CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med värmepump Pahlens  (läst 20387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2006, 10:15:39:39 »
Okay kanon tack! Jag hade också förstått det som att man inte behöver tänka på sånt med Pahlens VP! Men jag började fundera när man nästan har en jetswim vid vatten utloppet i poolen! :-)

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2006, 16:25:06:06 »

Mycket intressant diskussion.
Jag har en likadan VP som du Lundberg.
Den första som levererades funkade dåligt. Den värmde bara till 22 grader sedan slog den av
(trots ratten i bottenäget 10). Lagunpool tog tillbaka den och konstarerade nåt
givarfel och bytte ut den. Den här nya är alltså inne på tredje säsongen och fungerar utomordentligt bra
än så länge. Jag kör pump + VP endat ca 12 tim per dygn. VP låter ju en del och för att bespara
min granne onödigt buller kör jag numera VP på 28-gradersläge under dagtid. Jag nöjer mig mer än väl med 27
så då kan jag stanna VP tidigt på kvällen och njuta det svalnande vattnet utan problem även om det kryper ner till
26 innan nattningsdags.

Frågor till webbmaster (eller annan kunnig):

1. Att köra VP i april vid 13 grader ute för att värma upp sin pool är alltså en dålig affär?
Effekten är alltså beroende av utetemperaturen?

2. Kan man ha en VP inomhus? Det går väl inte antar jag.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2006, 16:31:46:46 »
Citera
Frågor till webbmaster (eller annan kunnig):

1. Att köra VP i april vid 13 grader ute för att värma upp sin pool är alltså en dålig affär?
Effekten är alltså beroende av utetemperaturen?

2. Kan man ha en VP inomhus? Det går väl inte antar jag.

Tidigt på våren så är det bäst affär att köra den enbart på dagen, i alla fall om det är nattkallt, värmepumpen ger 30-40% högre verkningsgrad vid +20 som vid +5 grader.

Att ha en luftvärmepump inomhus går inte, inte om du vill ha varmt i huset i alla fall, räkna med att en Pahlens "6 kW" värmepump har en kylefekt på ca 4-4.5 kW om du skulle ställa den inomhus.

Kanske snabbkopplingar, med möjlighet att lyfta in värmepumpen underhögsommaren när du vill ha kyla i huset?
I så fall, kom ihog att det bildas en hel del kondensvatten som måste ledas bort...  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2006, 17:09:05:05 »

Mycket intressant diskussion.
Jag har en likadan VP som du Lundberg.
Den första som levererades funkade dåligt. Den värmde bara till 22 grader sedan slog den av
(trots ratten i bottenäget 10). Lagunpool tog tillbaka den och konstarerade nåt
givarfel och bytte ut den.

Svar: Konstigt det var likadant men min första också fel på en givare fast åt andra hålet den ville aldrig sluta värma!

VP låter ju en del och för att bespara
min granne onödigt buller kör jag numera VP på 28-gradersläge under dagtid. Jag nöjer mig mer än väl med 27
så då kan jag stanna VP tidigt på kvällen och njuta det svalnande vattnet utan problem även om det kryper ner till
26 innan nattningsdags.

Svar: Min VP låter nästan inget alls! Väldigt konstigt! Min circulations pump är ungfär 10 gånger högre ljud på än VP pumpen! Och det är ingen skillnad på min VP's ljud om jag kör på högsta 10 eller på hälften. Jag håller ca 29 och har min stående på ca 4,7 på skalan.

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2006, 17:21:29:29 »
"Inget alls"?
Men nog låter väl fläkten när den brakar igång?
Lite som en gammal Cessna typ...
Den är säkert "tyst" jämfört med andra fabrikat men visst låter den?

Det är bla detta som gör mig lite brydd angående vår gemensamma leverantör.
Det var en ren tur att jag insisterade på att förlägga pumplådan (6000 kr!!)
och VPn till en plats bakom huset i stället för i närheten av poolen som "säljaren"
föreslog. Ju närmare poolen desto bättre förstås.
"Men låter den inte då? Min kompis har en lite äldre pool och deras pump i källaren bullrar minsann."
invände jag.

Säljaren försäkrade mig dock om att dagens "nya grejer" är så tysta så du hört dom knappt alls.
Särskilt inte när dom placeras i en av våra patenterade kraftfulla lådor..

Så här efteråt tackar jag min lyckliga instinkt att jag ändå föreslog att den stora lådan ändå får stå  vid husets sidovägg, inte här på framsidan vid poolen. Men den vetter därmed mot grannens tomt. Deras uteplats är ca 10-15 meter bort bara. Jag har säkert investerat 2000 kronor i ljuddämpande material därefter och lyckats dämpa ljudet från pumpen ganska rejält. Men den hörs. Särskilt tysta sommarskvällar då man gärna tar ett glas vin med sin älskade och talar gamla minnen (som min granne plägar vilja göra rätt ofta).

Jag fortsätter därför mitt ljuddämpande arbete med pumplådan. Men VPn är inte mycket att göra åt. Den står där den står och när den slår igång blir det svårt att fortsätta konversationen med min gode granne över häcken. Jag drar mig lite skamset därifrån och lovar tyst för mig själv dämpa åtminstone pumpen i lådan ännu mer.

Men nu med min nya plan om "tokkörningar" av VPn under dagtid där jag blåser upp tempen i poolen
över min önskade grad så har jag kringått problemet med bullret från VPn i alla fall. Nu kan grannen få sina behagliga kvällar endast lätt störda av det svagt förnimbara surret från vattenpumpen.

Framme hos oss vid poolside är det dödstyst. Helt tyst.
Underbart.
« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 09:21:58:58 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #15 skrivet: augusti 09, 2006, 17:33:29:29 »
Hmm jag hade den här diskussionen med en annan på forumet som hade läst Pahlens specifikation om maxitemp. Enligt honom skulle den väsnas väldigt mycket! Om du kollar in bilden vart jag har min pump, precis bredvid poolen och vi hör den inte ens när vi sitter på däcket ovan (som nu är färdigbyggt!) Däremot måste jag flytta min circ pump den väsnas som attan. Jag valde att inte köpa deras låda, tyckte att 6000:- var ocker så jag byggde en själv för 600:- från byggmax!

Den skramlar dock till något när den startar men det är ju en tiondels sekund så är det ljudet borta!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #16 skrivet: augusti 09, 2006, 21:18:16:16 »
Våra grannar har en Pahlens 8 kW, jag måste säga att den går väldigt tyst. Nog hör man den om man sitter vid poolen (värmepumpen 3 meter ifrån), men inte så att det stör särskilt mycket.
I uterummet med dörrarna stängda, 4 meter ifrån värmepumpen så hör man den inte alls.

Buller kan dock vara betydligt högre från vissa maskiner, i alla fall är det min erfarenhet, du kan ju ha fått ett exemplar som låter mer än andra. Dåligt balanserad fläkt eller anliggande rör eller ledningar kan vara boven.

Sen finns det ju naturligtvis skillnader i "hur känslig man är för buller" mellan olika människor, kanske det mest troliga scenariot?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2006, 06:45:38:38 »
Hmm jag hade den här diskussionen med en annan på forumet som hade läst Pahlens specifikation om maxitemp. Enligt honom skulle den väsnas väldigt mycket! Om du kollar in bilden vart jag har min pump, precis bredvid poolen och vi hör den inte ens när vi sitter på däcket ovan (som nu är färdigbyggt!) Däremot måste jag flytta min circ pump den väsnas som attan. Jag valde att inte köpa deras låda, tyckte att 6000:- var ocker så jag byggde en själv för 600:- från byggmax!

Den skramlar dock till något när den startar men det är ju en tiondels sekund så är det ljudet borta!

Mvh Niklas

Ursäkta Lundberg men jag har lite svårt att ta till mig att ljudet skulle vara borta med den placeringen som du har. Är du säker på att den verkligen fungerar  ;)

Har en projektor som i whispering mode ligger på 24 decibel. Det kan jag uttrycka som att ljudet är i princip helt borta från kylfläkten. När jag kör i normalt läge så är ljudnivån på 27 db. En ljudnivå som fungerar på actionfilmer men ganska dåligt på dramafilmer då det susande ljudet ständigt är närvarande.

På jobbet har vi en projektor på 40 db. Det är en riktigt jobbig ljudvolym, efter in timma sittande i ett tyst rum med denna är man rejält trött i huvudet.

Enligt Pahléns själva ligger ljudnivån på 58 decibel. Detta är samma ljudnivå som normal samtalston. Om du har ett trädäck med solstolar ovanför värmepumpen så kommer den konversationen bli ganska så tröttsam att lyssna på  <help>

När man ligger och solar så kan man höra den minsta kvittring från fåglarna runtomkring.  8)

Själv chansade jag inte utan placerade värmepumpen bakom garaget.

En ökning med 3 decibel innebär  en fördubbling av ljudvolymen.

Förteckning över olika decibelvärden: dB-värde Exempel
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston
70 diskmakin, tvättmaskin
80 stark trafik, hårtork
89 Friskis och Svettis, genomsnittligt
90 tung trafik
100 maskinbuller, fabrik
100 gränsvärde för disco
110 åska i omedelbar närhet
120 jetplan
130 smärtgräns
140 pistolskott vid mynningen
170 rymdraket
180 trumhinnan brister
190 högsta nivå som kan förekomma i luft


/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2006, 09:30:08:08 »
58 Db!
Raka besked.
Lundberg har vä inte gått och blitt lomhörd av allt poolbyggande... :)`

Kanske förstärks ljudet från vår VP av att den står mot en vägg
(se Lagunpools katalog för 2006, det är vår VP och låda man
fotograferat där).



« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 12:36:15:15 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #19 skrivet: augusti 10, 2006, 09:44:19:19 »
Haha det är här som det börjar bli konstigt! Jag köpte nämligen en ny diskmaskin som skulle ha otroligt låg ljudnivå tror det var typ 38 decibel. När jag sitter på min andra altan vilken ligger ungefär lika långt från min VP som den ligger från min diskmaskin med undantaget då att diskmaskinen står inne, så hör jag (med öppna dörrar) när diskmaskinen diskar men inte när VP snurrar.

Sen om den fungerar Poolnicke har jag faktiskt själv funderat på med tanke på att solen lyser så varmt och skönt så är det kanske den som har värmt min pool!  :D Fast jag undrar då varför själva fläkten i pumpen snurrar! *s* Och noteras i det fallet ska ju att diskmaskinen står på gummikuddar medans min värmepump står med plåtbotten rakt på stenplattor, ingen dämpning alls.

Till saken hör också det att jag har grannar som har pool den ena med folkpools pump och den andra med en gullberg och nått tror jag den heter! *s* Och båda dom två enligt utsago från mig själv och mina grannar väsnas mycket mer än min. Båda dom står på en ställning med gummikuddar under också för att dämpa vibrationer antar jag!

Sen om det har att göra med att den inte behöver jobba så mycket, det vet jag inte! (har ett otroligt soligt läge för poolen, plus inte så stor pool 27 kubik håller ungefär 26 utan uppvärming alls en solig dag)

Det kan ju också vara som så att Rikard har en poäng i att olika människor är olika känsliga, jag kanske inte tycker ljudet är störande och eftersom den inte går hela dagen så kanske jag totallt sett anser att den inte låter något!

För att återkoppla till projektorn så har min enligt tillverkaren 28 decibel och jag hör men glömmer bort ljudet ganska snabbt när filmen börjar oavsett film. Kan nog ha en del att göra med att man lär sig att koppla från ljud då jag för övrigt har 4 skrikande ungar så till och med 58 decibel är ju en godnattvisa för mig!  >rulla<

Mvh Niklas
« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 09:48:38:38 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag