VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solpanel rengörning  (läst 2742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dumskallen

  • Gäst
Dumskallen
Solpanel rengörning
« skrivet: juni 17, 2005, 07:44:17:17 »
Jag har en 8x4 pool och köpte 3 solpaneler från foolkpool för 2 år sedan. Förra året fungerade inte poolen som den skulle då vi hade en liten läcka under brädavloppet.
I år är poolen hel, men solpanelerna fungerar inte effektivt tycker jag. Nu till mitt lilla dilemma, när vi installerade solpanelerna på poolpumpen så drog vi detta     innan filtret(jäkligt dumt, men det var mycket mera jobb att göra tvärt om). Jag misstänker att vissa kanaler i panelerna satt igen. Nån som har något tips att göra rent dessa? Jag har varit på garagetaket o kännt på panelerna, dessa känns kalla på de flesta ställena, det borde tyda på att de fungerar eller? jag menar vattnet från poolen kyler ned panelerna.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Solpanel rengörning
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2005, 09:36:17:17 »
men solpanelerna fungerar inte effektivt tycker jag.
Du avser förstås temperaturhöjningen! (?)
I vilket väderstreck ligger panelerna?
I vilken solvinkel ligger panelerna?
Har du pooltäcke?
Köpte du automatik? annars kyler panelerna på natten?

Citera
Jag har en 8x4 pool och köpte 3 solpaneler från foolkpool för 2 år sedan.
Här är nog ditt stora problem, du har för lite paneler till 32 m2 pool.
Dessa 11 m2 paneler räcker i ett 100% optimalt montage bara till ca +5 grader i poolen!

Citera
Nån som har något tips att göra rent dessa?
Tyvärr!

Citera
Jag har varit på garagetaket o kännt på panelerna, dessa känns kalla på de flesta ställena, det borde tyda på att de fungerar eller? jag menar vattnet från poolen kyler ned panelerna.
Precis, om dom blir varma kan det vara luftficka eller som du säger, smuts i kanalerna!
---------------------
Jag har också 32m2 pool men har 6 st paneler och det skall vid optimalt montage "bara" räcka till ca +8 grader!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Solpanel rengörning
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2006, 10:33:35:35 »
Jag misstänker att vissa kanaler i panelerna satt igen. Nån som har något tips att göra rent dessa?

Byt plats på inlopp och utlopp till solfångaren så borde du kunna rensa mattan genom att backa systemet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag