VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex saltklorinator - fråga  (läst 1862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

Intex saltklorinator - fråga
« skrivet: juni 04, 2021, 08:08:34:34 »
Vi är inne på år två med poolen. Första året var poolen ny och allt var easy peasy, fyll på vatten, i med ca 75 kg salt och kör igång, allt gick som smort.

Nu har poolen stått med hälften av vattnet i under vintern, mycket snö som smält och vi har fyllt på med nytt vatten, det har regnat en hel del under april/maj och jag har tillsatt ca 25 kg salt på höft.

Frågan är hur man bäst hittar rätt läge på salthalten?

1) Är lugn så länge klorinatorn inte varnar för "low salt". Går detta att lita på? När jag startade saltklorinatorn utan att hälla i något salt varnade den inte, och då var det garanterat för låg salthalt.
2) Smakar på vattnet? jag vill minnas att saltsmaken var aningen högre förra året än nu. Nån har tipsat om att det ska vara "östersjösalt"-smak.
3) Köper svindyra teststickor? Intex vill enligt manualen ha 3000 ppm i salthalt.

Som det är nu kör vi saltklorinatorn 4 timmar/dag men jag får inget utslag på klor-testet det ska visa svagt rosa men är genomskinligt. Däremot, när jag lyfter på bubbelplasten luktar det definitivt lite badhus/klor över det hela.

/H

/,

Poolgiganten

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Intex saltklorinator - fråga
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2021, 08:31:03:03 »
Vi körde saltklorinatorn i boostläge vid uppstart och jag vill minnas att den gick två eller tre dagar i ett sträck. Jag fyller endast på med salt först när den indikerar för låg salthalt och då räcker det med cirka ett kilo åt gången. Klorgasen stannar kvar under plasten så det är naturligt att det luktar lite extra där. Vårat vatten smakar inte salt.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad henrik79

SV: Intex saltklorinator - fråga
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2021, 09:46:10:10 »
Tack för svar. Jag ökade tiden till 5 timmar och slängde i några kilo salt. Nu fungerar allt perfekt!

Jag trodde i min enfald att maskinen larmade om saltet var för lågt, men tydligen inte, eller larmar den bara vid extremt låga nivåer.

/H

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Intex saltklorinator - fråga
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2021, 10:06:59:59 »
Så bra att det löste sig, för man vill ju bada mer och oroa sig mindre. O0

Jag har modelen Krystal Clear ECO 28670GS och den varnar ivartfall när nivån blir allt för låg, då passar jag även på att rengöra cellerna också. Och jag kör gärna på så låg saltnivå som det är möjligt, för min hud uppskattar vattnet bättre då.

Om det är bra eller inte att köra på den nedre gränsen av saltnivån kanske någon kunnig här på forumet kan svara på?
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad henrik79

SV: Intex saltklorinator - fråga
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2021, 09:54:28:28 »
Så bra att det löste sig, för man vill ju bada mer och oroa sig mindre. O0

Jag har modelen Krystal Clear ECO 28670GS och den varnar ivartfall när nivån blir allt för låg, då passar jag även på att rengöra cellerna också. Och jag kör gärna på så låg saltnivå som det är möjligt, för min hud uppskattar vattnet bättre då.

Om det är bra eller inte att köra på den nedre gränsen av saltnivån kanske någon kunnig här på forumet kan svara på?

Nån skrev att vattnet bör smaka som i Östersjön (bräckt), då är det bra salthalt. Det kör jag efter.
/H

Utloggad Mickelin

SV: Intex saltklorinator - fråga
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2021, 19:26:30:30 »
Enklast är väl att mäta salthalten och justera vid behov. Lämpligt test är Taylor K1766.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan