Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sprickor i sömmen  (läst 1294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mt

Sprickor i sömmen
« skrivet: december 15, 2018, 12:51:14:14 »
Hej, Jag har ett problem med min PP pool och hoppas någon kan hjälpa mig.
Upptäckte att poolen började läcka och när den var färdigläckt var poolen helt tom. När jag undersökte botten såg jag att det var några sprickor i sömmen mellan botten och väggen ( bifogar foton). Är det någon här som haft samma problem? Köpte huset med poolen för 1 1/2 år sedan och pollen byggdes 2015.
Företaget är nedlagt så jag kan inte få någon hjälp från dem. Jag har sett i andra trådar att man har svettsat med värmepistol.
Botten är relativt platt men jag är inte 100 på vad som ligger som grund. Det är en saltklorinator som är automatisk och sköter ph värdet i poolen. 

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sprickor i sömmen
« Svar #1 skrivet: december 15, 2018, 21:58:44:44 »
En saltklorinator kan endast sköta kloreringen av vattnet och automatiskt styra klorhalten om den har den funktionen. pH-värdet kan inte styras av en klorinator utan då förutsätts en separat automatik för pH-kontroll/styrning, som sker genom att syra eller bas tillsättes med hjälp av en doseringspump. Har du koll på vad du har för pH i poolen? Fel pH kan utöver problem med själva vattnet även påverka plastens livslängd.

Ja det går att svetsa PP-plast med tillsatsmedel (stång som smälter) och varmluftspistol. Det finns några här på forumet sm har gjort detta själva.

Matias

  • Gäst
Matias
SV: Sprickor i sömmen
« Svar #2 skrivet: december 16, 2018, 13:10:30:30 »
Hej, tack för svaret. Jag glömde skriva att jag även har en automatisk pH doseringspump som tillsätter syra för att hålla balansen. Den var 7,3 senast jag kontrollerade.
Tycker bara att det är konstigt att dessa sprickor uppstår efter bara 3 år.
Får försöka hitta någon som kan svettsa plast eller göra det själv. Såg trådarna där vissa gjorde detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sprickor i sömmen
« Svar #3 skrivet: december 17, 2018, 16:22:09:09 »
Känns som en kombination av dåligt underarbete och dålig svetsfog.
Nu när vattnet runnit ut är det väl dessutom stor risk att underlaget satt sig ännu mer (om du inte har gjuten platta).
Jag skulle nog försöka få tag i tidigare ägaren och höra hur underarbetet är utfört.
Kanske kan det där gå på doldafelförsäkringen om ni tog en sådan när ni köpte huset?
Hör annars med försäkringsbolaget som har hemförsäkringen vad de säger.

Hur ser det ut runt poolen är det trätrall eller plattor?
Svårt att gräva sig ned och se om underlaget "spolats" bort  i samband med att allt vatten läckt ut?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mt

SV: Sprickor i sömmen
« Svar #4 skrivet: december 25, 2018, 17:47:42:42 »
Jag är lite rädd för att det kan ha hänt. Det är trall men jag har sett foton från montaget av poolen och dom gjöt in poolen med cement. Den kom färdig och ställdes i hålet och sedan hälldes cement runt den.
Skall kolla med försäkringen och det finns även en dolda fel försäkring.

Det är ju ingen ide att svettsa om botten inte står på fast mark.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan