CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dålig effekt på solvärmen ?  (läst 12614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #10 skrivet: juli 18, 2006, 07:45:21:21 »
Hej mini02,

Har kollat diffen mellan pooltempen och tempen efter solfångaren extra noga de senaste två dagarna. Det ligger på 3-4 grader när solen är som varmast på eftermiddagen(Min solfångare får då en optimal placering i förhållande till solen).

Hur gjorde du med flödet? Lyckades du leda allt vatten genom solfångaren? Jag tror att det kan finnas en risk för att allt ditt vatten går direkt till poolen genom det extra utblåset?

Så som du beskriver din anläggning så är den nästan jämförbar med min.
Skillnader:
Din solfångare är ca 30% mindre än min.
Din pool har 10% mindre i volym.

Hur är din solfångare placerad? I söderläge? Inget som skuggar?

Lägg gärna in lite bilder på solfångaren, pump, kopplingar, rör så blir det lättare att hjälpa till.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad mini02

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2006, 20:12:36:36 »
Hej
Kommer hem från kort semester på fredag och skall ta lite kort då.
Har under tiden som mest fått upp tempen till 25 grC och det har varit kanonväder här.
Har inte skickat allt vatten genom solfångaren men jag måste ha flöde i den eftersom panelen blir "kall". Känner skillnad mellan inloppet och utlopp även på själva mattan.
Sitter spikrakt i söderläge men har den inte vinklad utan den står mot altanen.
Som sagt, försöker fixa lite kort på fredag


Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #12 skrivet: juli 19, 2006, 01:44:37:37 »
Det som är lite annorlunda mot de flesta antar jag är att jag har efter filtret en 3 vägs koppling och kör 1 slang genom solfångaren och till ena inloppet på poolen, det andra går rakt till poolen.

Vattnet går den lättaste vägen.... inte mycket flöde du har i dina solfångare tror jag eftersom mycket vatten hellre smiter genom det andra röret. Prova plugga igen "extraröret"!

Utloggad aromata

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #13 skrivet: juli 19, 2006, 11:57:46:46 »
Om du känner skillnad före och efter solfångaren så kanske du har, som andra påpekat, för dåligt flöde igenom den. Ju mindre temperaturskillnad mellan in och ut desto mer värme kramar du ut.

Utloggad matsa

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #14 skrivet: juli 20, 2006, 01:03:23:23 »
Om du känner skillnad före och efter solfångaren så kanske du har, som andra påpekat, för dåligt flöde igenom den. Ju mindre temperaturskillnad mellan in och ut desto mer värme kramar du ut.

 ;) Håller med fullständigt  ;)

Problem kan ju uppstå om flera solfångare ligger i serie ( för mycket motstånd om man kör hela flödet genom solfångarna) enligt mig borde det ur denna synvinkel va bättre att ha varje matta paralellkopplad  :-\
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Poolnicke

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #15 skrivet: juli 20, 2006, 07:40:49:49 »
Om du känner skillnad före och efter solfångaren så kanske du har, som andra påpekat, för dåligt flöde igenom den. Ju mindre temperaturskillnad mellan in och ut desto mer värme kramar du ut.

 ;) Håller med fullständigt  ;)

Problem kan ju uppstå om flera solfångare ligger i serie ( för mycket motstånd om man kör hela flödet genom solfångarna) enligt mig borde det ur denna synvinkel va bättre att ha varje matta paralellkopplad  :-\

Ska inte behövas. Har samma solfångare med samma styrka på pumpen. Inga problem att släppa på hela flödet här.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad aromata

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #16 skrivet: juli 20, 2006, 22:37:59:59 »
Ur värmeekonomisk synvinkel borde parallellkoppling vara bättre även om seriekoppling fungerar.

Stora flöden och små temperaturskillnader blir ackumulerat rätt stora skillnader i effektivitet.

Utloggad mini02

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #17 skrivet: juli 21, 2006, 16:43:31:31 »
Hej
Tog lite bilder imorse http://web.telia.com/~u53305628/
Vet inte om det optimala är en kall solfångare, håller med om att stort flöde borde ge bäst utbyte i värmemängd men den bör finnas någon "uppehållstid" för att solenergin skall kunna ge effekt.
Men om andra kör med fullt blås igenom solfångaren skall jag prova detta igen.
Skall även prova helt utan solfångare någon dag och se vilken effekt solen har på poolen, har inget vettigt alternativ för placering av solfångare och om de inte ger mig mer än någon grad så blir de inte långvariga på vägen, är inte alls nöjd med utseendet.
Har i vilket fall som helst 26 gr C idag vilket är mer att sjön.

Utloggad matsa

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #18 skrivet: juli 21, 2006, 17:17:16:16 »
Tittade på dina bilder o jag kan tänka mig att du förlorar mycket effektivitet på solfångarna med den vinkeln du har + att om dom ex ligger på ett svart tak så blir ju även taket väldigt hett av solen.
Upp på taket med dom eller låt dom stå snett mot väggen där dom är idag  <antman>

Men frågan är väl hur mycket du tjänar på att flytta dom kontra hur mycket jobb det är att göra det  ???
Personligen tror jag det är värt besväret att flytta dom  O0
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad aromata

SV: Dålig effekt på solvärmen ?
« Svar #19 skrivet: juli 21, 2006, 18:00:13:13 »
Som du har kopplat får du dålig koll på hur mycket vatten som går genom solfångaren. Motståndet är större det hållet och vattnet väljer hellre den andra öppna vägen.

Jag har också manuell styrning med ventil. Båda inloppen får vatten från samma slang. Slangen delas i två precis innan munstyckena. Solfångaren ligger i en egen separat slinga som ansluts där din första förgrening finns. Här har jag ventilen (egentligen tre ventiler). Stänger jag den ökar jag flödet genom solfångaren. På manometern ser jag detta genom att trycket ökar. På så vis har jag koll på att flödet alltid blir detsamma. Idealet vore om jag kunde köra allt vatten genom solfångaren men slangarna i fångaren är för klena.

Blev du klokare?

Att vinkla ut solfångaren är nog också bra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag