VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lyfco Splash 35  (läst 20142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adovski

Lyfco Splash 35
« skrivet: maj 10, 2021, 21:24:04:04 »
Nu har jag gått i fällan och eventuellt gått i fällan och köpt det sämsta som finns på marknaden. (Dock ska den användas för ungarnas pool på 3 m i diameter...) MEN nu är det som det är, och här sitter jag med en 25 kilos klump som ska vara "plug and play", men som enligt manuelen kräver en "qualified engineer" (inte jag).

Är det någon här som själv har erfarenhet av denna produkt, eller som kunna guida mig i installationen? Kanske är det inte så svårt som den väldigt bristfälliga manualen tyder på?

Exempel på områden som skapar förvirring för mig: (Utdrag från "Running test") d Emptying all air within pipes and water tank, press "on-off" button on control panel to run the unit at setting temperature". Vad menas med det?

Om man inte har erfarenhet av just denna modell kanske det finns en viss logik i installation (do's and dont's) som alltid gäller vid installation av värmepump?

Jag tackar på förhand och håller tummar å tår att någon vänlig själ kan hjälpa mig!

Poolgiganten

MorganPoolare

  • Gäst
MorganPoolare
SV: Lyfco Splash 35
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2021, 16:30:48:48 »
Hej! Fick du någon klarhet i detta? Jag står själv i begrepp att installera en men har fastnat i om jag behöver köpa till en cirkulationspump, bypass eller något annat.
Om man inte har erfarenhet av just denna modell kanske det finns en viss logik i installation (do's and dont's) som alltid gäller vid installation av värmepump?


Utloggad Adovski

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2021, 21:59:10:10 »
Hej,

Nej tyvärr dålig framdrift... Har du lyckats ta dig förbi elektronik-stegen, som jag förstod det behöver man öppna upp enheten och göra vissa kopplingar?


/Andreas

Utloggad Jari

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2021, 14:38:50:50 »
Min pump visar en röd lampa som ska indikera att den värmer vatten, och efter att ha lyft locket kan jag inte se att det finns något löst att koppla in. Så rent praktiskt verkar det som att värmeslingan inte går igång och manualen är ju verkligen till ingen hjälp.

Och herregud, skulle det vara så att man måste ha elektriker för att koppla in en maskin som säljs som plug and play så är något fel.

Utloggad Adovski

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2021, 15:02:19:19 »
@Morganpoolare: Efter att ha pratat med svågern som är hyfsat kunnig på området verkar det som att man behöver ha en cirkulationspump mellan poolen och värmepumpen. (samt filter) Vi köpte poolen via Outl1 och då ingock det en filterpump som jag tror fyller det syftet.

@Jari: Har du kopplat in hela systemet och konstaterat att vattnet inte värms? Eller är det mer att lampan inte borde lysa rött öht? Jag kontaktade kundtjänst, och de menade att det krävs elektriker för att installera denna produkt. Men där är ju risken att personen i kundtjänst vet exakt 0 om produkten och bara läser utifrån manualen.

Verkar ju som att tillverkaren (?) Arc E Commerce länkar till Outl1, så för att få tag på tillverkaren tänkte jag kolla med Bygghemma som äger Outl1. Lär väl inte ge nåt men tänkte testa.

Utloggad Jari

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2021, 17:24:27:27 »
Jag har kontaktat outl1 och fick en länk till allmänna instruktioner. Outl1 och Arc E Commerce är samma företag så där har vi ingen hjälp.

Däremot så har jag en lysande röd lampa som ska vara indikator på att den värmer. Problemet är väl egentligen att det är omöjligt att veta om den har någon effekt. Jag har poolen på landet så jag kan inte följa upp hela tiden. Jag tänker att jag kör den nu i ett par dagar och ser om värmen går upp. I regel tar det ganska lång tid att få upp värmen men när jag inte kan känna skillnad på in och ut vatten känns det inte lovande. Det finns inga öppna eller lediga slangar inne i pumpen så det kan inte behövas en elektriker. Om det är fallet så tänker jag returnera min ”plug and play”

Jag har bytt från enkel filterpump till sandfilter.


Utloggad Jari

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2021, 14:50:17:17 »
Så där ja. Pumpen funkar och ingen elektriker krävs. Däremot så måste man installera en bypassventil för att minska flödet via pumpen. Lokala popkillen hjälpte mig med det. Sista gången jag köper sånt här på nätet, det är värt en liten slant att få grejer från någon som kan hjälpa.

Adovski1

  • Gäst
Adovski1
SV: Lyfco Splash 35
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2021, 18:29:17:17 »
Ok, körde du en enkel filterpump från början med fixerat flöde? Hur gör man med programmeringen? Ställer man önskad temp och sedan slår pumpen till/ifrån beroende på temp som uppnåtts? 

Utloggad Jari

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2021, 23:27:55:55 »
Jag hade den vanliga pappersbilder pumpen som följer med en bestwaypool med 15000 l vatten men eftersom vi har egen brunn räcker inte det till för att rensa bort järnet. Innan jag satte bypass funkade inte pumpen och förmodligen än sämre med sandfilter som har högre flöde. Jag fick strypa flödet rätt hårt med bypassen.

Pumpens display visar alltid en siffra och det är vattentemp. Trycker du upp eller ner på de två piltangenterna på höger sida så väljer du önskad temperatur, den jobbar mot det och stänger av vid uppnådd temp. När jag körde backspolning kom det inte nytt vatten in utan den slog av vid 29 grader, jag har ställt på 27c.

Du kan strunta i alla andra inställningar som coil temp osv eftersom du ändå inte kan göra några inställningar i själv pumpen utöver temp.

Idag hade vi 19c i poolen kl 10, 21c vid 13.30 och 22c vid 16.00. Utetemperatur igår och idag var 20-21c med fullt skolsken. Pumpen gick från 10.00 till 20.00 så helt ok utifrån resultat.

Utloggad Adovski

SV: Lyfco Splash 35
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2021, 18:05:29:29 »
Härligt, nu är vi igång också. Hur lång tid tog det för dig att  nå måltemp och vad började du på? Började på 13 grader igår morse och har nu, 1,5 dygn senare 23, pumpen har gått konstant (inte noterat att den defrostat heller...) och poolen är på 4,7 kubik. Det är väl ändå godkänt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan