VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Konstigt ytvatten??  (läst 1034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad espo999

Konstigt ytvatten??
« skrivet: augusti 04, 2021, 09:54:20:20 »
Hej!

Har haft mitt spa i 3år. I olika omgångar haft lite olika problem tex att spa börjar skumma kraftigt när man kör jets eller att det blir stora ränder med avlagring vid vattenytan. Detta trots att jag sköter mitt spa betydligt bättre än många bekanta. Vattnet i sig har för det mesta klart och fint. De få gånger vattnet blivit dåligt är om det stått utan klor och då har man kört Brighton än clear. Har dock läst nu att Bright and clear är dåligt för vattenkvalitén varför jag nu ser till att alltid fylla på med klor.

Nu har jag dock fått ett vatten problem jag inte sett tidigare. Det bildas nån typ av stora luftbubbelsamlingar på ytan vilket gör att intrycket av vattnet blir ofresht. Har nyligen bytt till engångsfilter som ska hålla 6månader utan underhåll och locket som sitter över filtren har jag plockat bort då den började gå sönder. Kan någon av dessa förändringar bidragit till mitt problem tror ni?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Konstigt ytvatten??
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2021, 23:33:06:06 »
Hej,

Det finns många anledningar till varför ett spabad skummar;

Algmedel
Badande och bundet klor. Kanske många barn?
Om klornivån hamnar på noll får man alltid problem med bakterier.

Verkar vara så att ditt bright.. Innehåller ammoniak?
Klart att du får problem om du använder klor.

Men du nämner aldrig vad din desinfektion är.

Tror du har allvarliga problem med din desinfektion.

Du verkar inte ha någon desinfektion?
Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Konstigt ytvatten??
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2021, 23:41:35:35 »
Hej,

Gissar på att du har mycket hög halt av bundet klor. Påverkar olika material mycket.

Tror det är dags att du bör börja mäta ditt vatten. pH, Fritt klor och bundet klor.

Sen beror klorets desinfektionsförmåga på vilket klor du tillsätter.

Undvik din extra tillsats som kan orsaka mer bundet klor. Sista steget av bundet klor kan orsaka mycket skum. Men det gör bakterier också om vattnet är fel.

Roger

Utloggad espo999

SV: Konstigt ytvatten??
« Svar #3 skrivet: september 11, 2021, 09:19:23:23 »
Hej,

Det finns många anledningar till varför ett spabad skummar;

Algmedel
Badande och bundet klor. Kanske många barn?
Om klornivån hamnar på noll får man alltid problem med bakterier.

Verkar vara så att ditt bright.. Innehåller ammoniak?
Klart att du får problem om du använder klor.

Men du nämner aldrig vad din desinfektion är.

Tror du har allvarliga problem med din desinfektion.

Du verkar inte ha någon desinfektion?
Roger

Som desinfektion chockkloreras badet vid behov med Spacare klortabletter. Använder inga andra kemikalier längre. Mäter regelbundet PH och klor. Har både stickor och tabletter jag möter med. Visar dock lite olika värden, så svårt veta 100%. Kan tänka mig att problemet är bundet klor, men detta borde lösas vid chockklorering. Vad finns det för mätmetoder som mäter bundet vs fritt klor? Kanske lägger i för lite klor vid chock.Står 6tabletter, men kanske är det för snålt.

En annan tanke är om UV-lampan kan vara dålig?
« Senast ändrad: september 11, 2021, 09:37:13:13 av espo999 »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Konstigt ytvatten??
« Svar #4 skrivet: september 22, 2021, 06:13:32:32 »
Du bör åtminstone ha koll på klor och pH.
De här kan t.ex. vara bra att ha. https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/testutrustning/teststrips/teststrips-4-instatest-cl-br-ph-alk-cya-50-strips.html
Oftast får jag problem med vattnet om pH blir för låg.
6 månader utan vattenbyte är för länge, tycker jag - svårt att ha vattnet friskt så länge, de gånger jag väntat så länge har det inte blivit  mycket badat i slutet, det känns inte fräscht, även om alla värden visar bra.
Så jag skulle nog rekommendera vattenbyte var tredje månad, även om du kör 6 månader med dina filter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan