VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Anlägga pool, högt grundvatten  (läst 11880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

Anlägga pool, högt grundvatten
« skrivet: mars 02, 2015, 19:34:11:11 »
Har planer, sen ett par år tillbaka att anlägga pool. När vi gjorde anläggningen av trädgården för ett år sedan så passade vi på att gräva hålet till poolen. Hålet är ca 9x4,5x1,5m. Det planerade altandäcket kommer ytterligare 30cm upp, dvs. ca 1,8m från däckskant till botten på hålet. Från mars till december så var botten på hålet i nivå med grundvattnet. Huset ligger vid havet och efter ett par stormar i januari så steg vattennivån med ca 40cm. Detta innebär att poolen kan komma att stå i ca 20cm vatten vid häftiga stormar. Vill ha en glasfiberpool. Nu till mina frågor:
1. Funkar en glasfiberpool för mig?
2. Något speciellt att tänka på?
3. Oberoende tips på planering hade varit toppen (typ belysning eller inte, hur anlägga reningsverk, klor eller saltvatten, finns det system som klarar båda. övrigt)
Kommer att hålla en låg budget/byggtakt, vilket innebär att kringutrustning som värmepump, pump och pooltäckning kan komma att köpas separat/senare. Vill därför ha hyfsad koll innan jag börjar. I princip är det framförallt "plastkoppen" som jag vill positionera denna sommaren för att göra klart däck mm.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2015, 20:19:32:32 »
Oberoende av pooltyp så kommer ett läge där grundvattnet stiger upp på poolens utsida att medföra radikalt högre uppvärmningskostnader, genom att grundvattnet hela tiden kyler bort värme från poolen. Jag vet inte om det är tänkbart att på en glasfiberpools utsida spruta någon form att skumisolering eller liknande som då måste vara ej vattenupptagande, d.v.s. ha slutna porer. Annars är det väl dränering och ev. pumpgrop som gäller för att sänka grundvattennivån.

Klor eller saltvatten är en felaktig fråga. De som kör med saltvatten och saltklorinator har ju också klor i poolen, bara med den skillnaden att kloret framställs på plats med hjälp av saltklorinatorn i stället för att köpas in och hällas i poolen.

Du skriver att bl.a. pooltäckning kanske måste köpas in senare. Men övertäckning som gör poolen barnsäker är ett måste (och även ett lagkrav), såvida du inte vill bygga ett barnsäkert staket med låsbar grind runt det hela. Barn får inte kunna ramla i poolen, vare sig den är fylld eller tom.

Pump och reningsverk är nödvändigt för att kunna ha vatten i poolen utan att få en alg/insekts/fiskodling på köpet... Men värmepump kan ju vänta om ni inte är för bortskämda med temperaturen utan tar det som sommarens sol ger.

Utloggad Tallkotten

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2015, 23:10:17:17 »
Oberoende av pooltyp så kommer ett läge där grundvattnet stiger upp på poolens utsida att medföra radikalt högre uppvärmningskostnader, genom att grundvattnet hela tiden kyler bort värme från poolen. Jag vet inte om det är tänkbart att på en glasfiberpools utsida spruta någon form att
skumisolering eller liknande som då måste vara ej vattenupptagande, d.v.s. ha slutna porer. Annars är det väl dränering och ev. pumpgrop som gäller för att sänka grundvattennivån.

Klor eller saltvatten är en felaktig fråga. De som kör med saltvatten och saltklorinator har ju också klor i poolen, bara med den skillnaden att kloret framställs på plats med hjälp av saltklorinatorn i stället för att köpas in och hällas i poolen.

Du skriver att bl.a. pooltäckning kanske måste köpas in senare. Men övertäckning som gör poolen barnsäker är ett måste (och även ett lagkrav), såvida du inte vill bygga ett barnsäkert staket med låsbar grind runt det hela. Barn får inte kunna ramla i poolen, vare sig den är fylld eller tom.

Pump och reningsverk är nödvändigt för att kunna ha vatten i poolen utan att få en alg/insekts/fiskodling på köpet... Men värmepump kan ju vänta om ni inte är för bortskämda med temperaturen utan tar det som sommarens sol ger.

Tack för svaret Erica
Räknar med att pumpa bort ev. Vattenhöjning på sommaren. Om vattnet endast stiger så kraftigt med stormen en mild vinter så gör det inget ur bad/kylsynpunkt då jag endast planerar använda poolen på sommarhalvåret. ;). Möjligt att en snabb höjning medför andra problem?
Förstår hur du menar med salt/klor. Är dock nyfiken på om man kan förbereda systemet för båda alternativen? Antar att saltvarianten kräver rostfritt.... Kanske alltid är rostfritt alt någon plast? Pooldäcket blir rörligt och fungerar som "lock" över poolen men det kommer som sagt att dröja... Därför kan det dröja innan pumphus mm görs klart och poolen tas i drift.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2015, 08:48:40:40 »
Det som heter rostfritt i den här branschen är inte rostfritt vad gäller saltvatten. Det är för låg klassning på metallen. Ska man ha salt så måste man ha plast.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2015, 17:23:39:39 »
Det som heter rostfritt i den här branschen är inte rostfritt vad gäller saltvatten. Det är för låg klassning på metallen. Ska man ha salt så måste man ha plast.
Ja, eller så får man handla utomlands. Poolerna på det här hotellet hade alla armaturer i rostfritt och vattnet var rejält salt.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10324.msg78332#msg78332
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tallkotten

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2015, 17:28:05:05 »
Det som heter rostfritt i den här branschen är inte rostfritt vad gäller saltvatten. Det är för låg klassning på metallen. Ska man ha salt så måste man ha plast.
Ok, då är det alltså plast som gäller. Men är systemen i övrigt lika? Trodde att det skiljer sig... Känns bea att ja möjlighet att testa båda varianter.

Utloggad Tallkotten

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2015, 22:27:11:11 »
Vet inte hur många som läser som verkligen gjort poolbygget själv, dvs utan hjälp av hantverkare och poolinstallatörer osv... Hade varit roligt att få lite input på min skiss.
Längst ut brunn, nergrävd i marken. Därefter markduk som skiljer befintlig sand från dränering/grus, dränering kopplad till brunn med nivåstyrd pump. På dräneringsgrusen paddar jag och lägger 10cm frigolit. Gjuter en platta på 10cm med kantförstyvning. Efter det lyfts poolen på plats, fylls med vatten sen grus+cement i 4-1blandning i intervall om 20cm. Vatten först på insidan sen cementgrus på utsidan. Förankrar plint runt poolen som däcket byggs på. Duken går upp i marknivå.
Missar jag något?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2015, 22:51:24:24 »
Hur många som läser kan jag inte svara på, men alla som skrivit hittills har byggt själva. Men ingen med tvålkopp, inget illa ment.  ;)

Kolla min byggtråd så ser du hur jag gjorde, men det skiljer sig från din. Men jag har också högt grundvatten, jag valde att ha poolen högre upp och en länspump som går sommartid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stroker

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2015, 16:32:21:21 »
Konstigt.. Har alla NI som skriver om rostfritt erfarenhet?? MIN erfarenhet efter 14 år med redigt salt vatten är att syrafast rostfritt (som egentligen är det enda som kan kallas rostfritt) INTE rostar.. Om man nu inte sätter utloppet så det direkt strömmar på en rostfri detalj.... kanske.... vilket vore svårt.. så.. jag bara undrar Har Ni alla rostfrimotståndare erfarenhet??? KAN ju vara så att min stege och min pahlenlampa är köpta för så länge sedan att leverantörerna inte fuskade utan gjorde allt i .. i syrafast....... rostfritt.. som tål salt.. Har skrivit detta hundra gånger.. Verkar svårt de hela..
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2015, 18:39:51:51 »
Jag har rostfria detaljer, hade inte läst på ordentligt innan utan var helt säker på att det ska jag ha. När jag lärt mig mer (poolen byggd) så insåg jag att plast fanns som alternativ. Men jag skulle nog ta rostfritt igen då jag har betongväggar. Men samtidigt skulle jag vilja testa med saltvatten.

Jag googlade rätt friskt, läste på, googlade igen med nya sökbegrepp man precis lärt sig. Men nu några år senare kommer man kanske ihåg 10% av det man lärde sig då. Det rostfria som finns i våra pooldetaljer kan klara sig, men det är mer tur än skicklighet. Om det blir någon skada på metallen eller en krokig svetsfog så börjar det korrodera där om man har för låg klassning på det rostfria.

Det finns olika klasser av rostfritt. Nu kommer jag inte ihåg vilken det är som är för saltvatten, men jag ställde i alla fall frågan till Pahlens då när jag höll på att kolla.

Frågan till Pahlens augusti 2011:
Hej!

Jag har i sommar byggt pool. I den har jag inlopp från er (brons/syrafast stål), utlopp från er (syrafast stål) och två st. LED 50 (syrafast stål).

Vad jag förstått så rekommenderas inte att man ska ha rostfritt i pool med klorgenerator (även kallad saltgenerator) då saltvatten kan angripa rostfritt stål. Men om jag lyckats tolka den information jag hittat på nätet så gäller det inte syrafast rostfritt stål, som innehåller något mer ämne.

Vad säger ni om att ha saltvatten i min pool?


Svar från Pahlens:
Hej Erik!
Saltklorinatorer rekommenderar vi ej i samband med RF utrustning i pool.
Även om materialet är syrafast.
Det beror helt på omständigheter och poolmiljö, så snart det uppstår någon grad/repa på RF materialet finns överhängande risk för korrosion, men även oprovocerat.
Vårt RF material tål  <150mg/l salthalt, men saltklorinatorn genererar mer än detta.

Mvh
Magnus
Pahlén AB


Hans sista påstående där är ju inte riktigt rätt egentligen, klorgeneratorn genererar klor med hjälp av saltet. Och man måste ha högre halt med salt än vad deras rostfria stål är klassat som.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan