VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool (ovanmark, typ)  (läst 6817 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Thermopool (ovanmark, typ)
« skrivet: maj 01, 2019, 11:03:51:51 »
Hej alla poolare!

Jag har varit lite av en stalker under ca: två års tid på detta form men tillslut fått tummen ur för att dela med mig om mitt projekt.

Kommer posta lite här i kronologisk ordning, vi får se hur långt jag orkar med idag ;)

Tanken på pool har funnits latent. Det som triggade tanken till verklighet var en annons i en reklamtidning med ett "komplett" poolpaket för runt 20k. Jag kände då att nu är det dags på allvar att utforska detta spännande område. Sagt och gjort, jag hittade snabbt detta informativa forum och spenderade många sena timmar med att lusläsa byggtrådar, googla olika leverantörer av diverse tillbehör, rita i Sketchup och allmänt fantisera. Framåt hösten 2017 hade jag bestämt mig. Jag skulle ha pool men tekniknörd som jag är insåg jag att 20k inte räcker på långa vägar. Men jag hade bestämt mig.

Inköpslistan blev lång för att nämna några delar:

Thermopool 6x3 med hörntrappa
Vill inte ha någon stege som behöver tas i och ur. såg även framför mig hur skönt det måste vara att sitta i trappan. Trappan skulle vara riktad mot söder så man får det bästa av solen där. Thermopool verkade även vara en klockren kombination av isolering och kvalitet.

Skjutbart tak i klarplast
Det var viktigt att när barnen är stora nog att bada själva så ska de själva kunna öppna och hoppa i. Det ska inte ställas krav på att jag är hemma. Jag har även sett några i stan som har tak med kanalplast, de verkar lätt få algbildning i kanalerna vilket jag tycker ser illa ut. All respekt för att vissa vill ha kanalplast, de får de gärna, men jag skulle ha klarplast.

Nibe POOL40
Installerade en Nibe F1255 något år tidigare med överdimensionerat borrdjup för mitt behov. Blev oväntat nöjd med denna så varför inte låta den kontrollera temeraturen på mitt badvatten med. Jag kör dessutom hemautomation med Domoticz där jag tidigare lyckats att koppla ihop med Nibe Uplink.

Autodos, Klor och Syra
Jag vill inte behöva fixa och trixa med puckar, tabletter och lackmuspapper. Dessutom är jag överkänslig mot klor så jag vill kontrollera tillsatserna till ett minimum. Valet föll på Zodiac´s system före Phalén. Zodiac´s produkter kan man hålla strömsatta för mätning hela tiden och låta ett relä starta doseringspumparna. Jag såg inte den möjligheten på Minimastern.

Städrobot
En "riktig" robot, slippa slangar och bråte. Det ska bara vara att lägga i, och trycka på start. Den ska kunna klättra på väggen med. Valet föll på en Zodiac CyclonX Pro.

Teknikrummet
Måste vara inomhus. Servicevänligt och enkel vinterstängning. Tur att man har källare.

Jag har sluttningstomt vilket innebär att val av byggteknik blir aningen begränsat. Dessutom var det ett måste att ha ett sjysst trädäck, vilket sedermera ställde krav på bygglov. Bygglovet blev ordnat skapligt snabbt och nu började jakten på en skicklig grävmaskinist som vet vad som krävs för att ro projektet i hamn.

Bilder utlovas i komman poster..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2019, 11:22:40:40 »
Under vintern 2017/18 hittade jag tillslut en grym grävmaskinist. Det verkade som om att det var enorm efterfrågan på dessa i Östergötland denna tid. Många av dem ville gärna komma ut och titta på jobb, ett fåtal, två (!) lämnade kostnadsförslag som var hutlösa, vi pratar faktor fyra mot verklig kostnad.

Jag hade en plan att allt skulle vara grävt och gjutet innan snön kom men det sprack direkt. Men som sagt tillslut hittade jag en. Vi planerade in grävstart med chans på att snön var borta. Jag skulle dessutom fälla lite träd och riva en gammal altan innan han kunde göra enré.

Snön höll i sig och jag kände desperationen komma närmare, tillslut gick jag ut och skottade av ett trädäck ca 40kvm från djup snö. För att sedan riva ner det. Snön han lagom smälta till s träden skulle fällas och grävmaskinen kom dagen efter allt var borta.

På bilden synns ett försök till stödmur eller nått. Detta ska i alla fall bort.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2019, 11:27:58:58 »
Grävmaskinen kom och gjorde vad den skulle.

Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2019, 11:31:18:18 »
Parallellt med detta fixade jag lite i teknikrummet.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2019, 11:40:07:07 »
När grävaren var klar där ute kunde jag tillbringa sena kvällar med att förbereda gjutning del1.
Jag ska nämna att vi grävde ner några väl valda markavloppsrör mellan teknikrum och till kortsidorna av den tänkta poolen. Detta för att kunna dra slang i och även kunna byta vid behov. Till saken hör att jag inte bara gjuter poolbotten nu. Jag ska även gjuta platta till uteplats som ligger i direkt anslutning till hus och trädäck. Uteplatsen är även tänkt att i framtiden glasa in, då passar jag även på att gjuta in slang för golvvärme.

Ber om ursäkt för mörkret, men jag jobbar på dagarna och roade mig med detta på kvällar/nätter.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2019, 11:44:35:35 »
Gjutardags!

Här krävdes en pump och två bilar med betong. Tyckte jag var väl värd en öl efter detta.

Nä nu ska jag ut och bada, fortsätter med bilder lite senare..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2019, 08:25:59:59 »
Vilken härlig utsikt, ska bli spännande att följa!  O0
Motala...Svenska P & S som levererar prylar, tro?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2019, 20:37:14:14 »
De var med i min leverantörsutvärdering, men föll på målsnöret till förmån för en annan i Kungens kurva. Det fanns en Rickard där som verkligen verkade mån om att jag blev nöjd som kund, han ville inte bara sälja. Och nöjd är jag  :)

Taket har jag importerat. Doseringsutrustningen likaså.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #8 skrivet: maj 03, 2019, 20:44:26:26 »
Ok, lite mer uppdatering.

Plattan är gjuten och teknikrummet är mer eller mindre färdigt med framdragna slangar och kablage för belysning.

Nästa steg var att bygga väggarna och trappan
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool (ovanmark, typ)
« Svar #9 skrivet: maj 03, 2019, 20:50:43:43 »
Tanken slog mig att det blir rätt tungt och jobbigt att fylla väggarna med betong utan att ha något att gå på. Så jag började regla upp trädäcket runt om och hade en hög gammal trall över som jag kunde använda som tillfälligt golv, man vill ju inte slabba ner det nya. Jag ville dessutom lägga den nya trallen runtom skenorna till taket för att få skenorna "nedsänkta" i golvet.

På de sista två bilderna är väggarna fyllda.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan