Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: spara kw/h  (läst 10218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: spara kw/h
« Svar #20 skrivet: juli 06, 2009, 20:31:58:58 »
Praktisk erfarenhet från mina mätningar visar att i min pool, med bubbelplast på, så ökar värmeförlusten över natten med ca 30% vid regn.

Ett sätt att teoretiskt se på det är att beräkna energin som går åt för att avdunsta regnvattnet.
En grov beräkning ger att ångbildningsenergin i 1mm vatten ovanpå bubbelplasten motsvarar 0,5 grads temperatursänkning i poolen. Nu tas kanske inte all den värmen från poolen, men jag skulle tro att det är en stor del eftersom bubbelplasten är tunn och isolerar dåligt.

Själva tanken om att regn skulle påverka värmeförlusten fick jag från början från nedanstående länk, se punkt 7 längst ner på sidan:
http://www.solarontario.com/Res_solar_pool.htm
(men vem orkar gå ut "dränera" bubbelplasten från vatten efter regnet???)

Sedan får var och en bedömma efter egen erfarenhet, praktiskt har det kanske inte så stor betydelse. Jag skulle av många skäl vilja ha någon sorts pooltak som bl.a. tar bort regnvattnet!
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: spara kw/h
« Svar #21 skrivet: juli 10, 2009, 12:11:07:07 »
Hej! Har idag varit ute o pumpat bort säkert en halv kubik på poolöverdrag.
Detta vatten var precis lika varmt som poolvattnet. När jag stängde av
vp i gårkväll vid 23.30 var temp 25 nu på morgonen satte på vp kl 10 23 grader :(.
Har satt i o blåsa under natten har nog också bidragit men visst måste
ytvattnet avlett värme dels till vattnet självt + ut i fria luften. Jag har poolsafe
överdrag på så det i sig är ju tätt.
Roland 8).
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag