Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dålig effekt på solvärmen ?  (läst 12621 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #20 skrivet: juli 22, 2006, 07:54:37:37 »
Nu klarnar det lite mer.

Tre åtgärder för bättre effekt.
1 Flytta den första trevägsventilen efter sandfiltret så att den sitter efter solfångaren istället.(Ger ett bättre flöde)
2 Om du har ett tak i söderläge, upp med solfångaren där.(Ser ut att vara problem med lite skugga på mattan? Kan vara bilden som luras.)
3 Köp en likadan matta till.(Mattan är i underkant storleksmässigt, speciellt med den placeringen)

Riktigt snygg pool. Vad är det för mått på den?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad mini02

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #21 skrivet: juli 24, 2006, 08:27:50:50 »
Hej
Tackar för alla förslag som jag har fått. Skall prova att plugga den delen av flödet som går direkt förbi solfångaren för att se vad som händer när jag trycker allt igenom solfångaren istället.
Kan inte flytta upp detta på taket, brant/konstiga vinklar mm, så solfångaren blir kvar där den är tyvärr.
Måttet på poolen är 5.5 * 3 och 1.30 djup, även här begränsat av vad som fick plats, lågpris projekt där jag har gjort allt själv (utom grävning).

Utloggad Fredde

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 5,5m rund primastarpool, Brillix värmepump, solf
    • Visa profil
SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #22 skrivet: juli 26, 2006, 15:58:28:28 »
Jag har solfångare från Primastar totalt ca 25 m2 i tre paralellkopplade linjer, dock har jag en del träd som skuggar skall bort senare i höst. Jag köpte en automatisk ventil och fick en enorm skillnad. Har haft som lägst 25 grader och ett snitt på 27-28 grader. ca 26 kbm pool utan isolering. Du tappar ca 10% på att ha solfångarna lodrätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag