VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag  (läst 1774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrik_k

Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag
« skrivet: juli 01, 2018, 16:00:54:54 »
Hej forumet.

Precis köpt nytt hus och på baksidan så finns det en pool byggd, dock är den raserad.

Jag avser givetvis att renovera den! huset har stått tomt en längre stund och poolen har stått utan vatten, detta har gjort att plywooden i poolen spruckit och motfyllningen ramlat ur och då även såklart förstört linern. Plyfan är helt kexig och mjuk och jag förstår precis varför den gått sönder. Verkar inte vara varken tryckimpad eller av typen formplyfa utan vanlig plyfa. Den tryckimpade ramen däremot verkar pangstabil och är inte kexig och går inte att rucka överhuvudtaget just nu, men jag gissar den har suttit i 15 år oavsett. Toppskivan är förstås ganska ledsen men den är ju enkel att byta. Botten verkar riktigt plan och bra och verkar bestå av hårt vibropaddad sand (lekmansobservation). Poolen är ganska så exakt 8x4m i sin innerram så verkar vara ett bra standardmått.

Allt annat finns kvar och ska ha funkat precis innan poolen tömdes innan sin död, filter, värmare, pump, städrobot (sharkvac) osv. Hela maskineriet står inomhus och så ska det gå slangar osv ut till poolen under jord. Av Märket Jacuzzi förutom värmaren som verkar vara nån svensk grej (en viking med en vikingasköld och svenska flaggan på).

Vi (jag) är tämligen händiga och praktiska och har tillgång till alla verktyg man kan tänkas behöva så oavsett metod att lösa detta problem på så lär vi göra det själv.

Olika förståsigpåare (mäklare, andra spekulanter, min far, osv) har såklart haft lite olika ideer på hur man ska lösa detta. Och jag har spenderat en 2-3 timmar att kika runt själv också.

* Åk och köpa formplyfa på byggmax, motfyll, beställ en Liner i 8x4 för 150cm pool och sätt fast den, allt klart.
* Beställ en stålpool från poolmans och sätt ner, behåll befintlig ram så mycket som det går och motfyll.
* Beställ en polsk glasfiberbalja på Internet i lämplig storlek, motfyll med cementvälling, så slipper man att det går läck i framtiden.
* Polska baljor är skit, beställ en svensk glasfiberpool i lämplig storlek, i övrigt samma
* Omöjligt projekt, riv allt, beställ en ny pool monterad och klar från folkpool.

Jag antar att sanningen ligger nånstans mittimellan här. Vad tycker ni?

Även bra återförsäljare som kan leverera i Storstockholm uppskattas!




Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2018, 16:30:29:29 »
Om du ska renovera den där poolen så ska du ha impregnerat plywood, inte formplywood. Folkpool borde ha sånt. Liner kan du köpa måttbeställd eller få platssvetsad (kostar kanske lite mer).
Funkar pump och filter, är rören i bra skick?
Om stommen är i bra skick och botten ok så är det bara att börja renovera, annars är det nog lika bra att bygga en ny.

Utloggad Erica

SV: Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2018, 16:34:52:52 »
Alternativet med ny plywood och ny liner är ju helt klart det billigaste och borde kunna fungera bra, eftersom stommen är ok enligt vad du skrev.Hela maskineriet finns ju på plats och tidsåtgången för plywood- och linerbyte borde inte vara så stor.

Beträffande polska kontra svenska glasfiberpooler har här på forumet luftats så många motstridiga uppgifter att det verkar helt omöjligt att avgöra vad som är sant och vad som är gissningar eller reklam/partsinlagor.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2018, 18:38:27:27 »
Hej här på denna länk  https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13372.msg100691#msg100691
hittar du min renovering av en liknade pool fast med stålrör.
Är stommen bra så är de nog mera lönande att renovera gräv ut det som har rasat in och sätt dit nya skivor mina är björkplywood som är limmad för utomhusbruk och tryckt hittade ett företag i Skåne som kunde leverera dessa blir billigare än att köpa dom som är tryckta furuplywood 1,5x1,5m dessa hittade jag i Stockholm.

Utloggad TommyC

SV: Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2018, 19:43:12:12 »
Jag brukar alltid avråda från färdiga plastbaljor. Främst av skälet att det är omöjligt att bedöma eventuella brister i utförandet genom att granska en färdig balja. Att plasta är ganska jobbigt och det finns misstag som man lätt gör om inte motivationen är på topp. Misstag kan leda till s k böldpest, sprickor i ytskiktet eller delaminering vilket brukar visa sig efter flera år när garantin gått ut. Det finns en hel del trådar här om sådana problem med pooltrappor i glasfiberarmerad plast. Nyligen var det en hel balja som fick sprickor. Det är ovanligt att leverantören tar ansvar för problemen.

Kör på de råd du redan fått.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Köpt hus med raserad pool, åtgärdsförslag
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2018, 12:42:32:32 »
Givet att du vill komma igång med rimlig arbetsinsats och inte vill byta väggkonstruktion:
Jag skulle:

1. Gräva bort sanden som är på fel plats.
2. Behålla stommen om den är ok, och montera tryckt plyfa (fundera på om du kan köpa detta på andra ställen än poolaffären, dyrt!)
3. Överväg att byta ut armaturerna till nytt - givet hur filter etc ser ut så kan man misstänka att dom hängt med ett tag.
4. Liner - de flesta poolbutiker kan måttbeställa fabrikstillverkad liner. Dvs, även om din pool inte håller standardmått så kan du få en billigare fabrikstillverkad liner.
5. För egen del skulle jag ju ha svårt att inte elda upp maskinrummet och börja om på nytt, men det är säkert så att det du har fungerar lika bra. Dra nya rör etc - det är kul, inte svårt, blir tätt och ser ordentligt ut.
6. Montera lampor om det inte finns sådana - trevligt vid kvällsbad.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan