VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nyinflyttad på ställe med befintlig pool  (läst 987 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cala

Nyinflyttad på ställe med befintlig pool
« skrivet: juli 11, 2021, 15:01:38:38 »
Hej,

När vi flyttade till nytt ställe fanns en befintlig ovanmarkpool. Förförra ägaren hjälpte oss att koppla in pumpen och vi försökte få till en badbar pool. Men efter ett tag förstod vi att den var felkopplad och fick rätta till det.
Sen följde en period av att försöka få balans på vattnet. Det gick inte! Förstod efter mycket googlande att vi nog fått en sk klorblockering. Så nu håller vi på att tömma ut en del av vattnet för att spä ut det. Tänkte även byta sanden i filtret men det ser ju inte ut som något av de jag sett i olika filmer. Förstår inte riktigt hur jag ska få ut vare sig vatten eller sand? Och inga manualer hittar jag heller...
Någon som kan hjälpa? Eller som vet var filtret kommer ifrån?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Nyinflyttad på ställe med befintlig pool
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2021, 15:50:51:51 »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyinflyttad på ställe med befintlig pool
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2021, 09:30:43:43 »
Jag skopade ut det som gick utan att skada de där rören i botten, sedan kunde man lyfta ut filtret på gården och spola ur sanden med vatten.
Lutade filtret så mycket att öppningen var nedåt och sedan spolade jag "uppåt" i filtret för att få ur alla sand.
På vårt filter fick man gänga ur fördelningsrören i botten, passa på att kolla så att de alla är hela när du ändå håller på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan