VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande  (läst 9110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« skrivet: juni 24, 2017, 02:01:26:26 »
Jag såg nyss den här nyheten https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-personer-doda-pa-vattenpark-i-turkiet .

Hur har detta kunnat gå till ? Efter vad man skriver så har hela bassängen blivit spänningsförande till den grad att fem personer var i vattnet vid tillfället avled, ytterliga fem skadades allvarligt. Men sedan talas det om ett stängsel... Var det stängslet som var spänningsförande och personerna som kom i kontakt med det var i vattnet ? Eller blev hela vattnet verkligen spänningsförande ?

Poolvatten är normalt mycket rent och en dålig elektrisk ledare. Om det är saltvatten leder vattnet oerhört mycket bättre än sött poolvatten, något som man bör tänka på om man funderar på att köra saltvattensdrift.

Är det det motsatta förhållandet, att de badande varit i vattnet men vidrört något som är spänningsförande så är det hela mera förklarligt. För att undvika sådana risker bör en poolmiljö alltid vara potentialutjämnad, d.v.s. att alla metalldelar/föremål inom räckhåll för någon människa skall vara sammankopplade med varandra, så att några spänningsskillnader mellan dem inte kan uppstå.

Jordfelsbrytare är lagkrav i Sverige vid poolanläggningar och borde vara det världen över, men dessvärre är så inte fallet. På en del turistanläggningar är tyvärr elsäkerheten klart eftersatt. T.ex. har turister på flera håll i Asien avlidit i olyckor med "elektrisk duschar", d.v.s. duschar med en liten minivarmvattenberedare direkt kopplad till duschen. Ofta är de ojordade och jordfelsbrytare finns sällan.


Poolgiganten

Utloggad Dada

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2017, 08:05:37:37 »
Vi kan bara gissa.

En sak tänker jag direkt på. Jordfelsbrytare.
Och visst har du rätt. Destilerat vatten leder inte ström. Tillsätter man lite salt eller annat "smuts" blir förhållande direkt det motsatta...
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erica

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2017, 11:43:32:32 »
Jordfelsbrytare ger ju en rejäl höjning av säkerhetsnivån, men man får inte ha en övertro på att den fixar allt. Jordfelsbrytare är känsliga och fungerar inte alltid som de skall. En större studie gjord i Danmark på jordfelsbrytare som suttit ute en tid i verkliga installationer fann att 7 % av dem inte klarade av att bryta ett fel som de borde ha klarat. 4% klarade självtest med knappen, men ändå inte ett verkligt felfall. Så självklart, det SKALL vara jordfelsbrytare till pooler, men mer än så krävs för att vara säker.

F.ö. finns en rekommendation i elbranschen att jordfelsbrytare tillverkade före 1996 skall bytas ut, eftersom de äldre har sämre felstatistik. ALLA jordfelsbrytare måste testas regelbundet med testknappen, annars står de lätt och kärvar fast. Ett fullständigt test kräver dock specialutrustning.

Om en jordfelsbrytare inte fungerar vid test måste det kontrolleras om det beror på själva jordfelsbrytaren eller på felkoppling eller liknande. Felet måste givetvis åtgärdas.

Utloggad Dada

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2017, 09:51:46:46 »
Jag hade en JFB som vägrade lösa ut...

Tur jag upptäckte detta i samband med att en säkring löste ut...
Det var en Häger från 2005.

Det bästa vare att ha ytterligare en JFB före. Typ i serie...
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2017, 23:57:09:09 »
Nån som kan redogöra för skillnaden på jordfelsbrytare och personskydd (eller nåt sånt)? Har haft elektriker hemma som byggde ett helt nytt skåp till poolen och han byggde separata personskydd/jordfelsbrytare till varje pryl i poolen. Kostade både skjortan och byxorna... Förhoppningsvis blev det bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2017, 01:17:59:59 »
Jag hade en JFB som vägrade lösa ut...

Tur jag upptäckte detta i samband med att en säkring löste ut...
Det var en Häger från 2005.

Det bästa vare att ha ytterligare en JFB före. Typ i serie...
Att en säkring går utan att JFB löser ut är inget konstigt, det sker i 99 fall av 100, du har antagligen köpt en ny jordfelbrytare helt i onödan.
Ström som går mellan fas och nolla, även om det är via en kortslutning, en hund eller en människa är inte sånt som en JFB löser ut för, däremot om strömmen går mellan fas och "jord".
Då skall den lösa ut, och det har absolut inget med säkringar att göra.
Inget alls.

Nån som kan redogöra för skillnaden på jordfelsbrytare och personskydd (eller nåt sånt)? Har haft elektriker hemma som byggde ett helt nytt skåp till poolen och han byggde separata personskydd/jordfelsbrytare till varje pryl i poolen. Kostade både skjortan och byxorna... Förhoppningsvis blev det bra.

Du är tyvärr lurad, det behövs bara en jordfelsbrytare för hela poolanläggningen, och finns det redan en på resten av huset så behövs ingen ytterligare.
Men det är ingen nackdel att ha flera, bara onödigt dyrt.

Vad hette firman?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad largab

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2017, 07:36:45:45 »
Håller med Richard. En jordfelsbrytare 3fas 30 mA räcker för hela anläggningen.
Personskyddsautomat = kombo säkring + 30 mA jordfelsbrytare
Personskydd = 30 mA jordfelsbrytare
Brandskydd = 300 mA jordfelsbrytare.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2017, 11:31:08:08 »
Att en säkring går utan att JFB löser ut är inget konstigt, det sker i 99 fall av 100, du har antagligen köpt en ny jordfelbrytare helt i onödan.
Ström som går mellan fas och nolla, även om det är via en kortslutning, en hund eller en människa är inte sånt som en JFB löser ut för, däremot om strömmen går mellan fas och "jord".
Då skall den lösa ut, och det har absolut inget med säkringar att göra.
Inget alls.

Du är tyvärr lurad, det behövs bara en jordfelsbrytare för hela poolanläggningen, och finns det redan en på resten av huset så behövs ingen ytterligare.
Men det är ingen nackdel att ha flera, bara onödigt dyrt.

Vad hette firman?

lurad vet jag inte.... Mycket bra timpris på elektrikern och inköpspris på allt elmaterial. Anledningen skulle vara att motorerna till pumparna kan stöka och orsaka en del tjuvutlösta jordfelsbrytare. Sen om det är ett reelt problem vet jag inte? Dom hade sett en del problem med motorer tidigare.

Med tanke på att jag har inköpspris på prylarns utan ett öre tillägg så har syftet aldrig varit att lura mig, kollar jag fakturorna på delarna är det ca 1500-2000kr extra för materialet. På nåt konstigt sått blir det dyrare än man tänkt sig ändå, känner för alls som betalar fullt pris för elektriker + % pålägg på listpriser.

Poolen har jag valt att lägga på en separat ute-central som även matar all belysning till trädgårdens baksida samt pumpen till trädgårdebevattning. Skulle aldrig lägga poolen på husets jordfelsbrytare, har ingen lust att hitta huset strömlöst med en hel frys på parkettgolvet pga ett jordfel vid poolen.

Utloggad MathiasS

SV: Svår olycka i bad/poolsystem - vattnet spänningsförande
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2017, 14:56:03:03 »
Att segmentera sin elanläggning med flera jfb är smart och i högsta grad relevant.

Att ha flera jfb inom samma del av anläggningen, tex undercentralen för poolen, det känns talanglöst. Löser jfb för vattenpumpen så ska ju allt annat stanna ändå. Dessutom tycker jag inte man kan säga att npgon komponent i en poolanläggning brukar lösa jfb. Isådantfall ör det ju fel på komponenten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan