Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?  (läst 22127 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim Johansson

Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« skrivet: april 17, 2013, 12:25:57:57 »
Hej!

Börjat kolla lite mer åt glasfiberhållet va de gäller poolval!
Men verkar finnas en uppsjö av olika kvaliteter och modeller....
Vad är skillnaden på polyester och vinylester? jag har sökt o letat lite och vad jag förstårr är vinylester mycket bättre då man inte alls(?) kan få böldpest!
Och att den även är dubbelt så dyr som polyester!
Men kollar man t.ex. på vissa Polska pooler är dom vinylester men ändå bra prissatta om man jämför med andra? Nån som har erfarenheter ifrån dom eller deras sätt att bygga pooler?

Övrigt, nått man borde se upp över vid val av glasfiberpool? tillverkningssätt? tjocklek? olika ytskick?
Även kollat på ett par intressanta polyester pooler!
Självklart verkar alla lova bra garantier men vet ju inte va dom täcker iofs...

Tack på förhand!
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:28:01:01 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #1 skrivet: april 17, 2013, 12:33:23:23 »
Det finns ju en hel del trådar om både glasfiberpooler och den leverantör du frågar om...
Det finns många som är väldigt nöjda med sina glasfiberpooler och så finns det de som haft väldigt mycket problem.
Vi satt och tittade runt efter pool under hösten eftersom vi flyttat och ska bygga ny pool. Personligen tittade jag inte ens på glasfiberpooler eftersom jag klassar dem som alltför "osäkra". PP-pooler var med i urvalet men eftersom vi till slut föll för en Kidney form på poolen så begränsades urvalet och det blev ju då mycket enklare...

Jag vet inte själv om marknaden förändrats för glasfiberpooler eller om de nya teknikerna är bättre. Jag hittade inte tillräcklig information någonstans för att känna mig "trygg" i att en glasfiberpool är "riskfri".
En PP-pool håller, så mycket är klart, det enda problemen där som jag läst har varit med blekning och något fall där man fått "buktande" väggar mellan stolparna.

Jag hoppas du får bättre svar av någon annan här. Annars kan det ju vara idé att ringa någon "oberoende" glasfiberfirma som t.ex. gör båtar och prata med dem...?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Joakim Johansson

SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2013, 13:16:57:57 »
Mmm kollat på mycket andra pooler jag med... just det där med att hitta någon oberoende verkar bäst, för alla tycker sina grejjer är bäst! Visst, så är de väl nästan alltid men just i poolbranchen än så länge verkar det va mycket smutskastning=) så vet inte vem man ska tro på! En glasfiberförsäljare sa att alla liner pooler är skit och det är typ bara sverige som vill ha liner! osv osv osv......

En fördel som vi såg är ju att det går fort att få igång den då det typ inte är någon montering!! Hela trädgården består av jord/Grus så det kommer bli mycket trädgårdsarbete ändå i sommar! men visst, PP är ju smidigt med på det sättet....
Vore kul att hinna klart i sommar iallafall...

Måste vara trappa med i poolen vi ska ha....

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #3 skrivet: april 18, 2013, 08:22:36:36 »
Det beror väl mest på hur händig man är... Ska du ha PP eller glasfiber brukar de kräva att man gjuter platta för att garantin ska gälla.
Gjuten platta är ju alltid bäst förstås men också betydligt mycket dyrare än stenmjöl.

Att gräva, dränera, plana botten och sen gjuta är en hel del jobb. Sen ska det återfyllas. Dessa moment är de mest tidskrävande.
Att montera själva poolen (om man inte väljer en PP eller glasfiber) är väldigt snabbt gjort i sammanhanget.

Det kräver ju förstås att man är hyfsat händig och man måste vara väldigt noggrann när man själv monterar inlopp, lampor och skimmer (men det är ju knappast atomklyveri)... :)

Vi hade en pool-åtta från Rubinpool i vårt förra hus, den var snabb och enkel att montera men krävde tre gubbar för att få styr på plåten. Resten gjorde jag ensam med något litet undantag. Själva monteringen av pool-plåt, lampor, inlopp, skimmer och liner skulle jag uppskatta till en dags jobb ungefär.

Nu har vi köpt en AQVIS Kidney med lagun (=ett stooort trappsteg) till nya huset och ska börja gräva nästa vecka.

Som sagt, det är klart det är "bekvämt" med en färdig balja men man betalar ju en hel del extra också för det. Vill man slippa liner är det ju också det enda sättet, eller, ja, det finns ju rostfri pool också.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Joakim Johansson

SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #4 skrivet: april 18, 2013, 13:25:12:12 »
Okej gjuta platta under var jag inte alls sugen på då ja vill de ska bli klart snabbt :) men om det är 1-2 dags arbete att montera ihop en linerpool så är ju inte det överdrivet mycket heller... slipper man att gjuta så är ju det klart bästa alternativet..

Dock är väl inte dom isolerade normalt sätt... om man jämför med en glasfiberpool...
men det kanske inte behövs??

Om man snackar pris så har vi fått offert på folkpool classic 3,5x7m inkl värmepump o rejält täcke 105.000 + ca 25.000 för romanska trappan.

Från Polen får man en glasfiber av vinylester 8,3x3,6x1,55 med romansk trappa, inkl värmepump samt pooltak (även frakt) för ca 140.000 så då blir ju det mer aktuellt! för då är det inte så mycket dyrare än en linerpool!

Men jag har aldrig ägt en pool innan förutom en Intex ovanmark så jag har ingen aning om va man ska ha! Vill inte gå upp högre en 130-140 i pris...

Men om man måste gjuta platta till glasfiber som sagt så är det uteslutet för vår del...
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:27:30:30 av Rickard »

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #5 skrivet: april 18, 2013, 13:57:36:36 »
Tittar man på linerpooler finns ju sen en hel uppsjö att välja mellan lite beroende på vad du vill ha för stomme.

Isolering är inte så viktigt egentligen, minst 75% av värmeförlusten går uppåt brukar man räkna. Neråt beror lite på vad man har för mark. Är det lera, jord och blött avgår ju förstås lite mer värme men lägger du 50mm frigolit i botten (under stenmjölet) och 20 mm på sidorna klarar du dig bra skulle jag säga. Det viktigaste där är att försöka hålla vatten/fukt från kanterna som kan avdunsta och/eller leda bort värme.

Folkpool är en rätt dyr leverantör. Det finns de som säger att har man inte Folkpool eller Miamipool kan man lika bra vara utan, lite som att säga att har du inte råd med en Volvo ska du inte köpa bil tycker jag...

Det finns ett mellansegment med linerpooler, t.ex. Rubinpool, Poolkungen, som säljer pooler till riktigt bra kvalitet till betydligt bättre priser.
Samma gäller värmepump, man måste inte ha en Gullberg&Jansson, en Brilix eller Luxlama värmer lika bra och har lika lång garanti.

Du har fått ett väldigt bra pris från Polen!
Ingen som helst tvekan om det!

Du har ju alltid som "backup" att du kan platssvettsa en liner inne i glasfiberpoolen om det skulle visa sig att den inte håller måttet... :)
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:27:07:07 av Rickard »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #6 skrivet: april 19, 2013, 07:53:06:06 »
Att Miamipool skulle vara dyrare än vissa andra håller jag inte riktigt med om, tittar du på deras lite billigare tillbehörspaket och liners, som kvalitetsmässigt motsvarar "mellanprissegmentet" så anser jag inte att de är dyra.
Provade plocka ihop ett poolpaket kidney 3967 och det hamnade på ca 71 000 kr.
Värme och pooltäckning tillkommer dock.
« Senast ändrad: april 19, 2013, 07:56:46:46 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #7 skrivet: april 19, 2013, 09:09:57:57 »
Att Miamipool skulle vara dyrare än vissa andra håller jag inte riktigt med om, tittar du på deras lite billigare tillbehörspaket och liners, som kvalitetsmässigt motsvarar "mellanprissegmentet" så anser jag inte att de är dyra.
Provade plocka ihop ett poolpaket kidney 3967 och det hamnade på ca 71 000 kr.
Värme och pooltäckning tillkommer dock.

Ja, det var ju rätt hyfsat pris för en Kidney. Jämför du sen med t.ex. Rubinpool 8-formig på 4,2x6,5x1,5 för 42.000 kr så är det ju ändå en rätt stor skillnad... Poolkungen som jag också nämnde ligger aningen över RubinPool men har då kanske också aningen bättre utrustning som t.ex. pump, filter.
Eller kanske "bättre" är fel ord, de har "märkesgrejer" men om det innebär att de är bättre (=håller längre) vågar jag ju inte svara på...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #8 skrivet: april 19, 2013, 09:31:36:36 »
En Åtta från miamipool hamnar på 49 000 kr.
Visst skiljer det ett antal tusen, och jag har inte lusläst de olika alternativens innehåll, men jag vidhåller att det inte är så stora skillnader som många tror.
Att handla från leverantörer med lång erfarenhet/historik och egna lager kan också ha ett värde.

Summa summarum, man måste titta på både innehåll, leverantör, krav på kringarbeten, och vad som ingår i poolpaketen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Glasfiberpool, ska de va Vinylester eller Polyester?
« Svar #9 skrivet: april 20, 2013, 11:57:36:36 »
Ska du ha PP eller glasfiber brukar de kräva att man gjuter platta för att garantin ska gälla.
Gjuten platta är ju alltid bäst förstås men också betydligt mycket dyrare än stenmjöl.

Lite förklaring kring PP Poolens botten och väggåterfyllnad:

När man gräver och märker att man inte har grundvatten eller "mjukt" underlag som kan orsaka att poolen skulle sätta sig, så behöver man inte gjuta platta för PP Pool, utan endast packad makadam. Vi som tillverkar dessa i Malmö lämnar garanti även om det är med makadam, men under förutsättning att poolen inte har satt sig som orsakade skadan. Dränering ska finnas i båda fallen.
Väggarna återfylls med 10-15cm blandad material (30% cement 70% sand), som vattnas, samtidigt som man fyller upp vattnet i poolen.
Enkelt och man bör klara allt på högst 3-5 dagar.
« Senast ändrad: april 22, 2013, 09:59:38:38 av Rickard »
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan