Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med värmepump Pahlens  (läst 20390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Uppvärmning med värmepump Pahlens
« skrivet: juli 16, 2006, 22:11:12:12 »
Hej alla,

Några frågor som jag hoppas att kunna få lite hjälp med! Jag har en pool på ca 27 kubik och en Pahlens maxitemp 35 som ger 6,6 KW ut. Ingen annan uppvärning förutom detta! Jag har dock en blå presening som jag lägger på på kvällen och tar av när vi badar! Preseningen är en tjock blå ganska dyr sak som även fungerar som vintertäckning och klarar av att gå på!

Jag undrar är det några andra som har lite erfarenhet av VP, just nu så har jag testat lite eftersom jag fick upp poolen och allt för en vecka sen bara!

Jag har kört pump och filtrering plus VP dygnet runt och då haft ca 28 i poolen runt 13.00 vid 9.00 innan solen har nårr fram ca 26 grader alltså ca 2 graders sänkning under natten trots att pump och täckning vart på! Är detta normalt?

Jag har kört VP på halva skalan ca 5 av 10 alltså. Pumpen jobbar enligt vad jag sett dygnet runt vilket jag tycker verkar konstigt? 

Testade 1 dag att slå av pump och vp över natten och då var poolen ca 24 grader på morgonen.

Hur ska jag bäst köra min pump och VP, jag vill ju inte ha det på hela sommaren dygnet runt! Och är det skillnad i förbrukning etc att bara köra circulation istället för filtrering? Jag har en pump på 1 hk och ett sandfilter med 90kg sand till en pool som är 6,6 lång och 3,8 bredd ca 27 kubik

Tror ni att det blir jätte skillnad om jag köper ett bubbeltäcke istället för min övertäckning?

Tacksam för alla svar och ider! :-)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2006, 08:57:11:11 »
Ett bubbeltäcke gör stor skillnad, och en poolvärmepump ger inte angiven uteffekt om poolvattnet är vamt och utetempen låg. Din värmepump ger ca 5.2 kW vid 28º i poolen och 15-20 grader i luften, och det är på gränsen till vad som behövs.

Har du isolerat poolen under/utvändigt?

Ange gärna lite info om er pool i din "profil", det gör det hela lättare om du behöver hjälp med nåt.

När du köpt ditt bubbeltäcke och får tillräckligt varmt i poolen kan du låta en timer styra poolens drifttid så att du stänger av den under dygnets kallaste/mörkaste timmar, mindre vattenomsättning när det är kallt ute kyler ned poolen mindre än om du kör pumpen hela tiden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2006, 11:21:45:45 »
Ett bubbeltäcke gör stor skillnad, och en poolvärmepump ger inte angiven uteffekt om poolvattnet är vamt och utetempen låg. Din värmepump ger ca 5.2 kW vid 28º i poolen och 15-20 grader i luften, och det är på gränsen till vad som behövs.

Har du isolerat poolen under/utvändigt?

Ange gärna lite info om er pool i din "profil", det gör det hela lättare om du behöver hjälp med nåt.

När du köpt ditt bubbeltäcke och får tillräckligt varmt i poolen kan du låta en timer styra poolens drifttid så att du stänger av den under dygnets kallaste/mörkaste timmar, mindre vattenomsättning när det är kallt ute kyler ned poolen mindre än om du kör pumpen hela tiden.

Hej Rikard,

Ska lägga in lite mer info i profilen! Tack för tipset! :-) Jag har isolerat under med 40 mm c200 sen ligger det en poolmatta 9 mm tjock från pool leverantören i hel bit inte skarvad! (Blev kanon snyggt inte en skarv från isoleringen syns! Och sen linern som är 0,6. Jag har inte isolerat sidorna och just nu finns inget däck runtom. Poolen står på en plats som har sol nästan dygnet runt! Slangarna till VP och pump är blåa veckade plast slangar som ska bytas till nästa år! Men längsta längden som jag har på ena slangen är 3 meter visserligen ligger alla slangar på skuggsida men det borde väl inte göra så stor skillnad!

Varför jag har haft VP på på natten var för jag hörde att dom fungerar bäst vid 15+ alltså förmodade jag att det skulle vara kanon med att köra den på natten! Så om jag skaffar timer ska jag stänga av allt vid typ 22 på kvällen och låta det starta vid 10 på morgonen igen?

Tack för snabt svar! :-) Mvh Niklas 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2006, 13:59:39:39 »
Om du kör med klorpuckar i skimmern så kan du styra kloreringen lite genom att köra cirkulationen och VP:n olika länge beroende på hur mycket ni badar, när vi badar som mest låter jag hela anläggningen gå dygnet runt för att bibehålla bra vattenkvalitet, när vi använder den som minst kör jag ca 12-16 timmar/dygn.

Kloreringen fungerade bättre när jag körde med natriumhypoklorit (flytande), nu får jag lite algbildning i hörnen om jag inte dammsuger typ varannan dag.

Om du styr enbart värmepumpen via timer så kör den bara så mycket du behöver för att hålla värmen i poolen på rätt nivå. Bäst verkningsgrad får du om du kör den när det är varmt ute, i alla fall så vitt jag kan förstå, ju kallare det är ute, desto lägre verkningsgrad, detsamma gäller ju varmare du har i poolen. Varmt i poolen = lägre verkningsgrad.

Ju mindre värmepumpen behöver "lyfta" temparaturen, desto högre verkningsgrad och uteffekt får den.

Uteffekten vid olika temparaturförhållanden ser du här:
« Senast ändrad: juli 17, 2006, 14:05:47:47 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2006, 21:29:58:58 »
Okay jag tror jag hänger med i vad du säger! Men varför köra bara VP på timer ska inte termostaten i VP'en stänga ner den med automatik när den har nått den temperatur som jag vill ha i poolen?

Jag förstod det som att man kör VP för fullt tills man uppnåt den värme man önskar i poolen (29) och därefter vrider man ner reglaget tills pumpen slår ifrån då ska den bara jobba när tempen går under 29 vilket den ju gör hela tiden så det kanske förklarar varför VP'en går hela tiden!

Jag kör med BROM tabletter har ca 2 tabletter a 20 gram år gången i och lägger i nya när dom börjar försvinna! Blev tvungen att chockklorera 1 gång på grund av alger eftersom jag glömde att lägga i BROM!

Hur viktigt är det med dammsugningen? Jag har faktiskt bara dammsugit 1 gång på 2 veckor!

Kan det bli sämre effekt i uppvärmningen via VP när man kör för fullt tryck in i VP från pumpen! Jag har ju ett jävla tryck på vattnet in i poolen eftersom pump och allt står inom 1 meter från poolen!

Mvh Niklas
« Senast ändrad: juli 17, 2006, 21:39:17:17 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2006, 22:28:26:26 »
Om värmepumpen räcker till sedan du skaffat bubbelplast så komemr du inte att behöva köra den dygnet runt, och eftersom den har högst verkningsgrad när det är varmt ute så vinner du lite, både i driftskostnad och uteffekt om du kör den främst dagtid när det är varmare ute.

Det spelar ingen roll att du kör med "ett jävla tryck" in i poolen,(via värmepumpen) i alla fall tror jag inte det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2006, 07:47:55:55 »
Om värmepumpen räcker till sedan du skaffat bubbelplast så komemr du inte att behöva köra den dygnet runt, och eftersom den har högst verkningsgrad när det är varmt ute så vinner du lite, både i driftskostnad och uteffekt om du kör den främst dagtid när det är varmare ute.

Det spelar ingen roll att du kör med "ett jävla tryck" in i poolen,(via värmepumpen) i alla fall tror jag inte det.

Då får man bada kallt på morgonen om man inte "övervärmer" ett par grader  :'(.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad REDBULL

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2006, 18:00:01:01 »
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,
Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist.  Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. <sol>
De ska va varmt i min pool!!!

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2006, 21:55:51:51 »
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,
Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist.  Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. <sol>

Okay jag läste nämligen någon annanstans att vissa VP inte klarar av fullt tryck utan att man måste leda förbi en vidd del av vatten flödet!
Men tydligen ska inte det gälla Pahlens iallafall!

Min tanke kring det var mest att om vattnet flödar för snabbt så hinner inte pumpen värma vattnet innan det har lämnat den igen! Men jag är som sagt va väldigt novis i ämnet!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2006, 23:28:40:40 »
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,
Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist.  Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. <sol>

Okay jag läste nämligen någon annanstans att vissa VP inte klarar av fullt tryck utan att man måste leda förbi en vidd del av vatten flödet!
Men tydligen ska inte det gälla Pahlens iallafall!

Min tanke kring det var mest att om vattnet flödar för snabbt så hinner inte pumpen värma vattnet innan det har lämnat den igen! Men jag är som sagt va väldigt novis i ämnet!

Mvh Niklas

Det beror helt på hur värmeväxlaren är uppbyggd, om den är "för klen" så kommer difftrycket över värmeväxlaren att bli för stort vilket begränsar flödet och gör så att reningen fungerar dåligt.

Är den som en normal poolvärmeväxlare så är den uppbyggd för att kunna hantera hela flödet (gäller säkert för pahlens grejor).

Det kommer säkert att finnas vissa "poolvärmepumpar" som inte är helt igenom konstruerade för att kunna hantera pooler, även om de gör det rent korrosionsmässigt, men flödesmässigt kan det behövas en viss förbiledning av vatten för att reningen av vattnet inte skall bli lidande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag