VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av vatten- och värmepump mm  (läst 3607 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvsson

Placering av vatten- och värmepump mm
« skrivet: juni 26, 2009, 21:59:47:47 »
Arbetet med att anlägga vår efterlängtade pool går vidare. Nu har vi fått makadam plus dränering på plats i gropen och börjar närma oss montage av poolstommen (snacka om att helgen är intecknad, det är nu man åderlåter sina vänner och grannar  ;). Kommer då osökt in på var och hur man bäst placerar vattenpumpen, sandfiltret plis värmepumpen? Vi har fått lite olika bud. Ambitionen är att hålla ihop det mekaniska och utnyttja naturen så gott det går. Tacksam för tips, exv ska man man satsa på att investera i ett dyrt maskinrum?

Poolgiganten

Utloggad Sanntos

SV: Placering av vatten- och värmepump mm
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2009, 09:28:33:33 »
Detta är exakt frågor som jag själv har försökt hitta svar på. Jag planerar bygga (om några år, när jag får råd)  Och svaret är nog ... -det beror på-
- Pannrummets placering och utrymme i pannrummet
- Hur högt man värderar att inte höra buller från pumpen
- Var man tänker förvara prylar som hör till poolen
- Uppvärmningssätt
- Tomtens utseende och poolens placering på tomten
- Hur mycket pengar man har  :)

Utloggad Milkshaken

SV: Placering av vatten- och värmepump mm
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2009, 10:57:15:15 »
Jag vet inte om jag är lyckligt lottad men....
Pumpen, filtret och tillbehör står i garaget. Vi har PEM-slangar från inlopp-pump... och bräddavlopp-pump...

Vi har förvisso ingen värmepump att värma med, utan typ 85-90 meter PEM-slang på garagets plåttak, som kopplats direkt vid pump och filter...

Allt funkar prima.. Måste bara tänka på att tömma PEM-slangarna ordentligt på hösten när jag tappar ur det mesta av vattnet. (Frysrisk)

Utloggad Fia

SV: Placering av vatten- och värmepump mm
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2009, 21:11:32:32 »
Har du ett garage eller ett pannrum med golvbrunn att ställa det i så är det ju bra, jag tycker att pumpen för ett himla oväsende.

Har du långt till garaget eller pannrum från pool så tänk på att pumpen ska orkar trycka runt vattnet.
Vi uppgraderade pumpen ett snäpp pga det.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan