VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool till Nibe 2120-12 kW  (läst 2671 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gillis

Pool till Nibe 2120-12 kW
« skrivet: september 10, 2021, 09:14:04:04 »
Hej! 

Är ny på forumet och har kollat runt lite men inte hittat 100% den info jag behöver, därav detta inlägg.

Har funderat på pool länge och då jag bytte värmepump till huset ville jag ha en som även kunde värma en pool. Det blev en:

Nibe 2120-12 kW 3-fas Nibe VVM 325 inbyggd elpatron, effekt upp till 9 kW
Nibe F135 frånluftsmodul
Nibe Pool 310

Efter ha läst en massa inlägg om problem med värmen blir jag lite fundersam på vad för pool jag kan skaffa utan att köpa separat pool värmepump. Värmepumpen verkar kanske
i vekaste laget då man läser massa inlägg.

Mitt mål är en 4x8m thermopool med skjutbart tak.Temp borde helst ligga runt 28℃.
Vore även nice med en 4x10m och kanske djupare än 1,5m på ena änden.
Detta kanske ligger utanför ramarna, dels ekonomiskt men även för att värmepumpen inte klara dessa volymer.

Kan man få lite input till vad man kan förvänta sig pumpen klarar och vad man borde sikta på. OM man behöver tilläggsvärme är jag lite inne på om man kan komplettera men någon typ av solfångare!

Tacksam för svar.

mvh
/Gillis


Poolgiganten

Utloggad Eee

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #1 skrivet: september 10, 2021, 09:40:34:34 »
Hej,

Jag har en IVT på 12kW som jag värmer min pool med.
Dock är min pool på ca 33m3 men med tak och thermopool så har man bra isolering.
Är aldrig i närheten av vad värmepumpen klarar som max. Fördelen med en bergvärmepump är att den ger 12kW oavsett ute temperatur och inga avfrostningar till skillnad från Luftvärmepumparna.

Kör 30 grader i poolen från april till slutet på september. Viktigast är att borhålet är berärknat på att ha uttag för pool på sommarn.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad gillis

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #2 skrivet: september 10, 2021, 13:58:04:04 »
Hej Eee!

Tack för input.
Vet inte vad skillnaden blir med bergvärme jämfört med luft/Vatten.
I min enfald har jag trott att en luft/vatten som jobbar på sommaren har grymt COP
men det kanske inte är hela sanningen.

Osäker på vad skillnaden blir med 33m³ (3x6) alt. 48m³ (4x8) eller ännu större typ 60m³(4x10)!

Uppenbarligen en hel del mer att värma, men vart tar det stopp?

Någon med likande setup som har erfarenheter?

/Gillis

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #3 skrivet: september 10, 2021, 19:29:29:29 »
Hej,
Jag harven NIBE-1255-16 BVP med tillbehöret Pool40. I min pool, Thermopool 3x6 med skjutbart tak, är det också 30gr. Jag börjar värma den när huset inte behöver uppvärmning längre, runt valborg, och stänger av värmen när huset vill ha värme igen, slutet september. Min pump går oftast bara under de första och sista veckorna på säsongen men håller ändå värmen med lätthet. Mitten på säsongen behöver jag inget energitillskott, solen sköter det åt mig. Min pool är belyst från soluppgång till runt 17:00. Visst har jag kämpiga perioder, läs en vecka eller mer, kan BVP behöva starta på natten men annars är konstruktionen som en blandning mellan stor thermos och växthus.
Som Eee skriver är det viktigt att ditt borrhål är dimensionerat så det det inte fryser när huset behöver energi.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad gillis

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #4 skrivet: september 11, 2021, 09:05:12:12 »
Hej Leonard!
OK så ni båda har bergvärme och något mindre pool än jag siktar på.
Med 12-16kW verkar ju inte värmen vara något större problem.

Frågan är hur skillnaden blir med en luft/vatten och något större pool.

Som jag nämnde trodde jag att en luft/vatten skulle ha betydligt lättare att skapa varmvatten
sommartid vid 20C än för en bergvärmepump där temperaturen alltid ligger på 4C.

Förstår inte heller varför en separat poolvärmepump ska vara så mycket bättre än
en för villor......gör de i princip inte samma sak?

/Gillis 

Utloggad Eee

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #5 skrivet: september 11, 2021, 12:29:47:47 »
Missade i första inlägget att det var en luft/vatten du har.
Tror snarare att din Nibe är bättre på att göra varmt i poolen när du har kallare ute temperaturer än vad en pool vatten/luft vp klarar.

Har dock inte sett effektkurvan på din maskin vid olika ute temperaturer, men när man verklgen behöver värme till poolen så är det oftast de dagarna när det är kyligare i slutet och i början av säsongen. Det är att öka temperaturen som är tungt, mycket energi går åt för att höja en grad.

Jag skulle använda den pumpen du har framför att skaffa en separat. Det som skulle få mig att skaffa en separat är om befintliga utedelen står på ett sådant ställe att den kommer störa.

Med tak och välisolerad pool så kommer du komma väldigt långt med den du har. Om den inte kommer orka hålla värmen så är säsongen nog ändå över då.. Men det ska nog vara sent i september isåfall.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad TommyC

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #6 skrivet: september 11, 2021, 12:58:47:47 »
Vi värmer 31 kubikmeter med en poolvärmepump som ger som mest 9,2 kW under de ganska orealistiska förhållandena som brukar användas i datablad. Dock är den värmepumpen rejält överdimensionerad för poolen som numera är bra isolerad i väggarna samt försedd med bra pooltak. Flera här använder samma typ av VP till 4x8 pooler utan problem.

Vi håller lätt 31-32 grader september ut och då går VP bara ca halva dygnet så det finns mycket mer att ge. Många poolvärmepumpar tappar ganska rejält i uteffekt när utetemperaturen går ner mot 10 grader och lägre.

När det är sommar och 20 grader lufttemperatur så är det ofta soligt. En solig sommardag så ger solen mycket mer effekt än en VP. Med bra isolering så behöver man oftast ingen VP i juni, juli och del av augusti. I somras fick vi lämna poolens lucka öppen för att inte vattentemperaturen skulle gå över 35 grader när det var som varmast.

Det är tidigt och framförallt sent på säsongen (mindre solinstrålning) som värmepumpen behövs och gör då stor skillnad. Enligt databladet så ger Nibe 2120-12 9kW redan vid ca -3 grader och uppåt. Det gör inga 9kW poolvärmepumpar som ger 9kW vid (för reklamen) ideala förhållanden. I fallet med en ”husvärmepump” för att värma pool så tillkommer en värmeväxlare som bör dimensioneras för låg förlust.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #7 skrivet: september 11, 2021, 18:10:41:41 »
Din pump är bättre än en poolvärmepump. Den kommer räcka utmärkt. Poolvärmepumpen är en jättebra produkt för de som har andra förutsättningar, ex dyr fjärrvärme, elpatron eller kanske svårt att komma fram med värmekällan till poolen. Du har dessutom bättre verkningsgrad än en BVP under poolsäsong.

PS jag trodde också att du hade en BVP först, men när jag läser igen inser att jag hade otur när jag tänkte  <hmm>
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad gillis

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #8 skrivet: september 13, 2021, 08:03:21:21 »
Tack alla för input!

Känner mig mindre orolig för att kunna hålla värmen i poolen efter er input.
Kanske man kan våga sig på en 10x4m om man håller sig till 1,5m djup
och bra pooltak samt thermopool.

Förstår jag det rätt att en vanlig poolpump inte behöver värmeväxlare eller är den inbyggd!
På en villa värmepump gäller det alltså att ha en riktigt bra värmeväxlare för att få över all effekt.
Några rekomendationer?

Kom på en fråga till. Vill ju gärna ha en liner som ger en naturlig mosaik känsla men blir lite
fundersam på hur sådana fungerar med städrobotar och möjlig algtillväxt!

Utloggad Eee

SV: Pool till Nibe 2120-12 kW
« Svar #9 skrivet: september 17, 2021, 11:22:14:14 »
Ja i en lösning med husetsvärmepump så är det viktigt att ha en stor värmeväxlare.
Jag har en Elecro G2 Titan 122kW, det är den största modellen som folkpool säljer, men köpte den från storbritannien och fick betala ungefär hälften av priset mot folkpool.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan