VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: El-drift  (läst 559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gabriel Barsom

  • Gäst
Gabriel Barsom
El-drift
« skrivet: juni 13, 2021, 21:31:23:23 »
Jag tänker köpa Swimspa Flood 853 och ställa den utom hus.
Jag fick en varning att den drar mycket ström och måste höra med Poolforum och deras omdöme?
Varan finns på hemfint.se
Tack för era förslag och råd.
Tack på förhand
Gabriel Barsom

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: El-drift
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2021, 09:55:13:13 »
Karet är skummat med 2-3 cm isolerskum, slangarna är isolerade med 10 mm rörisolering och så finns det folie på insidan av panelerna.
Nog har man sett mer välisolerade spabad än så, men det verkar väl inte vara någon katastrof som jag ser det.
Vill man kan man ju alltid öppna upp panelerna och stoppa dit mer isolering (Så länge du inte blockerar kylningen på pumparnas motorer).
Jag misstänker att man med "hög strömförbrukning" kanske menar att det sitter stora pumpar i karet, 3 stycken på vardera 3 hästkrafter ger stora strömmar när du kör badet för fullt, du kan behöva säkra upp huvudsäkringarna.
Det framgår inte hur många pumpar som kan/måste köras samtidigt för att du skall få till "simfunktionen" så det är utifrån vad jag lite snabbt läst igenom omöjligt att säga vad som är det maximala effektbehovet.
OM alla tre pumparna kan köras samtidigt så blir det i alla fall 6.7113 kW effekt, lägg till detta värmarens effekt (Kunde inte hitta info om detta) som bör vara minst 3 kW så hamnar du på ca 10 kW toppeffektbehov rent teoretiskt.
Man kan i princip säga att du i värsta fall kan maxa 3 X 16A säkringar om det är möjligt att köra alla pumpar och värmen i spabadet samtidigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan