet och bildar enligt ovan. Tyvärr inte allt. Men reaktionen går åt höger.

Nytt startläge; Inget av något

Hypoklorit och syra tillförs och reaktionen går åt vänster.

Det som är mest avgörande för om reaktionen går vänster eller höger har att göra med koncentrationerna av ämnena.

Hög koncentration på ena sidan är avgörande åt vilket håll reaktionen går åt.

När den upplevda reaktionen avstannat är det jämvikt. Reaktionerna går lika fort åt båda hållen.

Enligt inlägget från Falk som du hänvisade till så var det vinkelhakar kring kemikalierna. De betyder koncentration av ämnet.

Så jag tar den sista jämvikten igen;
HOCl↔OCl- + H+

Koncentrationerna av högra och vänstra sidan bildar en kvot vid jämvikt.
Kan skrivas på detta sätt;

[OCl-]*[H+]/[HOCl]=K=konstant=10^-7,4
Detta vill kemikalierna uppnå. De vill alltid sträva efter detta K-värde i denna jämvikt.

Vi återgår till den ursprungliga förenklade jämvikten;
HOCl↔OCl- + H+

H+(vätejoner) bestämmer pH. Sänker man pH kommer vätejonkoncentrationen att öka. Vilket betyder att ovan reaktion kommer att gå till vänster tills K är uppnått.

Ökar pH går reaktionen åt höger.
Det här var en jämvikt.

Kombinerar man;
[OCl-]*[H+]/[HOCl]=K=konstant=10^-7,4
Och vattnets autoprotolys som ger en formel för vätejonkoncentrationen på [H+]=10^-pH

Och lite matematik så kan man bilda grafen som visar hur stor andel hypokloritsyra är i relation till pH

Då har vi två sammankopplade jämvikter. Gissar på att jag tappat alla läsare nu? Därav anledningen till att jag inte vill använda för mycket kemi på forumet.

Falk har satt ihop 14 kopplade jämvikter.
Alla reaktioner du angav enligt referens är jämvikter.


När man tar reda på reaktioners jämviktskonstant K så gör man det i något som kallas för slutet system. Man tillför kemikalier. Inget annat kan ta sig in eller ut. Inte ens energi. Se det som en låda som bevarar allt.

Tyvärr är inte en pool en försluten låda. Alltså inte 100% jämvikt för alla kemiska reaktioner.

Det som påverkar hur reaktionerna sker är om något tillförs eller försvinner från vattnet. Detta kommer påverka åt vilket håll reaktioner sker och hur fort.

Anledningen till detta stycke har att göra med refererad reaktion 4.
Det var här jag sa att bundet klor aldrig skulle uppstå om denna reaktion var helt sann.

Anledningen är att det sista steget av bundet klor som kallas trikloramin är olöslig i vatten och skvalpar runt på vattenytan. Den vill inte vara i vattnet. Den vill till luften. Kommer den inte dit så kan den orsaka den svåra gula randen. Vidare vill inte heller kvävgas vara i vattnet. Men i en sluten låda är reaktionerna möjliga.

Ditt senaste inlägg och hänvisning till reaktion 1-3 är jämvikter som Falk beskriver (tyvärr för lite).

Inget nytt.
Dr. Paulin beskrev detta i mitten av 50-talet. Han jobbade med vattenrening och funderade över när är vattnet rent? Vidare mottagligt för desinfektionsmedel?

Tror många har hört talas om Paulins test=DPD?
Han kom fram till något som kallas för brytpunktsklorering (finns inget Svenskt ord för detta. Så jag skapade det själv nu).

Det Engelska ordet är det som används (break point chlorination).

Lite av det som Falk försökte beskriva.

Idag används ordet chock för detta. Handlar om att få ammoniak/ammonium att avgå till luften.

En kvot mellan fritt klor (FC) och kväve (N) bör vara över 8. Idag är standarden för detta på att tillföra 10ppm FC för att på bort 1ppm bundet klor. Det var lättare att skriva 10 istället för 8.

Sen används ordet chock för att få bort mikroorganismer.

Ville inte göra detta inlägg.

Blir för mycket för de flesta. Tabeller och samband är nog så mycket.
Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #32 skrivet: augusti 12, 2021, 20:57:34:34 »
Hej jeanetteU,
Tror vi tappade dig på tråden med för många diskussioner?

Hoppas allt går bra med ditt vatten?

MVH
Roger

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #33 skrivet: augusti 12, 2021, 21:36:04:04 »
Gissar på att jag tappat alla läsare nu? Därav anledningen till att jag inte vill använda för mycket kemi på forumet.
Där har du fel Roger. Tack för en underbar kemilektion. Formlerna gör det mycket lättare att förstå vad som händer.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #34 skrivet: augusti 13, 2021, 02:01:03:03 »
Sorry Roger om jag triggade dig att skriva mer än du ville. Och tack TommyC för att det ändå finns ett intresse för lite djupdykning i formler ibland  :)

Jämviktsreaktionerna som du beskriver mellan NaOCl, HOCl och OCl är jag helt med på. De är också med i Falks beskrivning och fundamentala för koncentrationen av det aktiva kloret HOCl.

Men reaktionerna där kloret oxiderar ammoniak är i Falks kontext inte beskrivna främst som jämviktsreaktioner, då hans syfte är att beräkna med vilken hastighet resp reaktion sker och vilken resulterande koncentration man får av resp. kloramin. Kontexten är en pool med mycket högre koncentration fritt klor än ammoniak och en konstant låg tillförsel av ammoniak.
Även i en verklig pool med rätt doserad klorhalt så är väl reaktionerna åt höger de dominerande och också de vi vill åt, alltså där kloret oxiderar bort ammoniak till kloraminer och kvävgas?

Hur som helst, om jag skulle försöka summera frågan om pH påverkan så tror jag det är viktigt det du skriver:
Anledningen är att det sista steget av bundet klor som kallas trikloramin är olöslig i vatten och skvalpar runt på vattenytan. Den vill inte vara i vattnet. Den vill till luften.

Om trikloramin ofta frigörs ur poolen innan den oxideras vidare så sker ju inte den fjärde ekvationen som Falk beskriver. I den totala reaktionen får vi då inte tillbaka vätejonerna och det blir en viss basisk nettoeffekt. Dvs tillsats av (ostabiliserat) klor och dess oxidering av smuts kan ge en höjning av pH värdet.

Detta känns som en ändå hyfsat förståelig kemiteori  >rulla<, som kanske kan förklara det vi ofta ser i praktiken.
Jag är nöjd, tack för en bra dialog.  O0

 
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #35 skrivet: augusti 13, 2021, 08:50:33:33 »
Jag tycker också att det är intressant med "kemi-lektionerna", även om det är rejäl överkurs för många.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #36 skrivet: augusti 18, 2021, 09:01:46:46 »
Hej,
Ni har inte tappat mig jag har haft fullt upp med mitt vatten ;D
Har varit perfekta värden (pH och klor) efter omfyllnad och chockklorering.

Såg nu att fler svar kommit och diskussionen ser intressant ut, gillar att det blivit mer detaljerat med formler. ska ta och läsa det i lugn och ro.

Men nu har jag en fundering, måste man chockklorera vid backspolning av filter och påfyllnad av ca 200-300 liter vatten?

Väntar i övrigt på att Folkpool ska få hem reagensen för kalkmätning så jag kan se hur mycket kalk jag har och därefter ev gå över till ostabiliserat klor.

//Jeanette

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #37 skrivet: augusti 19, 2021, 21:45:00:00 »
Hej,
Ni har inte tappat mig jag har haft fullt upp med mitt vatten ;D
Har varit perfekta värden (pH och klor) efter omfyllnad och chockklorering.

Såg nu att fler svar kommit och diskussionen ser intressant ut, gillar att det blivit mer detaljerat med formler. ska ta och läsa det i lugn och ro.

Men nu har jag en fundering, måste man chockklorera vid backspolning av filter och påfyllnad av ca 200-300 liter vatten?

Väntar i övrigt på att Folkpool ska få hem reagensen för kalkmätning så jag kan se hur mycket kalk jag har och därefter ev gå över till ostabiliserat klor.

//Jeanette

Hej Jeanette,

Ser att en mycket intelligent och kunnig person är på tråden just nu. Flikar ändå in med ett inlägg.

Ska du köra flytande natriumhypoklorit i din pool?
Ska du köra kalciumhypoklorit har du samma tillförsel av kalcium som höj kalk ger.
Men vad är anledningen till att du vill ha kalk/kalcium i din pool?

Någon motivering måste finnas varför du vill mäta?
Har du kaklad pool eller liner kanske denna fråga är intressant?

Sen kan man läsa om balanserat vatten som inte är korrosivt. Mot vad? Vidare vad är balanserat vatten?

Många ord och begrepp. Vidare fler parametrar att mäta?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #38 skrivet: augusti 19, 2021, 22:21:23:23 »
Hej,

Du behöver inte chocka då du fyller på med mer vatten.

MVH
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #39 skrivet: augusti 21, 2021, 11:15:01:01 »
Hej,
Ang. mäta kalk var för att se om det är möjligt att använda Aktionchock från Folkpool (för att undvika cyanursyran).
Vi kanske inte har så mycket kalk i vattnet med tanke på de analyssvar i har från vattenlab (5 dH), problemen med kalk i hemmet hänvisas till att pH är högt.
Så då tänker jag att om vi inte har så mycket kalk i vattnet finns utrymme att tillsätta Aktionchock utan att få kalkutfällningar (mjölkigt vatten) om vi håller pH nere.
Men samtidigt är pH ofta högt så det blir kanske inte så stor vits att hålla på och sänka pH samtidigt som jag tillsätter kalk i Aktionchock?
Kanske lämpligare att backspola filtret så ofta så cyanursyran hålls nere?

Startade om poolen 10 aug, igår höjde mannen temp till 39 C (det var varmt!) och idag har jag gjort mätningar.
Inga bra värden nu, bifogar resultat. Spelar värmen också in och skyndar på upplösningen av weekendklor? Kan de orsaka denna höga klorhalt?

Nu ska vi backspola filtret och försöka få ner klor, cyanur och temp. Och justera pH.
Men vi byter bara 200-300 liter, om klor ändå för högt är det några nackdelar med att sänka med Antiklor så vi kan bada?

//Jeanette

Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #40 skrivet: augusti 21, 2021, 22:58:00:00 »
Att ni har högt pH i vattnet beror troligen på den höga alkaliniteten. pH vill stiga mot ca 8,2 om jag minns rätt. pH stiger genom att CO2 lämnar poolen. Ju högre alkalinitet och mer vattenrörelser/luftning desto fortare stiger pH.
Rekommenderad alka är ofta runt 80 eller så, man får prova lite vad som ger stabilt pH. I spa med mycket bubblor kan det varar bra med lägre alka, kanske 50 för att inte få stigande pH. I pool som kloreras med triklor kan alka runt 120 vara bra för att motverka triklors pH sänkande effekt.
Många struntar med rätta i alka nivån - har man ett stabilt pH så behöver man inte bry sig.
Ni kan sänka alka om ni vill genom att sänka pH till 7,0-7,2, och sedan låta det stiga mha luftning. Upprepas flera gånger.
Som du skriver så har ni inte alls mycket kalk. Får ni ner alka och håller pH stabilt en bit under 8 så skall det inte vara några problem med utfällningar, och inga problem att använda kalciumhypoklorit om ni vill. Med tiden ackumuleras dock kalk från kalciumhypokloriten, pss som stabiliserat klor ackumulerar cya.

Det skall gå bra att bada upp till fritt klor nivå på 10 ppm om du har cya på 25, även om det oftast rekommenderas lägre nivåer på fritt klor. Själv är jag lite överförsiktig, speciellt med barn som badar. Ingen större nackdel att sänka med lite antiklor om du vill.
Klor bryts ner fortare i varmt vatten.

Hoppas du får lite hjälp av detta  O0
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag