VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Linkans Storpool  (läst 34170 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #60 skrivet: juli 10, 2010, 11:35:15:15 »
Du Linkan som kan det här som jag försöker påskina att jag kan ??? nämligen att lägga plattor!

Hur hade du gjort i mitt läge. Skulle du putsa muren och sen lägga plattorna eller plattorna först och sen putsa.
Principen borde väl vara att låta väggen gå över golvet. Då slipper man vara übernoga med att kapa plattorna i kanten vilket är positivt men det blir ju en del maskerande när man skall till o putsa. putsen vilandes mot plattorna är det bra det?
Har lagt pannan i djupa veck utan att det har hjäpt nånting  ;) Kan inte bestämma mig för vilket så jag låter dig göra det åt mig!

Hmmm, nu ligger min panna också i djupa veck... Det snyggaste borde ju som du säger vara att putsa ner på plattorna.

Men det som slutligen spelar någon roll i sammanhanget är ju risken för rörelse. Står muren på samma platta som klinkergolvet ska ligga på? Det känns som att man skulle vilja ha en rörelsefog där. Men hur man ska göra den i din konstruktion är jag inte riktigt säker på.
Det bästa vore nog att spara en 5mm mot klinkret och mjukfoga där.

Nu är det här inte ett område jag behärskar helt, men rörelseupptagning i badrum och fasader har jag hyffsad koll på iaf. Så du får se mina råd som lite input till vidare funderingar.

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #61 skrivet: juli 11, 2010, 22:20:51:51 »
Har nu övergivit poolen i dagarna två för badning på annan ort. Leksand sommarland i två dagar. Har under dagen mest funderat på hur allting är byggt och hur det fungerar. Enorma poolkomplex gjutna  med olika djup uppstickande natursten ett antal in och utlopp...  Måste någonstans finnas enorma teknikutrymmen, måste pumpas x antal kubik i sekunden. Allmänt fascinerande och väcker många frågor.

Nåja i veckan ska jag försöka göra klart det viktigaste, resten bli i mån av ork, tid och lust under semesterveckorna. Sen blir det slutspurten när semestern är över.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #62 skrivet: juli 20, 2010, 23:25:55:55 »
Har varit lite semesterfirande och lite poolbyggande under den gångna veckan.

Har lagt klart de sista brädorna golv som saknades. Sista biten plank är skruvat mot grannarna. Glas till räckena är hämtade i Stockholm, har fräst spår i uppklyvda 28x60 och 28x40 som de ska monteras i. Mosaiken är lagd i duschen. Och, hör och häpna rörmokaren har kopplat in vattnet till PEM-slangen. Nu ska det fogas och monteras dusch de närmaste dagarna.

Bild på mosaikläggningen.

Nämner redan nu att om det börjar lossna plattor så tror jag nog snarare det beror på skinnat fix än på nygjuten platta. Var grymt varmt och det tog längre tid att få ut mosaiken än jag trodde.

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #63 skrivet: juli 26, 2010, 00:18:36:36 »
Sakta men säkert går bygget framåt. Glasen och duschen är monterade. Mosaiken ska fogas så snart det blir uppehåll. Eftermiddagen har ägnats åt eldragningning till belysning, dräneringspumpar, uttag mm. Som vanligt så går det mycket mer kabel och klammer med vad man räknat med. 50m kabel räckte inte på långa vägar och 200 klammer var klent det med.

Ska försöka få klart det mesta i morgon sen börjar det så småningom bli dags att börja kika på styrsystem till solfångare och pump. Där är ju problemet att det inte riktigt är my cup of tea med sån typ av elektronik. Men hjälp finns inom räckhåll så det ska nog lösa sig...


Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Linkans Storpool
« Svar #64 skrivet: juli 26, 2010, 08:56:36:36 »
Så snyggt med den mosaiken till trädäcket. Ser riktigt frächt ut, en riktig kontrapunkt för ögat O0
Fix-utlägget ser ju ut att vara direkt från regleboken om det hade varit jag som legat där hade det varit fix lite överallt. Det har en tendens att fastna på mig på nåt vis ;)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Linkan222

SV: Linkans Storpool
« Svar #65 skrivet: juli 26, 2010, 14:01:08:08 »
Mosaiken ska enligt frun påminna glada badare om medelhavet  :) Även det kommande omklädningsrummet får turkosa inslag i kaklet sägs det.
Har du gjutit något omklädningsrum ännu Henry  ::)

Angående kladd med fix kan jag bara säga att övning ger färdighet. Tycker fortfarande att jag kladdar lite. Men efter att ha hjälpt en bekant att sätta plattor i hans badrum såg jag att jag lärt mig en del. Kom fram till att jag precis som han hade fix på kläderna, plattorna, golvet, håret, verktygen och överallt där det inte ska vara innan man hade fått in snitsen.

Men efter ditt bygge måste du vara en hejare på att sätta plattor Henry, för att inte tala om att gjuta och putsa  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag