VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...  (läst 7029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« skrivet: juli 14, 2012, 22:09:12:12 »
Hejsan,

Värmeväxlaren har bestämt sig för att inte göra mig glad så jag måste växla över till elvärmaren om jag inte vill ta fram isdobbarna.
Nu till frågan, givet att det är dryga 12 grader på natten och 17-23 grader på dagen, poolen håller konstant 19-20 grader genom solvärmen över vattnet.
Om man slänger på ett överdrag, hur lång tid och hur varmt kan man få vattnet i en pool som håller dryga 160m3 om man slänger på en 12kwh-s-värmare?
Bortsett från den rent ekonomiska fråga, hur lång tid tar det innan isen släpper i poolen?

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2012, 07:51:09:09 »
Grunden i kalkylen är att det går åt 4,18kJ energi per grad temp ökning (och lika stor är förlusten vid en tempsänkning). Dina dygnsförluster kan ju beräknas genom att inte tillföra värme under ett dygn och mäta tempdiffen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2012, 09:25:44:44 »
Grunden i kalkylen är att det går åt 4,18kJ energi per grad temp ökning (och lika stor är förlusten vid en tempsänkning).

Det bör väl poängteras att 4,18 kJ (1,16 Wh) gäller vid uppvärmning av 1 kg vatten (specifik värmekapacitet för vatten).

Sen måste du även ta hänsyn till dina värmeförluster vilka är beroende av temperaturdiff mellan poolvatten och omgivande temperatur (mark, luft) samt poolkonstruktion (botten, väggar och poolöverdrag.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2012, 09:53:52:52 »
Mmm....

Ok, så givet att man har cellplast runt och under poolen, singel minst 50 cm runt och under vilket ger 0 stående vatten, väldränerat, täcker poolen på natten etc.
Givet 160.000 liter vatten, och det Steffe sa, 1,16w per kg/liter vatten och grad (antar jag) så tar det 13 timmar att höja 1 grad med en 12kw's värmare... stämmer det?
Självklart utan att ta hänsyn till förlusten....
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad TommyC

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2012, 11:06:05:05 »
Hum, jag får det till 15,5 timmar så någon av oss har räknat fel.

4,18 kJ/kg*K * 998 kg/m3 * 160 m3 / 3600 kJ/kWh = 185,4 kWh
Dividera med värmarens effekt 12 kW så blir det 15,5 timmar. Sedan tillkommer som sagt förlusterna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2012, 15:39:57:57 »
Nja, jag höftade bara så dina 15,5 timmar stämmer nog.
Så 15,5 timmar för 1 grad, och vill man då höja 10 grader så pratar vi om 155 timmar plus förlust-kompensation etc.
Så bara för det så ligger vi på nästan 2000kwh....

Undrar var jag gjorde av mina isdobbar...
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad TommyC

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2012, 15:47:27:27 »
Jag ser nu att det står "23 kW värmare" i din signatur. 23 är ju nästan dubbelt mot 12, är det 23 kW du har?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2012, 21:05:26:26 »
Helt rätt, jag har en 23Kw's värmare, en optipac värmeväxlare, och en 12kws elvärmare.
Eftersom växlaren strular så tänkte jag att det skulle bli dyrare men ändå varmt med den andra men det är inte realistiskt...
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Erica

SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2012, 21:39:09:09 »
Jo nog bör du kunna få det varmt men det tar ett slag och förutsätter nog att du t'cker när du inte badar. Visserligen är din pool stor, men 12 kW borde kunna få en hyffsad temperatur ändå. Men fort går det ju inte.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Elvärmare.... tid att värma en stor pool...
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2012, 09:32:26:26 »
En annan sommar skulle ju även solen hjälpa till att värma din pool en aning...
Det viktigaste för att hålla upp temperaturen och undvika förluster är att du ser till att täcka poolen när den inte används, och att det aldrig får står kvar vatten på pooltäckningen efter ett regn - det formligen suger energi ur vattnet när det avdunstar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan