VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värma med golvvärme?  (läst 2675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Värma med golvvärme?
« skrivet: maj 06, 2018, 06:07:26:26 »
Hej!

Någon som värmer sin pool med gjutna slingor i golvet? Skulle vilja veta vilken returtemteratur ni får?

Poolgiganten

Utloggad fresan

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2021, 09:39:22:22 »
Har du fått svar på din fråga på annat håll?

Jag har en relaterad fråga, är det någon som värmer pool på det här sättet och vilka nackdelar finns?

Funderar på möjligheten eftersom jag vill bygga en liten (2.5x4.5m) isolerad pool som ska värmas med fjärrvärme året runt. Med golvvärmeslinga i plattan så skulle man slippa dra in polvattnet till värmeväxlare inomhus.

Genom att lägga slingan på ett lämpligt sätt antar jag att man kan få ner returtempen till vattentemp eller något lägre, speciellt vintertid när det blir kallare ut mot isoleringen?

Utloggad nyburjare

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2021, 10:20:47:47 »
NU är jag inget expert, men menar ni på allvar att golvvärmeslingor i botten på en pool skulle värma upp hela vatten  volymen ?? har ni räknat på detta ?

Utloggad fresan

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2021, 10:56:06:06 »
För golvvärme till luft finns riktvärde 11W/m2 per grad i temperaturskillnad. Värmeledningsförmågan för betong (65ggr) och vatten (23ggr) är mer än tio gånger högre än för luft. För att komma upp i typiska W/m2 effekter för pool-VVX behövs alltså inte orimligt hög framledningstemperatur vad jag kan förstå.

Ser att det finns en del inlägg om detta på forumet. Hittade tre aspekter så långt att ta fasta på:
1) Tillförd maxeffekt per kvadratmeter är högre för pool-VVX än för golvvärme vid rumsuppvärmining,
2) Oklar värmeledningskapacitet mellan platta och vatten (bör vara god eftersom en matta och liner isolerar dåligt),
3) Det finns få exempel på denna konstruktion (har ev med extra arbete vid vinter/frysning att göra).

Tillförd värme har två flyktvägar, via evaporation från eventuell otäckt vattenyta (mest signifikant) och via värmeledning genom tak/lock, väggar och botten.

Värmeledning beror på två saker, materialets/isoleringens värmeledningstal och temperaturskillnaden på in- och utsida.

En isolerad platta borde ha samma temperatur som vattnet , så om man värmer platta eller vatten spelar ingen större roll?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värma med golvvärme?
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2021, 16:27:46:46 »
Nu killgissar jag bara, men jag tror du skulle få rätt stor värmetröghet i PEX-slangarna och själva betongen också.
Kanske kan den stora värmeväxlande ytan (poolbotten) kompensera för det, men det känns ändå som att detta är något som en ingenjör bör räkna på innan man går åstad och installerar nåt, om man nu inte är beredd att göra det lite på chans.

OM jag räknar lite snabbt på vår pools energibehov så ligger det utslaget på ca 5 månaders sommarsäsong på ca 104 kWh/dygn, eller 3,25 kWh/m2/dygn.
OM jag nu inte yrar i nattmössan så måste varje kvadratmeter poolbotten kunna föra över ca 135 W till vattnet kontinuerligt dygnet runt, sommartid.
Hur mycket mer det går åt på vintern vill jag låta vara osagt.
Vanlig golvvärme brukar man väl säga kan ge runt 45 W/m2 som mest med 45 graders framledning och 20 i rummet (utan att golvets yttemperatur går över 28 grader).

I poolen är ledningsförmågan bättre, men skall man värma med värmepump så får man ta hänsyn till att vattentempen nog är högre än rumstempen, så deltaT blir ju mindre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2021, 16:42:45:45 »
Fördelen med golvvärme anser jag vara att vi kan köra den på mkt lägre effekt än vad man rent teoretiskt behöver för att värma upp rummet, tror många känner samma.

Jämför jag våra andra hus utan golvvärme behövde vi ha betydligt varmare i rummet , dvs i luften för att trivas o inte frysa, med golv värme där fötterna får värmen kan vi lätt ha mycket lägre rumstemperatur, i en pool däremot räcker inte själva känslan av värme i botten/ foten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värma med golvvärme?
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2021, 16:53:49:49 »
Tror inte det är samma känsla i en pool, som i ett vanligt hus, men det beror nog lite på hur pass varmt man har i vattnet också.
I poolen kommer du att frysa om hela kroppen om det är för kallt, det gör man ju inte i ett hus, även om man är obehagligt kall om fötterna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2021, 17:22:49:49 »
exakt vad jag försökte beskriva  O0

Utloggad nyburjare

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2021, 17:25:10:10 »
Känner också att man inte kan uppfinna hjulet igen , jag menar i hela världens pooler, hur många har värmeslingor i plattan  <antman> tror det finns en anledning

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värma med golvvärme?
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2021, 19:53:12:12 »
Såklart det går, men det kommer gå åt grova slangar samt en rejäl CP.
Jag är inte med på vad syftet skulle vara. När man pratar golvvärmens förträfflighet inomhus så står den i relation till radiatorer på en vägg. Det är inte riktig samma sak som att värma vattnet i en pool. Om syftet är att spara pengar vågar jag garantera att det är billigare att använda en värmeväxlare mot poolvattnet eller att köpa en för avsedd värmepump.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan