VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool/Tjällden  (läst 2646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cobra

  • Gäst
Cobra
Thermopool/Tjällden
« skrivet: juli 13, 2020, 19:41:17:17 »
Hej,

Vi ska anlägga pool och har tittat på thermopool samt alternativet från Tjällden. Min första tanke var att leja bort allt arbete men jag har inte hittat några montörer av Thermopool i Östergötland, har ni några tips på firmor man kan höra med?

Efter kontakt med Poolstore har jag även funderat på att göra monteringen på egen hand. Enligt personen som jag har varit i kontakt med där ska det var enkelt att bygga deras pool på egen hand såvida man tog hjälp av en betongare för fyllnad av stommarna och plattan. Jag har också läst igenom instruktionerna från Tjällden och den verkar vara relativt smidig att få ihop poolen. Har läst flera byggtrådar om Tjällden men det framgår inte om dem som byggt dessa har erfarenhet eller är noviser. Har ni några erfarenheter från att bygga dessa, klarar man av det på egenhand eller behöver man ha större erfarenhet av dessa byggnationer?


Poolgiganten

Utloggad Emelie.Borglund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Thermopool/Tjällden
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2020, 20:33:11:11 »
Hej,

Vi ska anlägga pool och har tittat på thermopool samt alternativet från Tjällden. Min första tanke var att leja bort allt arbete men jag har inte hittat några montörer av Thermopool i Östergötland, har ni några tips på firmor man kan höra med?

Efter kontakt med Poolstore har jag även funderat på att göra monteringen på egen hand. Enligt personen som jag har varit i kontakt med där ska det var enkelt att bygga deras pool på egen hand såvida man tog hjälp av en betongare för fyllnad av stommarna och plattan. Jag har också läst igenom instruktionerna från Tjällden och den verkar vara relativt smidig att få ihop poolen. Har läst flera byggtrådar om Tjällden men det framgår inte om dem som byggt dessa har erfarenhet eller är noviser. Har ni några erfarenheter från att bygga dessa, klarar man av det på egenhand eller behöver man ha större erfarenhet av dessa byggnationer?

Hej!
Vi har precis byggt klart vår Tjällden pool. Började bygga plattan i påsk och har hållt på varje helg förutom 2 sedan dess. Vi hade i princip inga byggerfarenheter men är civilingenjörer i bygg. Vi har varit två personer och tagit in hjälp vid vissa moment, alltså vänner. Det har varit väldigt tidskrävande och energikrävande. Jag är glad att jag gjort det men kommer inte göra om det. Nästa gång blir det nog plåtpool. Om man är beredd på att det kommer ta väldigt lång tid och vara krävande så ja, det är klart det går. Allt går.
Tjälldén pool, 4x8m
Gaveltrappa 3 steg
Carrera liner
Cirkulationspump Victoria Plus 3/4 HP, glasfilter
2 st RGB LED plast lampor
Heat Force Inverter M71, 9,3 KW

Kvar att köpa: UV-C lampa 75w, poolöverdrag, poolrobbot.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool/Tjällden
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2020, 20:48:03:03 »
Hej fellow östgöte.

Jag byggde Thermopool själv för tre år sedan. Hade aldrig gjutit något i hela mitt liv innan. Två vänner hjälpte till att gjuta plattan, en av dem hade gjutit en platta förut. Väggarna gjöt jag själv. Bortsett från mannen som levererade betongen och han som kom med pumpen.
Mitt bygge är egentligen inte mycket mer komplicerat än lego eller något från IKEA. Men det är betydligt tyngre och mer hårt arbete fast har man rätt inställning, många andra har ju gjort det förut så "hur svårt kan det vara".

Svenska pool och spa i Motala säljer thermopool, eller det gjorde det iallafall då. Då erbjöd de även totalentreprenad. De var med i min upphandling.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool/Tjällden
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2020, 20:51:32:32 »
Åh, jag glömde.

Om jag skulle bygga en pool igen i framtiden. Då blir det Thermopool alla dar i veckan. Och jag kommer göra jobbet själv.

PS man ska ha trappa och tak. Det är de viktigaste tillvalen DS.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Cobra

  • Gäst
Cobra
SV: Thermopool/Tjällden
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2020, 21:33:19:19 »
Tack för bra input.

Då låter det enligt er som att leverantören har rätt, kunskapsmässigt klarar man av det. Jag har både mycket tid och energi att lägga på bygget, jag var mest orolig för att man inte skulle klara av det på grund av att man inte har erfarenhet från liknande.


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool/Tjällden
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2020, 22:21:13:13 »
Det är viktigt att vara noggrann, läs och följ instruktionerna.
Om du aldrig har gjutit så är det bra att ta hjälp av någon som förstår betong.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad n0z

SV: Thermopool/Tjällden
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2020, 11:57:12:12 »
Jag beställde oxå min pool från Tjälldén veckan före påsk i år. Jag är inte klar. Jag har kört varenda helg och nästan varje kväll efter jobbet. Jag har bara haft motgångar i allt från plattgjutningen till att linern var 4 veckor försenad. Stått i snö, regn och stekande sol.

Jag är inte främmande för att bygga och ändå har det vart bland det värsta jag gjort.

Gör en realistisk plan och kolla innan att du får hjälp. Att göra allt själv är inte speciellt roligt och fruktansvärt tungt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan