VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY  (läst 6986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John Lindström

  • Gäst
John Lindström
Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« skrivet: augusti 25, 2020, 14:55:23:23 »
Jag känner att jag vill rekommendera Lars Sjöland och hans LIVINGQUALITY då jag har fått fantastisk support!
Har ett pooltak på min 8*4 pool som började kärva och det var nästan omöjligt att rulla en sektion.
Listade ut att jag hade ett bumerang tak och efter lite sök så hittade jag Lars och slog en signal.
Även om han inte sålt taket så kontaktade han fabriken inom 24 timmar och sedan såg till att jag fick nödvändiga reservdalar skickade.
Mitt tak är 10 år gammalt och inom ett par veckor så hade jag delarna i min hand.
Absolut fantastiskt med en person som hjälpte mig så vänligt och att reservdelar till ett 10 år gammalt poolskydd fanns i lager!
Rekommenderas varmt!
Tack Lars!

Poolgiganten

Michael Hübbert

  • Gäst
Michael Hübbert
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #1 skrivet: december 16, 2020, 08:41:00:00 »
Hej, jag kan också rekommendera Lars och Living Quality.
Vi har en pool 4x8 m sedan i våras och jag tvekade länge mellan plåt och tak. Det blev ett pooltak efter febrilt googlande och hittade då Living Quality. Beställde ett Tak Zebra 1 från Bumerang i Tjeckien, monorail, 4 förmonterade sektioner, klarplast mm för 128 tkr. ink frakt Leveranstid 9 veckor. Under tiden fick jag löpande info från Lars ang status från fabriken. Fick taket i måndags (14 dec 2020) och med hjälp av min son så monterade vi det på cirka 4 tim. Det är lätt att montera men tungt att bära på plats, i synnerhet sista sektionen som är störst. Största tidstjuven är tiden för att skruva isär emballaget, väl emballerat.  Jag är Supernöjd! Ett exempel på ett lyckat köp!   Jag kan verkligen rekommendera köp från Living Quality.

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #2 skrivet: december 16, 2020, 10:12:36:36 »
Tack snälla Michael för de vänliga ordern. OBS det var ett Zeta1 monorail du köpte
Så som du beskriver vår kontakt vill jag göra mitt allra bästa för att serva mina kunder både före och efter leverans och som i Johns fall även efter 10 år
Lars Sjöland
LivingQuality pooltak i Sverige AB

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #3 skrivet: december 17, 2020, 08:17:44:44 »
Man får väl anta att du fick betalt för reservdelarna?
På inlägget kan man nästan förstå att det var gratis.  ;)

Man kan ju undra vilken typ av affärside de aktörer har som inte hjälper sina kunder så länge de kan ta betalt för sina tjänster?
Men så kanske det är i många fall, är det "småpengar" inblandade så är det lättare att säga, tyvärr, vi kan inte hälpa dig.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #4 skrivet: december 17, 2020, 09:17:32:32 »
John beställde 4 hjul. Dessa fick han gratis trots att jag betalade fabriken Sen beställde John 12 till och dessa fick han betala till samma pris som jag betalade fabriken. Jag bjöd på frakten.
Det var min service. Så länge det går att få fram reservdelar till gamla pooltak så kommer jag att servar alla kunder. Mindre grejor tar jag inte betalt för men är det större grejor så blir det självkostnadspris.
Denna servicen är ovärderlig för mitt lilla företag och det är ett sätt att göra mina kunder nöjda hela pooltakets livslängd.
Lars

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #5 skrivet: december 17, 2020, 14:24:36:36 »
John beställde 4 hjul. Dessa fick han gratis trots att jag betalade fabriken Sen beställde John 12 till och dessa fick han betala till samma pris som jag betalade fabriken. Jag bjöd på frakten.
Det var min service. Så länge det går att få fram reservdelar till gamla pooltak så kommer jag att servar alla kunder. Mindre grejor tar jag inte betalt för men är det större grejor så blir det självkostnadspris.
Denna servicen är ovärderlig för mitt lilla företag och det är ett sätt att göra mina kunder nöjda hela pooltakets livslängd.
Lars

En sådan kundsupport genererar pengar då du blir rekommenderad vidare.
Mig kunde du inte hjälpa då jag köpt tak från annat håll men tillsammans kom vi fram till en lösning som fungerade bra för båda vilket jag är mycket tacksam för.
Jag har själv rekommenderat dig till andra och beställning kommer att komma inom kort.

Fler skulle ta hand om sina kunder som du Lars så skulle det vara mycket trevligare och precis som du säger småpengarna bjuder på men du kommer alltid tjäna in det i det långa loppet på nya affärer.
Keep up the good work!
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #6 skrivet: december 19, 2020, 09:33:18:18 »
Bra service och ställa upp för kunderna är säkert väldigt bra för verksamheten på lång sikt. Konstigt att så få verkar förstå det  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #7 skrivet: december 20, 2020, 06:40:53:53 »
Tror det är enklare att agera på det sättet i ett litet familjeföretag, på större företag med anställda skulle nog pengarna fort ta slut om det var fritt fram för alla att skänka bort prylar.
Och, det fungerar ju bara så länge verksamheten i stort är lönsam.
Som jag ser det är det en ren affärsmodell, ta mer betalt än man behöver för vissa varor (kompletta pooltak) för att kunna erbjuda en bra "gratis" service när det gäller eftermarknad och support.
Vissa kunder tycker säkert det är bra, medan andra hellre köper billigast möjliga pooltak, och är beredda att betala även för reservdelar den dag det finns behov av det.

I vår webbshop försöker jag vara så billig som möjligt, men jag tar betalt för fraktkostnaden, och förpackningsmaterial (även om just förpackningen inte är specificerad så är den inbakad i priset).
Att hjälpa missnöjda kunder eller kunder som upplever sig ha ett problem, gratis, eller billigt - tror jag är en bra strategi oavsett vad man håller på med, om man har råd.
« Senast ändrad: december 20, 2020, 06:44:19:19 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad B-urangpooltak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2021, 12:02:26:26 »
Jag känner att jag INTE vill rekommendera Lars och Bumerangpooltak/LivingQuality.
Köpte ett tak av Lars förra säsongen-20 som började rosta på olika ställen popnitar och insexskruvar,inte alla men kanske hälften,då hälften av nitar/skruvar inte rostar och inga trallskruvar rostar så misstänker jag att det är ett kvalité problem.
Lars har lovat i snart 9 månader att åtgärda detta men nu bestrider han mina krav på att fixa dom rostiga nitarna.
Mycket tråkigt men jag känner att jag vill dela med mig av detta inför pool-säsongen -21

Lars bad mig registrera mig på detta forum för att berätta hur bra hans tak är vid köpet,nu är det gjort.


Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #9 skrivet: mars 17, 2021, 14:57:38:38 »
Bäste Anders
skriv ärligt vad problemet var att du fick rost på några nitar och skruvar på ditt pooltak. Lägg ut mitt svar till dig och beviset vad som troligt har hänt med dina nitar, skruvar  Obefogad smutskastning är inte seriöst bara för att du inte ville bortse från ditt eget ansvar Allt är inte reklamation
Lars Sjöland
LivingQuality

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #10 skrivet: mars 24, 2021, 20:03:25:25 »
Jag känner att jag INTE vill rekommendera Lars och Bumerangpooltak/LivingQuality.
Köpte ett tak av Lars förra säsongen-20 som började rosta på olika ställen popnitar och insexskruvar,inte alla men kanske hälften,då hälften av nitar/skruvar inte rostar och inga trallskruvar rostar så misstänker jag att det är ett kvalité problem.
Lars har lovat i snart 9 månader att åtgärda detta men nu bestrider han mina krav på att fixa dom rostiga nitarna.
Mycket tråkigt men jag känner att jag vill dela med mig av detta inför pool-säsongen -21

Lars bad mig registrera mig på detta forum för att berätta hur bra hans tak är vid köpet,nu är det gjort.

Mycket bra att det även kommer fram kritik, och inte enbart lovord och beröm av ”köpta” kunder. Stort tack för infon.

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2021, 08:08:56:56 »
Vänligen ta tillbaka ordet "köpta" kunder. Enligt din mening så är alla nöjda kunder köpta
Lite ovanlig inställning. I detta fall var det inte en reklamationsorsak så han hade rätt att vara missnöjd för att jag inte gjorde det som han krävde.
Kunden ville att jag skulle byta alla hans nitar till den rostfria kvaliteten A4 (medicinsk kvalitet) mot vad hela branschen använder  den rostfria kvaliteten A2 i alla nitar och rostfria detaljer. Kunden ville inte se den möjliga orsaken till rostangreppet som jag med en test kunde påvisa. Kunden hade troligtvis utsatt hela taket för en klor chock därför kom rostangreppet på ett vissa nitar på ett begränsat område på pooltaket. Torkade man bort rostfläckarna så försvann det synliga och blev taket helt intakt och fullt funktions dugligt eller estetiskt störande . Jag och fabriken hade planerat att åka till kunden, men på grund av corona så var det omöjligt och är fortfarande omöjligt att resa 60 mil
« Senast ändrad: mars 25, 2021, 12:32:52:52 av LivingQuality »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #12 skrivet: mars 25, 2021, 09:00:06:06 »
Man kan ju fråga sig hur man gör för att chockklorera ett helt pooltak?
Menar du att taket måste vara öppet i x antal timmar eller dagar vid chockklorering, eller hur skall det ha gått till?
Känns lite som ord mot ord i detta fall kan jag tycka.  <dontkn>
Seriöst ändå att testa, men vad verifierade du med testet? Att det berodde på klor, eller att det gick att mekaniskt avlägsna?

Det där med att uppmana kunder att registrera sig och recensera en produkt används nog i många branscher, det händer att även jag uppmanar mina kunder att recensera i webshoppens funktion för detta.

Så sent som för ett par dagar sedan så bad jag en kund som efterfrågade "teslarabatt" på en jordfelsbrytare typ B att skriva om vårt nya lägre pris i "teslaforum". (Slopad 5%-teslarabatt, men 10% sänkt grundpris) - så det är nog ett rätt vanligt sätt att agera.
Sen kan man förstås tycka vad man vill om det, men för alla som agerar på nätet är omnämnande online viktigt ur marknadsföringssynpunkt, även om det är något av gratis smygreklam.
Detta om man ser ur mina ögon som leverantör av forum som de jag driver.
Man kan väl säga att det är en balansgång, jag tycker att det är OK så länge det rör sig om riktiga kunder som skriver ärligt, men riktigt surt om det är släkt och vänner som uppmanas att göra smygreklam "som om" de vore riktiga kunder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #13 skrivet: mars 25, 2021, 11:01:09:09 »
Jag kan skicka testet till dig.
Vilken email adress kan jag använda

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #14 skrivet: mars 25, 2021, 14:28:37:37 »
Om man inte kan chockklorera med taket på så borde taken säljstoppas omgående. Låter mer som svammel för att inte åta sig garantiåtaganden. Men nåja det har ju på begäran kommit in en del positiva betyg.

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #15 skrivet: mars 25, 2021, 17:17:08:08 »
Skriv inget här på forumet innan du vet vad som hänt
Tack
Lars

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #16 skrivet: mars 25, 2021, 21:25:23:23 »
Du kan väl vara vänlig och förklara varför pooltaket inte tål en chockklorering?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #17 skrivet: mars 25, 2021, 22:47:58:58 »
Ställ samma fråga till alla som ger reklam på denna sida.

Fråga gärna varför man bör undvika att ha täckning när man har i med mycket klor.

Tror ingen skulle tycka det var ok.

Själv tycker jag att riktlinjer lurar oss.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #18 skrivet: mars 26, 2021, 06:56:35:35 »
Jag har aldrig haft varken pool eller spabad öppet efter chockklorering, hur det har påverkat livslängden är svårt att säga, men några akuta problem har i alla fall aldrig uppstått.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #19 skrivet: mars 26, 2021, 08:00:27:27 »
Kojak : Du kan väl vara vänlig och förklara varför pooltaket inte tål en chock klorering? Vänligen ta bort ordet "köpta"
Ett pooltak klarar normal chock klorering men inte att man lagrar klorpuckar under pooltaket eller att marken runt pooltaket är kontaminerat med kemikalier

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #20 skrivet: mars 26, 2021, 09:04:34:34 »
Läste på lite i ett marinforum, och autosol och tandborste brukar kunna lösa den där typen av problem om det ÄR rostfria saker som fått ytrost.
Skulle orsaken vara för starka klorangrepp så var det ju troligen en engångshändelse, och problemet bör inte återkomma.
Ett pooltak som inte tål en vanlig chockklorering med stängt tak kan jag tycka är ett gränsfall när det gäller kvaliteten, men jag har å andra sidan aldrig läst manualen för vad tillverkarna rekommenderar - kanske är det en genomgående rekommendation att pooltaket skall vara öppet i x antal dagar eller timmar efter chockklorering.  <dontkn>
Hur sköter man säkerheten under den tiden i så fall?

Det kan ju också finnas en mikroskopisk chans att delar av nitarna helt enkelt inte håller måttet, men det är ju bara en ren spekulation.
Frågor som dessa blir alltid spekulativa så länge det är ord mot ord, och min slutsats är att det är helt omöjligt att "döma någon" i fall som dessa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #21 skrivet: mars 26, 2021, 10:09:55:55 »
Läste på lite i ett marinforum, och autosol och tandborste brukar kunna lösa den där typen av problem om det ÄR rostfria saker som fått ytrost.
Skulle orsaken vara för starka klorangrepp så var det ju troligen en engångshändelse, och problemet bör inte återkomma.
Ett pooltak som inte tål en vanlig chockklorering med stängt tak kan jag tycka är ett gränsfall när det gäller kvaliteten, men jag har å andra sidan aldrig läst manualen för vad tillverkarna rekommenderar - kanske är det en genomgående rekommendation att pooltaket skall vara öppet i x antal dagar eller timmar efter chockklorering.  <dontkn>
Hur sköter man säkerheten under den tiden i så fall?

Det kan ju också finnas en mikroskopisk chans att delar av nitarna helt enkelt inte håller måttet, men det är ju bara en ren spekulation.
Frågor som dessa blir alltid spekulativa så länge det är ord mot ord, och min slutsats är att det är helt omöjligt att "döma någon" i fall som dessa.

Utan att försvara någon så tycker jag att detta är en väldigt tråkig tråd med dålig stämning. alla har rätt till en åsikt men det är bra att försöka hålla en hög lägsta nivå.
Som jag förstått det så har det förvarats klorpuckar under taket och om faller är så så förstår jag att det blir problematik med taket för dom ångorna är inte att leka med. dock bör taket såklart klara en vanlig chockklorering. verkar dock finnas omständigheter som både säljare och köpare är oense om så dom bör ta den diskussionen vidare med varandra om de inte är klara med varandra.
Vad gäller rostfria nitar så kan du få samma effekt som om du repar rostfri plåt och det börjar rosta. detta sker när niten knipsas av. detta går att polara bort och då ska inte rosten återkomma om man får bort allt. precis som med repor i RF
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #22 skrivet: mars 26, 2021, 10:41:47:47 »
Tack
Det var en bra sammanfattning

Utloggad B-urangpooltak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #23 skrivet: mars 26, 2021, 20:07:26:26 »
Jag vill inte ge mig in i någon pajkastning men jag vill förtydliga några saker.
Jag har inte förvarat några kemikalier som klorpuckar under pooltaket.
Jag har blivit lovad hjälp av Bumerangpooltak, LivingQuality pooltak ab från första dagen jag påtalade problemen.
Lars har själv sagt att alla nitar ska bytas ut som är rostiga,och från början sa han att det skulle bli med A4 klassning som Bumerangpooltak fabriken skulle skicka upp(allt finns på Mail sparat) så Lars har väl ”glömt” vad han lovat.
Detta har nu svängt till att det är fel i marken hos mig eller att jag har haft fel klorhalt.
När jag påtalade rostproblemen ville Lars och hans leverantör att jag skulle magnet testa nitar och insexbultar pga att dom va osäkra på kvalitén om det var rostfritt,det gjorde jag och dom va inte magnetiska.
Men som jag skrev ca hälften av alla popnitar och insexbultar är rostiga totalt sitter det 144st i pooltaket,nitarna sitter ca 1 cm ifrån varandra på vissa ställen, Och dom är rostiga varvat med helt rostfria, Mycket märkligt!
Inga trallskruvar är rostiga och dom har ju vatten stående på sig när man badar.
Jag misstänker att det är skiftande kvalitet på detaljerna.

Lars har gjort om hemsidan med texten om garantier efter jag klagat (konstigt nog) först fanns 3års garanti.
Nu är det 2år och massa tillägg.
När man köper ett pooltak för över 100000sek så förväntar jag mig att det inte ska börja rosta,dessutom om man stöter på problem förväntar man sig hjälp och en lösning.
Det har inte jag fått av Bumerangpooltak/LivingQuality pooltak AB

Jag har all dokumentation på Mail om löften mm från LivingQuality
Självklart har jag foton från dag 1 när problemet upptäcktes till dax datum

Jag har reklamerat köpet och blivit lovad hjälp i snart 8 månader, mycket tråkigt.
Jag kommer inte fortsätta argumentera här då det inte finns anledning,men ville ändå berätta hur jag ser på problemet jag råkat ut för och att jag vill möta Lars desinformation.
Skicka Pm för vidare frågor.

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #24 skrivet: mars 26, 2021, 20:26:14:14 »
Mycket bra skrivet och summerat, då vet vi.

Utloggad TommyC

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #25 skrivet: mars 27, 2021, 14:46:24:24 »
Jag gick ut och tittade på vårt tak. Det förekommer mindre mängd ytrost på de flesta nitarna. Taket har bara 12 nitar per taksektion eller 48 nitar totalt på insidan. Den lilla mängden rost går ganska lätta att skrapa bort med nageln. Det är ganska små rostprickar spridda över nitskallen så inte sammanhängande rost. Autosol och tandborste låter som ett bra tips. Mängden rost är dock så liten att jag nog inte kommer att orka bry mig. De utvändiga nitarna saknar helt rost och är bara 28 st totalt.

Vi har träsarg och stående träreglar längs poolkantens insida samt ett minimalt trädäck vid kortsidan. Allt trä är monterat med skruv av kvalité rostfri A4. På skruvarna finns det ingen antydan till rost. Utan att veta så gissar jag att nitarna är A2 vilket tydligen är mindre lämpligt. Vi förvarar plastburkar med klor under en trälucka i trädäcket under taket. På luckbeslaget från Jula finns det gott om rost. Vi chockklorerar alltid med taket på. Det var ju dumt att inte välja nitar med klassning A4 men problemet i vårt fall är litet. Det tar nog bortåt en dag att byta nitarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #26 skrivet: mars 27, 2021, 16:51:13:13 »
Själv har jag pooltak Briljant från Folkpool, inte någon antydan till rost. Jag har även en extremt billig solfolie från Primastar pool som jag har på när jag chockklorerat, håller utmärkt efter 2 år. Därför är det för mig extremt märkligt att ett pooltak inte skall tåla chockklorering. Är även märkligt för mig att det inte skulle tåla att klorpuckar ligger under det. Vet inte hur era pooltak är men det är ju inte 100% tätt med dessa "gummikappor" etc. så det finns ju ett visst luftflöde trots allt.

Utloggad TommyC

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #27 skrivet: mars 27, 2021, 17:01:43:43 »
Vårt tak är inte heller helt tätt och bör nog inte heller vara det. Någon luftväxling vill man ha.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #28 skrivet: mars 27, 2021, 21:35:07:07 »
Hej,

Oavsett klassning kan rostfritt rosta som Oniell skriver. För att rostfritt ska vara rostfritt krävs det kontakt med luftens syre en tid. Bildar då ett passivt lager av kromoxid. Är niten målad och färgen släpper så är inte niten rostfri. Men det är bara ytan som rostar. Nitarna håller säkert längre än hela pooltaket.

Men skriver pga. av mitt inlägg på tråden.

I detta land verkar vi tillämpa superchock angående klor. Man ökar klorhalten till 10-14ppm. Enligt mig så är det ofta dumt.

Det finns tre anledningar att öka klorhalten i sitt vatten;
Vid uppstart för att ta bort järn och mangan (ofta behövs det inte chockas för detta)

Mikroorganismer som förökar sig (det är inte halten klor som är avgörande utan att man alltid har klor som är avgörande. )

Att ta bort bundet klor.

Första steget av bundet klor är monokloramin (luktlös). Ökar man halten klor kommer dikloramin (luktar badhus) bildas. Ökar man lite till bildas sista steget av bundet klor som trikloramin (luktar badhus och sticker i ögonen). Denna är olöslig i vatten och brukar ge den klassiska randen som är svår att få bort. Trikloramin är mer reaktionsbenägen än vanligt klor.

Anledningen till att täckning bör vara av vid en sådan chock är att trikloramin bildas och blir snabbt i gasform (flyktig). Bästa sättet att bli av med denna är att vädra bort den. Det går ganska fort. Max 1 timme. Alltså inte dagar. De som har spabad kan få byta ut locket pga. att trikloramin inte vädras bort. Vilket betyder att även plasten i ett pooltak kan ta skada av för hård klorering. Vidare metall.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #29 skrivet: mars 27, 2021, 21:47:04:04 »
Glömde en liten detalj.

Klor i form av tabletter eller puckar åldras. Vilket betyder att innehållet sönderfaller.

När man öppnar hinken/burken och man möts av en rejäl klorpuff har sönderfallet börjat. Det är klorgas.
Det är dessa tabletter eller puckar som inte brukar lösas upp helt. De blir kvar delar av dessa i skimmern.

roger

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #30 skrivet: mars 28, 2021, 00:24:17:17 »
Hursomhelst så vet man i alla fall vilket tak man inte ska skaffa om man vill chockklorera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan