VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Novis vill ha pool :)  (läst 5785 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carinao

Hjälp! Novis vill ha pool :)
« skrivet: februari 18, 2009, 15:28:56:56 »
Hej alla kloka "poolisar"!

Hjälp en stackars vilsen ensamstående tjej.... ;) som
har beslutat att hon vill ha pool i sommar och behöver hjälp med lite tips och råd :). Har tyvärr inga obegränsade resurser att håva in men däremot en del kontakter när det gäller markarbetet och ev betongplatta. Tycker det låter på er som en murad lecapool är ett bra alternativ, om man e händig sjäv...Om man nu inte e det, hur mycket får man räkna med att en sådan kostar i material och arbete? Om man räknar bort markarbete och utgår från en färdiggjuten bottenplatta? Och om man räknar med alla tillbehör inkl värmeväxlare i titan. Poolen är tänkt att vara minst 4x8m och gärna ca 1,50 djup. Tips på någon som är sugen på att mura lite i Sthlmstrakten? ;)

Om man nu inte väljer ett färdigt paket, var köper man alla tillbehör bäst? Vad är viktigt gällande pump etc etc?

Eftersom jag är lite bekväm ...;) och inte förväntar mig alltför mycket hjälp av barnen gällande poolskötseln...har ni kanske bra tips på investeringar väl värda pengarna, typ poolrobot eller automatiskt poolskydd?

Har tänkt att i samband med poolen anlägga ytjordsvärme kopplat till en typ Nibe 1135 på 6 kw med 600 m slang. Har ett hus idag med vattenburen govvärme och förbrukar totalt 17.000 kwh. Låter det vettigt och rätt dimensionerat för att värma både hus och pool till en vettig penning? Lönar det sig att skaffa en större värmepump?

Mycket tacksam för lite tips till novisen...dessutom tjej...   ::)

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2009, 08:47:32:32 »
Det är bättre med luftvärmepump till poolen..(det är ju varmare i luften än i marken sommartid)..så får marken vila under sommarsäsongen så du undviker frostbildning i marken
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Pea

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2009, 19:32:30:30 »
räkna med minst 200.000 kr om du skall leja ut det. om du inte murar själv hade jag nog satsat på nån annan stomme, poolpaketet kostar mer men går mycket snabbare att bygga. arbetstiden blir dyr för att mura med leca. ex poolstore har fina paket med stommar som håller mkt länge.
som uppvärmning är en luft/vatten värmepump avsedd för pool bäst. poolstore säljer ex maxitemp 51 som är en kanon bra värmepump. om du beställer allt nu så kan du förmodligen förhandla till dig en bra vinter rabatt. ta ett snack med Daniel på poolstore, mkt trevlig och tillmötesgående.

vad du än väljer så satsa på en mönstrad liner, blir så mycket snyggare jämfört med en enfärgad, ger ett mycket exklusivare intryck.

PS!
jag rekommenderar poolstore bara för att jag själv handlat där och bla blivit mycket korrekt behandlad då vi fick problem med en värmepump.
alla säljare är trevliga när man vill handla, det är hur man blir bemött när nåt går snett som räknas och då är Daniel kanon. sen har poolstore bra priser på det mesta och bra grejer.
« Senast ändrad: februari 19, 2009, 19:40:48:48 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Octavia

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2009, 11:40:49:49 »
Hej
Jag satt själv i din situation för 1,5 år ensamstående mamma med två tonårsdöttrar när barnen kom och sa mamma om vi struntar i att åka till Thailand kan vi inte bygga en pool istället....Sagt o gjort så blev det och letandet började. Eftersom jag ville att det skulle bli ordentligt gjort så lejde jag faktiskt ut poolbygget och det var det värt. Det blev en Folkpool Octavia 4x8. Pool med allt vad det innehåller och en luftvärmepump slutade på c:a 200000:- poolbyggaren tog c:a 30000:-. Sedan tillkommer ju markarbete och fyllningar, dräneringar, elektriker, det tog aldrig slut och pengaran rullade iväg till c:a 300000:- istället. Men med facit i hand så är det värt varenda öre. Vad jag ångrar är att jag inte köpte en automatisk dammsugare, vissa tider blev det ett evigt spingande med "slangen". Pollöverdraget är lätt att dra på och ta av men det blir nog ett tak iframtiden tror jag.
Mitt tips är Folkpool, jag har fått mycket hjälp av dom. Bilder på mitt poolbygge kan du se i galleriet under "Åsa´s pool"

Lycka till!!

Utloggad slottet

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2009, 22:05:58:58 »
Hej!

Håller själv på just nu att bygga pool och jag kollade runt mycket inan jag nej just det vi bestämde oss. Kan bara hålla med Pea Daniel är kanon och poolstore har verkligen de "rätta" priserna, jag nej menar vi  :angel:köpte allt från honom inklusive tak och poolrobot....

Lycka till O0
Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad anders karlsson

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2009, 23:52:45:45 »
Hej tjejen.

Blir ständigt förvånad över de prier ni nämner.... :o
Kan bara säja att det val vi gjorde måste varit det rätta..
Vi köpte ifrån Interpools en glasfiberpool, super service, all utr.  du kan drömma om.. (nu köpte vi en 4x10,20 karibik så själva poolen kostade mycket 225.000" ), men ,,,,men hela vårt poolbygge slutade på 295.000kr.
Då skötte Interpools all grävning och återfyllning. eldragning montage av pump å filter.... allt... och dessutom hela tiden med egen personal och maskiner. VÅRA HJÄLTAR.

kan inte annat än lyfta på hatten för detta. O0

Anders

Utloggad Marimar

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2009, 13:55:37:37 »
Angående Poolstore...

De måste haft en väldigt dålig vecka när jag köpte av dem för jag kan verkligen inte rekommendera Daniel.

Vi beställde en pool för 1.5 år sen som skulle få ett leveransdatum i juni, minns nu inte exakt vilket datum.
Hur som helst hyrde vi in byggjobbare för detta som kom utomlands ifrån. Dessa skulle stanna en månad för att bygga poolen efter att grävfirman hade grävt hålet och gjutit bottenplatta.

Samma dag som Poolstore skulle leverera ringde jag (inte Daniel) upp och frågade när grejorna skulle komma. Det visste han inte sa han, men skulle kolla.
Återkom senare och sa att poolstommen inte hade lämnat Norge än och att han inte visste var de var, firman han köpte från hade visst inte riktigt koll på detta själva.
Han återkom senare och berättade att det skulle dröja 1-2 veckor extra med leveransen, med följd att våra jobbare mer eller mindre stod och rullade tummarna under den tiden.

När vi sa att vi ville ha ersättning för detta vägrade han, trots att vi hade ett skriftligt avtal med avtalat leveransdatum, endast force majeure var undandag enligt avtalet.
Eftersom krig eller liknande inte brutit ut i Norge hävdade vi att han borde rimligtvis ge oss ersättning och driva frågan gentemot sin Norska leverantör. Vi kunde ju knappast driva något mot hans leverantör eftersom det är han som har avtal med dem.
Han vägrade igen med motiveringen att de då inte tjänar några pengar på affären om han ger oss ersättning.
Nehej, är det vårt problem? Knappast.
Hursomhelst, kan inte på någotvis rekommendera Poolstore efter det bemötandet. Det slutade med att bygget kostade oss uppskattningsvis åtminstone 50 000 mer än beräknat pga att byggarna inte hade något att jobba med, samt att vi ändå fick slutföra jobbet själva året därpå eftersom de inte hann färdigt under den korta tid de var här.

Som ris på detta reklamerade jag även cirkulationspumpen som gick sönder efter en säsong. Ringde minst 10 gånger till dem och de lovade återkomma med besked när jag kunde få en ny. Detta hände inte en enda gång.
Kontaktade till slut själv tillverkaren och reklamerade hos dem, då fick jag en ny på ett par dagar.

Visst, alla har dåliga dagar, men jag ville ändå posta detta eftersom det är viktigt att lyfta fram även dålig kritik.

//Paul

Utloggad PoolStore

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2009, 17:04:00:00 »
Hej Paul,

Jag minns dig och denna affär också mycket väl, eftersom min bild är något annorlunda vill jag ge min sida av detta.

Det började med att du fick en offert. Efter att offerten gått ut och vi gjort prishöjningar kom du och gjorde din beställning.  Vi ville vara tillmötesgående och du fick köpa till ett mycket bra pris. (Om du inte är nöjd med något annat borde du varit nöjd med det pris du fick).

Jag håller med om att leveranstiden blev försenad och det beklagade jag då och det gör jag nu också, du verkar inte tro på mig men detta var bortom vår kontroll. Vid den tidpunkten hade vi mycket mindre lokaler och hade inte samma möjligheter som idag att lagerhålla Thermopool blocken. Vi hade gjort beställnigen flera veckor innan och fått dem bekräftade till att det skulle komma till den dagen då vi lovat dig. Senare på eftermiddagen efter att vi diskuterat ringde jag till leverantören varpå de ringde till fabriken och då visade det sig att någon där hade missat att lägga in denna order och det tog ca 1 vecka till innan vi fick blocken.

Att du säger att vi inte gav dig någon kompensation är ju helt fel, vi gjorde ett avdrag på fakturan, vi fick ingen kompensation från fabriken som gjort felet.

Numera hanterar vi logisteken själva samt håller lager på dessa block för at inte hamna i liknande situationer.

Kritiken om pumpen som var trasig känner jag inte alls igen. Att du skall ha ringt oss 10 tals gånger och inte fått hjälp? Är detta relaterat till din fråga om att silkorgen gått sönder och som du mailade till oss och frågade om det gick att köpa en ny?

Jag minns dock att din pappa kom in men ett antal kopplingar som ni fått med i slang och kopplingspaketet och som han fick byta mot andra som ni behövde utan att behöva betala för dessa, men det kanske du hade glömt.

Jag beklagar verkligen att du är missnöjd med oss och att du inte framfört detta till mig direkt. Tack och lov har vi kunder som vi lyckats bättre med och som verkar vara nöjda med den service som vi ger.

mvh
Daniel Regnér
Pool Store Sverige AB


Utloggad Marimar

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #8 skrivet: mars 16, 2009, 15:44:41:41 »
Hej Daniel,

Jag misstror dig inte på något vis att det var bortom er kontroll att leverera. Det jag invände mot då och gör även nu är att det inte är frågan om någon force majeure.
Om ni inte hade möjlighet att kräva något skadestånd av er leverantör är för mig som kund ointressant, då är det ju ett hål i avtalet mellan er och er leverantör. Då kan ni inte gärna utlova något annat i avtalet till kund, som ni gjorde till mig, där det stod att force majeure kan påverka leveransdatum, men knappast något om att schabblande underleverantörer inte är ert ansvar.

Vad gäller prisavdraget, så ja, det gjordes ett mindre prisavdrag, vill minnas att det rörde sig om mindre än 3000 kronor, alltså ungefär 7% av den merkostnad jag drabbades av, plus att hela bygget blev ett år försenat eftersom de inte hann bygga färdigt det de skulle och jag fick slutföra jobbet själv.

Vad gäller pumpen, ja det handlar om silkorgen, det är ju en del av pumpen inte sant?
Min fråga där gällde inte att köpa en ny eftersom jag ansåg att det var en reklamation då den gick sönder efter 2 månaders användning (den började aldrig användas förrän juni 2008 då poolen äntligen var färdigbyggd).
Det kan stämma att jag till slut mailade till er för att fråga om det gick att KÖPA en ny, det fick jag dock aldrig svar på.
Dessförinnan talade jag iallafall flera gånger med dina medarbetare i telefon, dock aldrig dig, kanske du var på semester. Ingen av dem jag talade med ringde tillbaka med besked.

Jari på Astralpool skickade däremot en ny korg direkt när jag reklamerade den hos dem.

Det är säkert så att min pappa fick massor av hjälp som jag kanske inte såg så mycket av, men det positiva drunknade liksom i den negativa upplevelsen.

Inget ont som inte för något gott för med sig ändå om ni ändå har förbättrat era leveransmöjligheter iom eget lager.

Och med poolen som sådan måste jag ändå säga att jag är väldigt nöjd med poolen i sig när den äntligen blev färdig. Det vart mycket bra bad i somras.

Mvh, Paul



Utloggad Pea

SV: Hjälp! Novis vill ha pool :)
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2009, 20:11:45:45 »
jag lägger mig inte i diskussionen ang Marimars affär med poolstore.
men jag vill gärna dela med mig av min erfarenhet gällande poolstore.

vi fick problem med en värmepump, en maxitemp 51, och efter en del turer fram och tillbaka där jag själv var ganska hård på att vi inte skulle behöva lämna den gamla på lagning utan skulle ha en helt ny, beroende på att när vi fick värmepumpen från början så var det tydliga märken på den som visade på att en klåpare skruvat med den trots att den var helt ny. Daniel ansåg först att vi skulle skicka tillbaka den gamla för kontroll och så skulle den lagas, detta är ju ett helt normalt förfarande men eftersom värmpumpen inte var i korrekt skick vid leverans från början ansåg jag att vi skulle ha en helt ny. efter lite tjafs och att jag mailat bilder på hur "klåpar" spåren på värmepumpen såg ut var det inget snack, poolstore fixade en ny värmepump och med den medföljde fraktsedel så vi skickade den gamla med samma lastbil i retur, vi behövde alltså inte vara utan värmepump i väntan på en ny. Daniel kunde mycket väl stått på sig om att vi skulle lämna in den gamla på lagning, men han visade att han är en ärlig kille och erkände att vi hade rätt i våra krav om en helt ny. även om det var en del tjafs på vägen tycker jag att Daniel skötte det väldigt bra.

en annan liten sak som hände, jag murade ju min pool med lecasten och beställde alla runtomkring grejer från poolstore, liner m.m. breddavloppet som vi fick från poolstore visade sig vara lite för litet för att kunna muras in på ett bra sätt, jag påtalade detta och Daniel fixade så att jag kunde hämta en större modell direkt hos Astral, jag fick en finare och dyrare men behövde inte betala något extra.

jag köpte även ett belysningspaket som jag till slut inte använde, jag frågade Daniel om jag fick lämna tillbaka det och byta mot något annat, inga problem. nu har det inte blivit av att jag skickat tillbaka det men jag blir inte förvånad om erbjudandet kvarstår även om jag inte kräver det.

jag har varit med om många händelser genom åren där något gått snett i en affär och Daniel tillhör dem som jag tycker har haft ett väldigt bra sätt att hantera situationen då något går snett. i princip alla säljare är supertrevliga när man skall handla, det är när det går snett som det visar sig vem som eg är bra att handla av. jag kan helt klart rekommendera poolstore utifrån min egen upplevelse. att det ibland går snett vid en levernas är ofrånkomligt. en handlare kan ju inte bara ta hänsyn till kunders alla krav, dom måste ju hålla sig till normala förfaranden med garantier och reklamationer, annars får dom snart slå igen. jag tycker att Daniels sätt att sköta sådana ärenden är mycket bra.

utan att ha träffat Daniel mer än över telefon tror jag att han helt enkelt är en väldigt snäll och ödmjuk kille och det avspeglar sig i hans sätt att bemöta kunder.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan