CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fysikerhjälp - Lyfthöjd för pump??  (läst 6343 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Fysikerhjälp - Lyfthöjd för pump??
« skrivet: juli 05, 2006, 06:51:46:46 »
Finns det någon som inte sov på fysiklektionen som vet hur max lyfthöjd för poolpump fungerar?

Jag vill kunna använda en billig filterpump i en liten pool för att prova på denna sommar. En sådan går inte att använda vid en nivåskillnad >1 m har jag hört, och därför ej till t.ex. solslinga på garagetak. Varför då?

Situation 1: Svart slang på garagettaket som solfångare, 2m över pumpen. Om slangen är fylld med vatten, så borde mottrycket för att pumpa upp vatten till taket motsvaras av ett lika stort sug när vattnet vänder om ner till poolen, dvs pumpen borde inte märka något ökat mottryck, oavsett om det så var 20m högt garagetak. Tänker jag fel?

Situation 2: Placera pump och kommande värmeväxlare i pannrummet, 2m under poolnivån. Pumpen får då ett "fritt" mottryck på trycksidan motsvarande 2000mm vp, pumpar 2m mot öppen vattenyta. Men den får ett lika stort hjälpande tryck på sugsidan, så detta borde också ta ut varandra. Tänker jag fel här också?

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Fiskebäck

SV: Fysikerhjälp - Lyfthöjd för pump??
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2006, 11:01:04:04 »
Hej,
Du tänker säkerligen helt rätt för ett system i stabil drift! Alla tryck negativa som possitiva pga höjdskillnad kommer at ta ut varandra eftersom du hämtar och lämnar vattnet till samma nivå.  :)
Problemet kommer kanske när slangarna är tomma då får du ju inget sughjälp och pumpen måste initialt trycka 2000mmVP! Det borde inte vara några problem för en poolpump, men om pumpen inte orkar fylla slangen på taket så blir det problem så fort luft kommer in i slangen. Kolla det med pumpleveratören.

Är du säker på att lyfthöjden inte avser sugsidan?  ???
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad SingingSailor

SV: Fysikerhjälp - Lyfthöjd för pump??
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2006, 21:47:17:17 »
Nja, jag vet inte, det står max 2m på pumpen. Det är en billig lågeffekts filter pump, så man skall inte förvänta sig för mycket. Men 2 kbm / timme klarar den i alla fall på plan mark och med korta slangar, det har jag mätt upp.

Jag kommer att installera poolpump och värmeväxlar i källaren. Rördragningen innebär att högsta punkten på rören kommer över vattennivån i poolen. Bör man installera någon slags avluftare på rören då? Vad kan man använda?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag